Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Strömförsörjningsfråga!

  1. #1
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Strömförsörjningsfråga!

    Hej alla!
    Har en fråga gällande hur jag ska strömförsörja en turbin jet för att få maximal säkerhet.
    Har en Boomerang Nano som ska strömförsörjas med ett Emcotech system i det räknar jag in Turbinens styrsystem samt servona som sitter i kärran. Nu är det så att jag i kärran har monterat elställ, som också ska få strömförsörjning någonstans i från. Min tanke är att lägga ställen på ett helt separat system alltså en separat BEC med en separat lipoack. Har sett en kärra gå i backen, för att ett av de eldrivna ställen inte slog i från när det var i ändläge, utan fortsatte att dra tills motorn i stället kortslöts med en brunnen mottagare som följd, vilket resulterade i ett 2000 bitarpussel. Det jag nu undrar över är om min tanke är rätt och hur man ska koppla ihop dessa system, krävs det 2 mottagare för att kunna lösa detta, där den ena endast tar hand om ställen. Jag använder Futaba 2,4 Ghz pryttlar. Har precis inhandlat en Futaba 10 kanals radio med en 14 kanals mottagare som ska ta hand om turbinen och servona. Hade tänkt att låta en 7 kanals mottagare ta hand om ställen. Frågan är om det går att synka dessa mottagare med radion samtidigt eller om jag måste använda 2 likadana 14 kanalare istället. Jag hoppas Ni förstår vad jag menar. Om någon har kunskapen blir jag glad om Ni skulle kunna göra en liten skiss som jag kan koppla efter. Säkerheten känns viktig.

    Tacksam för svar
    Hils
    Magnus
    Senast redigerat av Baua den 2012-02-26 klockan 14:38.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  2. #2

    Standard

    Du behöver bara ha separat strömförsörjning till el-ställen. Då ansluter du ställens signal och minus till mottagaren (pilla ur pluskabeln ur den servokontakten). Koppla sedan en separat acc/bec till ställens minus och plus. Plus kopplar du in på den bortpillade pluskabeln på servokontakten. Minus är gemensam för alltsammans och kopplas ihop.
    /Leif

  3. #3

    Standard

    Magnus:
    Precis som pernstig skriver så är dubbla bec'ar perfekt.
    Jag kör det i min Sebart PC21 (med elställ) samt ska göra det i Vipern som jag håller på med.

    http://www.castlecreations.com/suppo...advisory1.html

    Där finns ett kopplingsschema som kanske är lättare att kolla på.
    Bara byta ut de två servona mot elställen.

  4. #4
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Tack för Era svar.
    Så Ni tycker inte att jag ska köra med dubbla mottagare?

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Tack för Era svar.
    Så Ni tycker inte att jag ska köra med dubbla mottagare?

    Hils
    Magnus
    Mitt förslag med separat acc för ställen förhindrar att ett fel på ställen slår ut hela systemet. System med två mottagare har jag ingen erfarenhet av......har bara hört att det förekommer
    /Leif

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag lärde mig genom min turbo-Funjet att man måste köra separat batteri till ECU för att undvika störningar. För min del visade EGT noll grader när startmotorn gick vilket gjorde att starterna blev struliga, två batterier löste problemet. Kanske kan vara till hjälp :-)
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Jag svarar på: "Frågan är om det går att synka dessa mottagare med radion samtidigt"
    Nej det går inte! Radion sänder ju för 6-7 kanaler eller 8+
    Men om du vill ha separata behöver du inte ta en 14 kanalsmottagare utan kan ta en 8 kanals från HK om du vågar stoppa i en sådan för ställen. Jag har en och den funkar bra. Men har hört andra som klagat på sin.

  8. #8
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Tommy!

    Fick hem 8ch Orange mottagaren igår, som jag tänkte ska få ta hand om signal och strömförsörjning till Ställen på Nanon.
    Försökte att binda den till min 10ch radio, utan att lyckas, försökte också att binda den med 7ch radion, inte heller det ville fungera. Va fan gör jag för fel, för vad jag förstår, ska den gå att binda både till 7ch ocg 10ch radion.

    Hils
    Magnus


    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Jag svarar på: "Frågan är om det går att synka dessa mottagare med radion samtidigt"
    Nej det går inte! Radion sänder ju för 6-7 kanaler eller 8+
    Men om du vill ha separata behöver du inte ta en 14 kanalsmottagare utan kan ta en 8 kanals från HK om du vågar stoppa i en sådan för ställen. Jag har en och den funkar bra. Men har hört andra som klagat på sin.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  9. #9
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej alla!
    Ja bindning är nu klar och det var enklare än väntat, när man vet hur man ska göra vill säga.
    Nu ligger Nanons elställ på en separat acc med separat BEC som styrs av en separat mottagare.
    Verkar fungera bra. Nu hoppas vi att värmen och solen kommer, så den efterlängtade taxningen
    för att se så allt fungerar som det ska, kan ske i helgen.
    Efter det blir det nog svårt att hitta fler ursäkter.
    Och ja just det kolsyresläckare är inhandlat

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej alla!
    Ja bindning är nu klar och det var enklare än väntat, när man vet hur man ska göra vill säga.
    Nu ligger Nanons elställ på en separat acc med separat BEC som styrs av en separat mottagare.
    Verkar fungera bra. Nu hoppas vi att värmen och solen kommer, så den efterlängtade taxningen
    för att se så allt fungerar som det ska, kan ske i helgen.
    Efter det blir det nog svårt att hitta fler ursäkter.
    Och ja just det kolsyresläckare är inhandlat

    Hils
    Magnus

    Då ser vi dig i Laxå nästa helg då

  11. #11
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Jodå till Laxå blir vi några som kommer, vet ej hur det blir med flygetygen bara.
    Citat Ursprungligen postat av Danneman Visa inlägg
    Då ser vi dig i Laxå nästa helg då
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Jodå till Laxå blir vi några som kommer, vet ej hur det blir med flygetygen bara.
    Låter bra det! vilken dag kommer ni? el är övernattning inplanerad?

  13. #13
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Vi kommer att sova över en natt, vet dock inte vilken ännu. När kommer du vara på plats?
    Citat Ursprungligen postat av Danneman Visa inlägg
    Låter bra det! vilken dag kommer ni? el är övernattning inplanerad?
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Vi kommer att sova över en natt, vet dock inte vilken ännu. När kommer du vara på plats?
    Antagligen övernattning fredag-lördag.. blir det bara en dag så blir det lördagen!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •