Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Frågor om gamla HK (KKK) 4.7X och kvadd

  1. #1

    Question Frågor om gamla HK (KKK) 4.7X och kvadd

    Tacksam för lite info från nån av er som flyger - satte ihop en kvadd ifjol med hobbykings första kort. Den kom med KKK mjukvara 4.5+ och flashades om till 4.7X. Då verkade det som pottarna ändrade riktning så jag kan ha fipplat till det; projektet blev iallafall liggande ända tills igår när det flögs inne (se början av filmen nedan).
    Flyger med futabaradio och endpoints är på runt 50% (av 100) för framåt o sida (pitch o roll) med en del expo på köpet och det är rätt så stabilt med bra respons. Sida (yaw) fick jag inte till, trots fulla utslag är den trög, speciellt åt vänster.

    Vad jag minns så vart reglagen kalibrerade rätt, proppar och konfigurering stämmer men nåt har jag tydligen missat eller förväxlat.

    Är det någon som vet goda råd; dåliga gissningar kan jag stå för själv...
    Och om någon har "manual" framme för 4.7X, dvs hur var det/vilket håll med pottar, gyro inst. etc?

    Filmen med åbäket:
    Senast redigerat av administrator den 2012-02-25 klockan 20:22.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag har det problemet på in arduquad, fast den va inte trög snarare att det inte hände nått föräns nästan fullt utslag, jag la då på negativ expo i sändaren , det löste problemen.

  3. #3

    Standard

    Man ser när den roterar lite vänstervarv på ett par ställen in i filmen, tex nånstans 50-55sek, - då har jag fullt utslag vänster (dvs spaken tar i plasten på radion, servostaplarna visar fullt på den kanalen medans de bara behöver röra sej bråkdelar av det på de andra kanalerna)

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har tyvärr inga er bra ideér. gainpotten och expo är det jag ändrat på.
    Dock fick jag aldrig 4.7 och flyga bra. jag la in xx sen flög den kanon

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har du verkligen satt motorerna i rätt ordning? 4,7 skiljer sig ifrån de andra mjukvarorna.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kolla "problem att flasha kk-kort" tråden på forumet. Där finns lite info om diverse fel.

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...1458663&page=5

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  7. #7

    Standard

    Vä fram o hö bak medurs, de andra moturs. Vilket inlägg/postnr tänker du på? (page=5 hamnar jag flera hundra poster in i tråden.) Lat som jag är hoppades jag slippa läsa igenom tråden igen...

  8. #8
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Här har du lite info som hade hjälpt mig om jag funnit den snabbare när jag hade problem i början av 4.7 äventyren.

    Mvh,
    Calle

    ------------------

    Here is the new QuadControl V4.7 (plus and X mode) firmware.


    The poor atmega48's memory is now full


    Changes:
    Higher ESC refresh: 300Hz


    Added I-term on yaw axis


    Added I-term anti wind-up, all axis


    Changed potmeter usage:
    Roll pot now controls P-term gain on roll/pitch axis.
    Pitch pot now controls I-term gain on roll/pitch axis.
    Yaw pot controls P-term on yaw axis as before. Yaw axis I-term is fixed at 0.2


    X-mode setup:
    Motor 1: front left, CW
    Motor 2: back left, CCW
    Motor 3: Front right, CCW
    Motor 4: Back right, CW


    Suggested initial setup:


    P pot at 50%


    I pot at 0% (it can be left at 0% since it does not have a secondary function.


    Yaw P pot at 50%


    Trim it level.


    Adjust P (roll/pitch) to your liking.


    Add I until it flies straight forward without pitching up.


    The different versions of the 4.7 have different stickscale settings.
    Acro has double stick sensitivity than the standard version.
    Agressive double than acro, but same on yaw axes.
    Ultimate has the double than acro on all axes.
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  9. #9

    Standard

    Tack, där var den - missade de där med acro, aggressive, ultimate - Ska försöka skruva/ställa in min igen och funkar inte det får man väl pröva de andra FWna

  10. #10
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Lycka till! Tänkte slänga på Ultimate på min för att flippa lite! Just nu kör jag med den vanliga och den flyger riktigt bra. Jag skulle gärna se en snabbare yaw men får nog justera vinkel på motorerna för att åstadkomma det.

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  11. #11

    Standard

    Nyfiken igen - hur menar du ang. motorvinklarna, jag har mina bara rätt upp 90grader allting och vill bara komma åt yaw så man kan lära sej flyga (flippa lär man väl göra den ofrivilliga vägen när propparna borrar mark...)

  12. #12
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tja! Har du ingen yaw alls? Då har du något fel. Om du har lite yaw kan du testa att höja rate till över 100% på roderkanalen? Vill man ha ännu bättre snurr kan man vinkla motorerna så att de inte bara ger momentum utan fläkt åt det håll man vill snurra. Vinkeln ligger på ca 6grader åt ena hållet på 2 motorer och 6grader åt andra hållet på de andra. Kanske är överkurs.

    Med vänlig hälsning,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  13. #13

    Standard

    I filmen, var väl 50-55sek in ser man att den går sakta vänstervarv, då har jag fullt vä utslag på yaw och servomonitorn visar c:a 110 (100 är fullt enl. futaba o max brukar vara 140 när man trimmat i botten). Svänger snabbt som ett hangarfartyg typ. Övriga endpoints (ja, inte gasen förstås) ställda till halva men behöver bara spaka en bråkdel av det för att den ska reagera på dem. Har inte hunnit kika mer på det men har du länk/bild till motorvinklarna; borde inte vara så svårt lägga distansbrickor/hylsor på motorskruvarna.

  14. #14
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena!

    Sorry för sent svar! Kolla att propparna snurrar rätt och har samma tum och stigning. Kolla också att motorerna inte redan nu är vinklade åt något håll. Testa sen att vinkla motorerna som går åt vänster 5grader (ca) åt vänster från mitten sett. Gör tvärt om med högervarvarna. Borde bli rätt

    Jag hittade en kille på rcgroups som tyckte att 5grader blev perfekt. Ska se om jag hittar den igen!

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  15. #15

    Thumbs down

    Allt snurrar rätt håll, proppar balanserade, reglage kalibrerade. Har inte flashat om till acro4.7X än, men efter kvällens flyg lutar det nog att det bör testas och börja programmera om.

    Vi prövade div. inställningar, tex. rev. yaw gyrot, olika gaininställningar, radions trim, EPA o LIMITi botten osv. Den flyger stabilt men svänger trögt (yaw) fortfarande. Enda livade blev när yaw-potten dragits i minläget, då snurrade den hej vilt.

    Roll o Pitch funkar som de ska och det går "mjölka den", dvs dra på eller släppa gas samtidigt som man försöker svänga; då svänger den yaw lite bättre.

    Skillnaden mot klubbkompisens är han kör ringklockorna på kV740 o 10x6 medan jag har 1100 med 9x5.

  16. #16
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Allt snurrar rätt håll, proppar balanserade, reglage kalibrerade. Har inte flashat om till acro4.7X än, men efter kvällens flyg lutar det nog att det bör testas och börja programmera om.

    Vi prövade div. inställningar, tex. rev. yaw gyrot, olika gaininställningar, radions trim, EPA o LIMITi botten osv. Den flyger stabilt men svänger trögt (yaw) fortfarande. Enda livade blev när yaw-potten dragits i minläget, då snurrade den hej vilt.

    Roll o Pitch funkar som de ska och det går "mjölka den", dvs dra på eller släppa gas samtidigt som man försöker svänga; då svänger den yaw lite bättre.

    Skillnaden mot klubbkompisens är han kör ringklockorna på kV740 o 10x6 medan jag har 1100 med 9x5.

    Tjena!

    Här är länken: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1513148

    Jag kör 1300kv med 8x4 proppar och den snurrar, inte fort men den snurrar fint åt båda håll.

    Sitter just nu i Mexico, här hade det varit riktigt kul att FPVa lite multicopter!

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Liknande ämnen

  1. Gamla motorer.
    Av kay.krut i forum Metanolmodeller
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 20:37
  2. Ställa in KK2 kvadd
    Av numnutchris i forum Quad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 23:52
  3. Liten kvadd maiden
    Av numnutchris i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 00:13
  4. Auktion på gamla modellflyg.
    Av Chrille i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 21:27
  5. Gamla godingar...
    Av Thomas i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •