Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55

Ämne: Vilsen i FPV-jungeln!

  1. #21

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Hej!

    När det gäller Gretzkys inlägg #18 och den kombinationen så har jag sett andra ställen med 500 & 600 mW sändare/mottagar kit för 5.8 GHz. Det som jag inte känner till så mycket om är det här med antalet linjer i kamerorna och hur det eventuellt påverkar mottagaren/displayen, i mitt fall har jag tänkt mig 640x480 eftersom det till ArduPilot & APM finns en OSD för detta. För att vara framåtkompatibel så vill jag att mitt kit skall fungera med Dominator.

    Vad gäller NTSC så lärde jag mig i slutet på -70 talet, när jag lödde ihop min första dator, att det stod för "Never The Same Color", finns absolut ingen anledning att använda ett så föråldrat system, det är visst specat på 40-talet!

    Enligt vad jag fått fram ger Kx132 enbart 420 horisontella linjer. Den "KillerCCD" som också omnämns verkar vara detsamma som Kx131, och den har samma hor. liner som Kx132. Verkar finnas en Kx191 som skall vara fantastisk när det mörknar på, skulle den fungera om man bara använde sändar/mottardelarna köpta separata?

    Bägda

  2. #22

    Standard

    Den här filmen är filmad med en NTSC-kamera som endast har 380TVL så visst fungerar det även med sämre upplösning. I min mening är kamerans snabbhet och förmåga att hantera ljusa och mörka partier betydligt viktigare än antal linjer. Men visst finns det bra kameror med högre upplösning också.

    Jag kan också tillägga att jag använder mig av en Fatshark Aviator på huvudet med 2.4GHz mottagare och på flygplanet sitter en egenbyggd airwave videosändare med endast 100mW. Det är dock en hel del störningar i det där området så nära alla villor där de flesta troligtvis har trådlöst nätverk etc. En bit bort finns även en högspänningsledning som effektivt dödar 2.4GHz.


  3. #23

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Hej Boopidoo!

    Kul att se lite rolig flygning. Du verkar ha gott om fria ytor på marken och i luften att rulla runt i. Jag har ungefär liknande situation långt ute på landet, men bortom 400 meter har jag bara skog.

    Ja, det är inte lätt med blå färgstick om vintern och troligtvis är video inte tagen när det är som ljusast på dagen. Det som är lite typiskt för NTSC är just att konturerna flyter in lite i varandra, det skall inte förskyllas linsen eller annat.


    Hur kraftig är kraftledningen och hur mycket stör den - slår den ut sändningen helt och hållet - eller var du i närheten av den under filmningen? Undrar hur det skulle förändras av 500-600 mW, jag har också sett någon 5.8 GHz-sändare som har haft 1000mW, men har inte hittat åt den igen. Skulle nog föredra något starkare eftersom jag har ett par bergknallar inom 500 m som jag gärna vill "spana" runt.

    Bägda

  4. #24

    Standard

    Hehe, nja så mycket fria ytor har jag egentligen inte. Fälten som syns är egentligen bara ett par-tre kilometer och mitt över det går kraftledningen som jag inte lyckats flyga över trots riktade antenner och 500mW-sändare. Med 1.3GHz går det hur bra som helst. 2.4GHz RC kollapsar också nära ledningen.

    Vad gäller videokvalitet så har jag testat en hel del PAL och NTSC-kameror i olika upplösningar och även om jag vet att PAL är bättre så skulle jag aldrig kunna säga om en kamera är det ena eller andra bara genom att titta på filmen. Så pass stor skillnad är det, i min mening, inte. Det är så mycket annat som påverkar kvaliteten också så som upplösning, komprimering, inställningar etc. Kameran som användes i filmen är en CX161 med 1.9mm lins.

    5.8GHz fungerar nog ganska bra men om man flyga lite längre är nog riktade antenner ett måste och de kan vara kluriga att få till 100% bra med 5.8GHz, det blir ganska pilligt.

  5. #25

    Standard

    Hur lång räckvidd kan man ungefär förvänta sig med detta kit?

    http://www.electronicarc.com/catalog...934750825bce10

    sen var det ju det här med Cloverleaf-antenner (eller hur det nu stavas). Kan man byta ut antennerna i kitet och använda cloverleaf-antenner i stället för bättre räckvidd? I så fall, är det bara att sätta fast dom eller behöver man göra något annat för att det ska funka?

    Länk till var man kan köpa cloverleaf-antenner som passar till det kitet??

    Är förresten mest inne på dom FPV-glasögonen i kitet med tanke på att synfältet är FOV 46.
    Känns häftigare att få större synfält även om bilden ska vara klarare med Dominator-glasögonen...

    Roger.

  6. #26

    Standard

    Får jag hoppa på tråden? HK-kit i bilden; bara undrar hur det ska kopplas; om det är rätt. för kamera-batterikabeln verkar det vara rött = +, svart = - och vit = video. Men i sändaren byter det färg, vit går till gul och antar då att vit in i sändaren är ljud?
    Och mottagaren - hur är polariteten för DC-jacket där?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HK_FPV.JPG 
Visningar:	63 
Storlek:	21,3 KB 
Id:	27194

  7. #27

    Standard

    Någon som vet hur mycket räckvidden förbättras med cloverleaf-antenner på 5.8Ghz-bandet?

    Om man väljer att köra videolänken på 1.3 Ghz för att få bra räckvidd så måste man väl köpa googles utan inbyggd mottagare? Har bara hittat googles med inbyggd mottagare för 2.4Ghz och 5.8Ghz.

    Roger.

  8. #28

    Standard

    Någon som vet hur mycket räckvidden förbättras med cloverleaf-antenner på 5.8Ghz-bandet?

    Om man väljer att köra videolänken på 1.3 Ghz för att få bra räckvidd så måste man väl köpa googles utan inbyggd mottagare? Har bara hittat googles med inbyggd mottagare för 2.4Ghz och 5.8Ghz.

    Roger.

  9. #29

    Standard

    Jepp, tror inte att det finns brillor med 1.3GHz-mottagare. Däremot finns det en del som har en extra videolänk (2.4 eller 5.8) mellan en markbaserad videomottagare på 1.3GHz och brillorna, men det är överkurs tycker jag och det blir en massa annat som kan gå åt skogen så det är inget jag kan rekommendera.

    Om du kan så rekommenderar jag 35MHz till RC och 2.4GHz för videolänk till att börja med. Jag hade 2.4GHz RC själv och ville gärna ha 2.4GHz video så jag löste problemet genom att skaffa ett UHF RC-system, men det är ju knappast varken billigt eller utan problem så det rekommenderar jag inte heller en nybörjare. Skulle jag göra om det skulle jag ha köpt en 35MHz modul till min radio istället eller en billig begagnad 35MHz radio (troligtvis billigare).

  10. #30

    Standard

    Klöverantenner gör väldigt stor skillnad på 1.3 iaf - jag kommer även bygga klöver till min 5.8ghz länk och göra samma test där
    (gå /filma samma runda i kvarteret)

    Mina goggles ansluter bara med kabel mot markstationen.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #31

    Standard

    Funderade på en annan sak angående räckvidden. Om man flyger med videolänk ett par kilometer bort hur långt räcker rc-sändarens räckvidd då? Skillnad med 35mhz- och 2.4Ghz-sändare?

    Roger.

  12. #32

    Standard

    Det beror på vad du har för radio och hur mycket annat det är som stör på 2.4ghz nätet (WLAN mm)

    Du skall alltid räckviddstesta radion för att veta att du håller dig inom räckvidden. en 35-radio når längre...

    FRSKY som jag har i min TGY9X säger 1.5Km med orginal antenn och 4.5km med patch antennen men det återstår att se

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #33

    Standard

    FrSky har jag räckviddstestat en hel del med min Ugglan utrustad med RVOSD5. Hade inte vågat flyga som jag gjorde om jag inte hade hemflygningsautomatik. Frsky är mycket käsnlig för 1.3GHz sändare och får inte placeras för nära dessa. Om de separeras går det rätt bra. Med standardsystem ar jag flygit som mest ca 1.5km och med en 7db-patch har jag kommit ca 2.5km men då flög jag ganska nära (ca 200-300m) högspänningsledningar som jag vet dödar 2.4GHz RC och video.

  14. #34

    Standard

    Det lägger mer tyngd i att ha hjälp att ta hem kärran på ett säkert sätt. "Return to home" bör användas.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #35

    Standard

    Har nu bestätt och det blev ett sådant här kit

    http://www.electronicarc.com/catalog...934750825bce10

    med Killer CCD-kamera. Räckvidden skulle vara runt 2 km enligt en mejlkontakt med webshopen.

    Däremot så blev jag överraskad när jag idag gjorde räckviddsprov med min JR DSX9II-radio med en RD921 mottagare och 2 st satelliter. Satte helin på backen med en god vän och tog bilen och åkte 700 meter bort och klev ur - inte ett liv i helin när jag rörde spakarna.

    Körde tillbaka mot helin och rörde på spakarna hela tiden och först när jag var ca 250 m i från så fick radion kontakt. Visserligen så minskade väl räckvidden av att jag satt i bilen, men nog trodde jag att signalen skulle gå fram 700 m längs marken när jag gjorde första testet. Ska testa med min JR PCM9XII radio, dels med 2.4Ghz Assanmodulen med och med 35 mhz, och se vad jag får för resultat. Vad har ni fätt för längd när ni provat?

    Roger.

  16. #36

    Standard

    Min erfarenhet är att räckvidden dör rätt fort när de står direkt på marken. Om det man testar istället står på en flyttkartong eller motsv så blir det mycket bättre resultat. Ännu bättre blir det givetvis när du är uppe i luften.

    Men om du kör med 2.4GHz RC ska du nog inte förvänta dig särskilt lång räckvidd. Men nu när du börjar med FPV ska du kanske inte flyga så långt ändå? Jag flög iofs drygt 1.4km med Futaba FASST utan några problem men jag tror inte att man ska förvänta sig den räckvidden.

  17. #37

    Standard

    Om videolänken klarar ca 2 km vill jag att även radion fixar samma sträcka. Kanske blir att flyga med 35mhz istället då.
    Ska bli intressant att räckviddstesta dom andra aslternativen.

    Roger.

  18. #38

    Standard

    Du kanske kommer upp i 2km med 5.8GHz men jag skulle nog inte räkna med det. 5.8GHz är även otroligt känsligt för om du flyger bakom träd och buskage etc. Men det är riktigt att man bör ha längre RC-räckvidd än videoräckvidd. Det mest extrema exemplet är nog min HK Mini Swift i den första videon jag postade i den här tråden. den har som sagt endast 100mW 2.4GHz videosändare men den är utrustad med en Thomas Scherrer UHF NR mottagare god för iaf upp till 10km.

  19. #39

    Standard

    Beställer lite prylar ifrån HC nu och undrar vilket batteri som passar till videolänken. Tips?

    Roger.

  20. #40

    Standard

    Om du beställer paketet som du länkade till tidigare från electronicarc med 5.8GHz så står det på sidan att videosändaren ska ha mellan 6-9V, dvs ett 2S-lipo borde fungera bra. Även Fatsharkbrillorna vill ha 2S så jag skulle ta och köpa några sådana, 2S1000mAh är en smidig storlek.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •