Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

mne: Strmfrsrjningsfrga!

Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    862
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Klubbfri

Standard Strmfrsrjningsfrga!

Hej alla!
    Har en frga gllande hur jag ska strmfrsrja en turbin jet fr att f maximal skerhet.
    Har en Boomerang Nano som ska strmfrsrjas med ett Emcotech system i det rknar jag in Turbinens styrsystem samt servona som sitter i krran. Nu r det s att jag i krran har monterat elstll, som ocks ska f strmfrsrjning ngonstans i frn. Min tanke r att lgga stllen p ett helt separat system allts en separat BEC med en separat lipoack. Har sett en krra g i backen, fr att ett av de eldrivna stllen inte slog i frn nr det var i ndlge, utan fortsatte att dra tills motorn i stllet kortslts med en brunnen mottagare som fljd, vilket resulterade i ett 2000 bitarpussel. Det jag nu undrar ver r om min tanke r rtt och hur man ska koppla ihop dessa system, krvs det 2 mottagare fr att kunna lsa detta, dr den ena endast tar hand om stllen. Jag anvnder Futaba 2,4 Ghz pryttlar. Har precis inhandlat en Futaba 10 kanals radio med en 14 kanals mottagare som ska ta hand om turbinen och servona. Hade tnkt att lta en 7 kanals mottagare ta hand om stllen. Frgan r om det gr att synka dessa mottagare med radion samtidigt eller om jag mste anvnda 2 likadana 14 kanalare istllet. Jag hoppas Ni frstr vad jag menar. Om ngon har kunskapen blir jag glad om Ni skulle kunna gra en liten skiss som jag kan koppla efter. Skerheten knns viktig.

Tacksam fr svar
    Hils
    Magnus
    Senast redigerat av Baua den 2012-02-26 klockan 14:38.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

Standard

Du behver bara ha separat strmfrsrjning till el-stllen. D ansluter du stllens signal och minus till mottagaren (pilla ur pluskabeln ur den servokontakten). Koppla sedan en separat acc/bec till stllens minus och plus. Plus kopplar du in p den bortpillade pluskabeln p servokontakten. Minus r gemensam fr alltsammans och kopplas ihop.
    /Leif

Standard

Magnus:
    Precis som pernstig skriver s r dubbla bec'ar perfekt.
    Jag kr det i min Sebart PC21 (med elstll) samt ska gra det i Vipern som jag hller p med.

http://www.castlecreations.com/suppo...advisory1.html

Dr finns ett kopplingsschema som kanske r lttare att kolla p.
    Bara byta ut de tv servona mot elstllen.

Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    862
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Klubbfri

Standard

Tack fr Era svar.
    S Ni tycker inte att jag ska kra med dubbla mottagare?

Hils
    Magnus

Standard

Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlgg
    Tack fr Era svar.
    S Ni tycker inte att jag ska kra med dubbla mottagare?

Hils
    Magnus
    Mitt frslag med separat acc fr stllen frhindrar att ett fel p stllen slr ut hela systemet. System med tv mottagare har jag ingen erfarenhet av......har bara hrt att det frekommer
    /Leif

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Jag lrde mig genom min turbo-Funjet att man mste kra separat batteri till ECU fr att undvika strningar. Fr min del visade EGT noll grader nr startmotorn gick vilket gjorde att starterna blev struliga, tv batterier lste problemet. Kanske kan vara till hjlp :-)
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Jag svarar p: "Frgan r om det gr att synka dessa mottagare med radion samtidigt"
    Nej det gr inte! Radion snder ju fr 6-7 kanaler eller 8+
    Men om du vill ha separata behver du inte ta en 14 kanalsmottagare utan kan ta en 8 kanals frn HK om du vgar stoppa i en sdan fr stllen. Jag har en och den funkar bra. Men har hrt andra som klagat p sin.

Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    862
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Klubbfri

Standard

Hej Tommy!

Fick hem 8ch Orange mottagaren igr, som jag tnkte ska f ta hand om signal och strmfrsrjning till Stllen p Nanon.
    Frskte att binda den till min 10ch radio, utan att lyckas, frskte ocks att binda den med 7ch radion, inte heller det ville fungera. Va fan gr jag fr fel, fr vad jag frstr, ska den g att binda bde till 7ch ocg 10ch radion.

Hils
    Magnus

Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlgg
    Jag svarar p: "Frgan r om det gr att synka dessa mottagare med radion samtidigt"
    Nej det gr inte! Radion snder ju fr 6-7 kanaler eller 8+
    Men om du vill ha separata behver du inte ta en 14 kanalsmottagare utan kan ta en 8 kanals frn HK om du vgar stoppa i en sdan fr stllen. Jag har en och den funkar bra. Men har hrt andra som klagat p sin.

Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    862
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Klubbfri

Standard

Hej alla!
    Ja bindning r nu klar och det var enklare n vntat, nr man vet hur man ska gra vill sga.
    Nu ligger Nanons elstll p en separat acc med separat BEC som styrs av en separat mottagare.
    Verkar fungera bra. Nu hoppas vi att vrmen och solen kommer, s den efterlngtade taxningen
    fr att se s allt fungerar som det ska, kan ske i helgen.
    Efter det blir det nog svrt att hitta fler urskter.
    Och ja just det kolsyreslckare r inhandlat

Hils
    Magnus

Standard

Hej alla!
    Ja bindning r nu klar och det var enklare n vntat, nr man vet hur man ska gra vill sga.
    Nu ligger Nanons elstll p en separat acc med separat BEC som styrs av en separat mottagare.
    Verkar fungera bra. Nu hoppas vi att vrmen och solen kommer, s den efterlngtade taxningen
    fr att se s allt fungerar som det ska, kan ske i helgen.
    Efter det blir det nog svrt att hitta fler urskter.
    Och ja just det kolsyreslckare r inhandlat

Hils
    Magnus

D ser vi dig i Lax nsta helg d

Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    862
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Klubbfri

Standard

Jod till Lax blir vi ngra som kommer, vet ej hur det blir med flygetygen bara.
    Citat Ursprungligen postat av Danneman Visa inlgg
    D ser vi dig i Lax nsta helg d

Standard

Jod till Lax blir vi ngra som kommer, vet ej hur det blir med flygetygen bara.
    Lter bra det! vilken dag kommer ni? el r vernattning inplanerad?

Bauas avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    862
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Klubbfri

Standard

Vi kommer att sova ver en natt, vet dock inte vilken nnu. Nr kommer du vara p plats?
    Citat Ursprungligen postat av Danneman Visa inlgg
    Lter bra det! vilken dag kommer ni? el r vernattning inplanerad?

Standard

Vi kommer att sova ver en natt, vet dock inte vilken nnu. Nr kommer du vara p plats?
    Antagligen vernattning fredag-lrdag.. blir det bara en dag s blir det lrdagen!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •