Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Vilsen i FPV-jungeln!

  1. #41

    Standard

    Såg nu att det ingår lipo till glasögonen i kitet (Lipo 2S 7,4V 900mAh, for headset).
    Beställde den här accen till TX

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=6472

    Hoppas det funkar ok.

    Roger.

  2. #42

    Standard

    Jo det ingår ett batteri men laddaren suger då den inte laddar batteriet till 100%. Iaf min laddare laddar batteriet till strax över 8V istället för 8,4V. Jag använder fortfarande det batteriet men mycket sparsamt, oftast har jag 2S1000mAh istället. Jag har även moddat brillorna så att jag har en JST-kontakt (hona hane) istället för den osäkra DC-pluggen som inte sitter så bra.

    Batteriet du har beställt fungerar nog perfekt.

  3. #43

    Standard

    Beställde en Bixler från Hobbycity som jag hoppas ska funka bra som FPV-kärra. Beställde även en sådan här

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...pander%5F.html

    Vill kunna ha "pil-hem"-funktionen och avstånd till där jag står och flyger, men det slog mig att man kanske måste komplettera med någon ytterligare manick för att få dom funktionerna? Vad ser man i glasögonen med enbart den jag har beställt?

    Roger.

  4. #44

    Standard

    Ja, om du väljer ET måste du minst ha en E-Logger samt en GPS för att få pil hem. Men ärligt talar stå tycker jag att du kan vänta med OSD tills du har ett fungerande system och lärt dig flyga FPV. Gör inte misstaget som så många nybörjare och installera allt på en gång.

  5. #45

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Köp gps med pil hem direkt för tusan!!! Både din och andras säkerhet! Höll på att bli av med en 9000kr quadkopter förra veckan för att jag tappade bort mig. Inte ens långt ifrån där jag stod. lyckades hitta maskinen 2 kilometer ifrån utgångspunkten tack vare att batteriet inte hoppade loss vid kraschen. Annars hade den helt klart varit försvunnen. Satt i passagerarstolen i bilen med fpv-antennen ut genom fönstret, dominator-glasögon på huvet vid eftersöket.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  6. #46

    Standard

    Nu vet jag ju inte än hur svårt det är att orientera sig när man flyger FPV. Men tappar man bort sig så är det ju kört om man inte kan ta hjälp av en hempil antar jag... Har ju redan beställt Eagle Tree Video OSD Pro Expandern så det blir väl till att beställa dom andra sakerna med då så man har dom hemma. Tänkte dock prova utan först.

    Hur svårt är det att flyga FPV egentligen om man jämför med att flyga som vanligt?
    Flygvana har jag sedan många år med massor av olika typer av flygplan, nu dom sista åren även med helikopter.

    Roger.

  7. #47

    Standard

    Jag skulle säga att ha en enkel installation till att börja med för din och andras säkerhet! Och se för guds skull till att reka området innan flygning så att man inte tappar bort sig. Det är bra att välja en startplats med någonting stort och lättobserverat i närheten så att man kan hitta tillbaka. De första FPV-flygningarna jag gjorde var vid Allianshallen i Uppsala. Det är en mycket stor plåtbyggnad som syns tydligt på flera km avstånd. Alltid lätt att hitta tillbaka. De första flygningarna lär du väl ändå inte flyga så långt bort antar jag men det är bra att alltid kolla kartor etc innan man flyger, finns ingen anledning att inte kunna hitta hem igen.

    Gör som du vill men du ökar installationens komplexitet mångfalt med en OSD och GPS. Om du i din första installation har med OSD och GPS och pan-tilt etc så kommer du troligtvis att få problem och det blir mycket svårare att hitta felkällor när allt installeras på en gång.

    Enligt mig är det inte så svårt att flyga men jämfört med riktig flygning så saknas enligt mig flygkänslan totalt när man flyger FPV, vilket gör det svårare. Man kan tappa orienteringen i början och tom bli illamående men om man börjar med att låta någon annan flyga och titta genom brillorna så vänjer man sig ganska snart. De första flygningarna skulle jag rekommendera att du startar visuellt, inte FPV, och att du sedan på trygg höjd tar på dig goggles. Ha gärna en kompis nära till hands som kan ta över om någonting strular och som håller ögonen på modellen om du tappar bort var du befinner dig.

  8. #48

    Standard

    Boopidoo - Tacksam för alla tips/hjälp jag kan få inom ämnet. Känns som det är bäst att börja som du skriver - utan allt lull lull från början. Är ju dock inte fel att ha det inköpt så kan man ju komplettera med funktioner när man blir varmare i kläderna som FPV-flygare.

    Ska börja prova FPV-flygning vid vårt fält som är integrerat med ett fullskalafält med en asfaltsbana på ca 1500 m så där borde det ju inte vara så svårt att orientera sig

    Roger.

  9. #49

    Standard

    Fick FPV-kitet idag.

    http://www.electronicarc.com/catalog...81f7283a3d2bf9

    Men enligt information på kitet så ska ju Killer CCD-kameran drivas med 3.3-5.5v och en 2s-lipo som jag har tänkt ha till TX ger ju 7.2v.
    Hur löser man det bäst?

    Kabeln mellan kamera och TX är inte mer än ca 25 cm. Eftersom man ska ha TX så långt ifrån sändaren så blir det att förlänga kabeln till den, eller så kan jag ju ha sändaren fram och sätta mottagaren så långt bak i planet med förlängningskablar.
    Vad är bäst?

    Roger.
    Senast redigerat av gretzky den 2012-03-15 klockan 15:56.

  10. #50

    Standard

    Jag tror att din videosändare har en inbyggd spänningsomvandlare för 5V-kameror men det är nog bäst att kontrollera detta. Du ansluter då alltså bara batteriet till videosändaren. Från videosändaren kopplar du sedan in kamera och mikrofon etc. Innan du gör detta bör du givetvis ha kontrollerat att du har korrekt spänning till kameran.

    Jag förstår inte vad du menar med sändare och TX, det betyder ju samma sak (dvs TX=sändare)? Om du däremot menar RC RX, alltså RC-mottagare så beror det bla på var du har placerat ESC och motor då de också orsakar störningar och bör placeras så långt från RC-mottagaren som möjligt. Även kameran kan störa rätt rejält. Generellt bör RC-mottagaren placeras så långt bort från alla störande komponenter som möjligt.

  11. #51

    Standard

    Opps, menade ju att RC-mottagaren skulle placeras så långt ifrån videosändaren som möjligt.

    Räckviddstestade prylarna på marken igår. Satte sändaren vid fönsterrutan och knallade ner för gatan och bilden försvann efter 70 meter. electronicarc hävdar dock ca 2000 m i luften vid fri sikt.

    Är inte det väl kort avstånd att förlora bilden även om det testet gjordes i marknivå?
    Sändaren är ju dock på 500mv.

    Ska prova hur mycket bättre det blir med klöverantennerna när dom är färdiga.

    Roger.

  12. #52

    Standard

    Nej det måste inte nödvändigtvis innebära att det är dålig räckvidd. Mitt första system testade jag ungefär som du och kom ungefär samma sträcka, men i luften har jag flugit mer än 1.5km med det systemet utan ens minsta tillstymmelse till brus i bilden.

  13. #53

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Som rubriken lyder i den här tråden - så är jag vilsen i FPV-jungeln igen.

    Har börjat kika lite på hur man ska koppla ihop Eagle Tree OSD med E-loggern och GPS-enheten, men jag fattar inte hur man ska göra. Någon som kan förklara?

    Roger.

  14. #54

    Standard

    Jag tror att ET har förklarat detta ganska bra i manualerna. Saknar du dessa så finns de att ladda ner från http://www.eagletreesystems.com.

    GPS och OSD ansluts till utgångarna på E-loggern som är märkta GPS och OSD. Se sid 3 i manualen.

  15. #55

    Standard

    Ja de är lätta att koppla in - och det kräver lite pill i programmet på datorn.
    Koppla ihop allt och uppdatera programvara först (vid uppdatering försvinner konfig)

    Uppdatera markstationen också.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •