Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Hoppsan

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Hoppsan

    Hoppsan kan man säga.

    Har precis monterat ihop min Alex F5B kärra och har dolat länge och väl för att få till motor av/på på en switch.

    Det gick bra till slut och vid testet nu nyss i hobbyrummet så körde jag några av och på. Plötsligt så small det till av faan och propellerblad sprutade åt alla håll :S Fällbar 16x11 CAMprop på 4S och en växlad plettis. :S shitttttttt

    Men vänta nu. Dessa proppar skall väl klara av dessa påfrestningar???? I och för sig blir ju påfrestningen högre vid statiskt av och på.

    Vid närmare kontroll så ser jag att motorspantet har lossnat. Frågan är om det är det som gjort att bladen gått av eller om det är spantet som lossnat av att propparna gått av :/???? hmmm

    jaja bara att göra om göra rätt Limmade motorspantet med 5 minuters epoxy förra gången. Någon som har tips på om det blir bättre eller sämre med 24h epoxy. Är orolig att det blir hårdare och därmed sprödare men det kanske inte blir så.

    Tur att man itne hade ett huvud i vägen för proppen. Då hade den garanterat gått rak igenom :S

    MVH / Kajaken

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Samma sak hände mig med en Freudenthaler propp, fast i luften... otäckt
    Superhero

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du skall inte använda 5 min epoxy till motorspantet, limmet blir helt sprött. Använd endast 24h så får du en konstruktion som håller. Limmet blir segt och kan därför hålla ihop fogen under vibrationer och högre ojämn belastning.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Skall testa med 24 h epoxy.

    Hade för mig att 24 h blir sprödare men kansek har fel.

    Gjorde ett sådant fint motorspant med två lager med 2 mm kolfiberksiva och 2 mm plywood imellan.

    Någon som har erfarenhet av att köra motor av/på på en switch i högprestanda setuper vilket ger sjukt snabba accelerationer?

    MVH / Kajaken

  5. #5

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Känns ju rätt häftigt med on/off med såna grejer kanske därför proppen gick av?
    Är rätt övertygad att proppen gick innan spantet lossnade. Blir ju rätt skapligt ryck vid starten.

    Du kan inte programmera in soft start på fartreglaget? Iof tappar du väl lite accs men det sparar på grejerna.

    Säger jag som tycker att det räcker och blir över ändå. Börjar väl bli gammal...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Vet att de som tävlar kör motor på switch och de tar ut långt mer än vad jag gör. Dock tror jag att de programmerar reglaget så att det finns ett försteg innan fullgas.

    Skall kolla den softstart som finns i reglaget. Tror dock att det är en rätt lång softstart anpassad för heli.

    Reglaget är en lågbudgetvariant. Red brick 200 A från Hobbyking.

    Skall limma dit motorspantet med 24 H epoxy och sedan softstart. Jag skall ju inte tävla så jag klarar mig rätt bra även om det blir en upptrottling över låt säga 5 sekunder eller strax över det.

    MVH / Kajaken

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Vad har du för radio?
    Med vissa sändare kan man lägga in fördröjningar på vald kanal.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vad jag brukar göra är att lägga motorn på en två stegs switch, dvs halv gas och full gas och på min radio har jag lagt in lite fördröjning, så det blir lite mjukstart.

    Mvh
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag kör en JR PCM9XII coh det går att lägga fördröjningar på en del av kanalerna tor jag. Vet dock inte om det går på Gear/motorSwitchen


    Gör inte fördröjningen att man bara fördröjer innan den plötsligt går upp till 100%? Dvs. att effekten blir den samma men bara fördröjnignen senare??

    MVH / Kajaken

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    49
    Jobb
    Elektronikutvecklare

    Standard

    "Fördröjningen" måste ju vara en långsammare skiftning från 0-100% än direkt full, jag kan tänka mig att det skulle vara för just gear-kanalen för att få landstället att åka ut långsamt, precis som om du skulle kontrollerat det med en pot. Nu spekulerar jag ju bara Vad säger manualen?

    Fast jag blir intresserad av grundproblemet. Varför behöver du en switch för att styra fartreglaget? Räcker det inte med trottelspaken?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    På seglare så kör man oftast spoileron. Dvs. flapps och crow på den traditionella gasspaken. på en F5B kärra så används dessutom bara gasen i korta stötar för att komma på upp på höjd.

    MVH / Kajaken

  12. #12

    Standard

    Jag använder en moddad TG9X.
    Den har "servoslow".
    (X) sekunder för en servorörelse kan programmeras.
    Snyggt för klaffar eller landställ som kan fällas mjukt.

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Jag kör en JR PCM9XII coh det går att lägga fördröjningar på en del av kanalerna tor jag. Vet dock inte om det går på Gear/motorSwitchen


    Gör inte fördröjningen att man bara fördröjer innan den plötsligt går upp till 100%? Dvs. att effekten blir den samma men bara fördröjnignen senare??
    Du kan lägga fördröjningar på mellan 176 ms och 15 sek på alla 9 kanalerna.

    Nej fan, då vore det inte mycket mening med funktionen, prova att sätta lite fördröjning på t.ex. Gear kanalen, gå sen in i servomonitor och slå om knappen, då ser du ju precis vad sändaren skickar ut till mottagaren.
    Vid t.ex. en sekunds fördröjning tar rörelsen från ändläge till ändläge en sekund.
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det finns två anledningar till att man kör on/off. no1 är att det är flygets formel 1, inget mesande och den som fegar ur vinner inte. Grejorna korrekt monterade håller alltså. No2 är att reglagen brinner upp om man kör delgas så man måste till full gas direkt. Detta gör att många nykomlingar som skall åka fort med elmotor smäller sina kärror på löpande band istället för att börja lite lugnrt och gå stegvis upp i effekt.

    Här har vi en Funjet med ett F5B reglage som det står 200A på.


    Här har vi en Funjet med ett 250A reglage som tål trottling också...
    Superhero

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Hallå.
    Aero-nauts (samma som Graupners) proppar håller inte för ren f5b prestanda då dessa är gjorda av pressad kolfibermjöl. Ska du dra ut 1500+watt så är det proppar med kolfibrer som gäller, tex freudenthalers. Aero-naut har ett diagram som visar vad du man kan dra i effekt från en specifik proppstorlek utan den havererar. Jag är ganska säker på att proppen orsakade att motorfästet lossnade, har sett det innan och du kom billigt undan, inte ovanligt att hela nosen kollapsar.http://www.aero-naut.de/fileadmin/do...iagrammCAM.jpg

    Peter
    Jag flög många repor med en Aeronaut snurra och det höll, med RF proppen så höll det inte. Ironi i sin högborg.
    Superhero

  16. #16

    Standard

    Nu har jag inte lusläst all info i tråden, men otäckt är det när det händer kör man som man ska med en het F5B setup "på-AV" med switch eller trotteln så måste man ha en start fördröjning för att rädda växel, spant och prop. Sen tror jag det som sas ovan, Aeronaut är bra och funkar om man har en Hotliner men inte till en F5B rejser, då behöver man kolfiber.

    Det är lite krafter i spel, en rotor som inom en sekund går från 0 varv till 70,000varv med en 7:1 växel och sedan en 18x22" prop som skall göra samma resa, modellen i sig skall då också stå pall för den extrema accelerationen som blir, riktigt coolt när det sedan är över på typ 3sek så slänger man på FULL BROMS och det skall gärna stanna lika snabbt (pheu...)

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Det var Graupner CAM prop carbon jag hade men min analys säger att jag måste limma om motorspantet med 24 h epoxy. Dock ser jag inte att jag kan programmera fördröjning i sändaren. Det som går att sätta fördröjning på är flappsen i olika flightmodes.

    Skall testa reglagets softstart men tror som sagt att den är mer anpassad för heli och antagligen är lite för soft.

    MVH / Kajaken

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Vart hittar jag denna funktion i sändaremenybn på min JR PCM9XII? tacksam för svar

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Du kan lägga fördröjningar på mellan 176 ms och 15 sek på alla 9 kanalerna.

    Nej fan, då vore det inte mycket mening med funktionen, prova att sätta lite fördröjning på t.ex. Gear kanalen, gå sen in i servomonitor och slå om knappen, då ser du ju precis vad sändaren skickar ut till mottagaren.
    Vid t.ex. en sekunds fördröjning tar rörelsen från ändläge till ändläge en sekund.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Hmm hittade just servo slwo funktionen men den finns bara i Aero läget och då får man ju göra alla flaps, crow etc mixningar själv :/ blääää

    kan man köra med en separat servo slow enhet kanske? Någon som kan inråda för eller imot för detta?

    MVH / Kajaken

  20. #20
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Vart hittar jag denna funktion i sändaremenybn på min JR PCM9XII? tacksam för svar
    Sorry, efter att ha kikat lite kom jag på att den funktionen bara finns i Acro-programmet. Vilket såklart inte hjälper dig, för du använder väl Glider till din F5B.
    Jag hade för mig att SRV.Speed som den heter i menyn fanns även i Glider programmet...
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Hoppsan...
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 12:44
  2. Hoppsan... Bokis stjärna lämnar farkosten!
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •