Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Vilsen i FPV-jungeln!

  1. #1

    Standard Vilsen i FPV-jungeln!

    Är lite lat så istället för att plöja igenom allt om fenomenet FPV på forumet så ställer jag frågan rakt ut - tips om att komma igång med FPV på ett enkelt och hyfsat billigt sätt?

    Kollade lite på Hobbycity och såg att dessa glasögon verkar vara ok

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...%5FSystem.html

    Vill kunna styra kameran genom att vrida huvudet. Funkar det med min JR-radio eller måste det vara en futaba?

    Vad behövs i övrigt för att få allt att lira?
    Hade tänkt mig en Easystar 2. Eller lfinns det bättre alternativ som flyg? Annat att tänka på??

    Tacksam för allt hjälp jag kan få i ämnet

    Roger.

  2. #2

    Standard

    Ingen som har lite tips?

    Roger.

  3. #3

    Standard

    Om du är ny så är mitt tips att skippa allt avancerat som headtracking etc och satsa på det som är enkelt. Ingen OSD, ingen headtracking och kanske inte ens pan/tilt.

    Ta ett flygplan som du vet flyger bra och stabilt. Det är även bra om det är relativt stort som exempelvis en Multiplex Mentor, men en Easy star 2 är ett bra val också. Köp en videosändare+mottagare och en billig kamera som inte behöver ha särskilt bra upplösning. Börja med att strömförsörja sändare och kamera med separat batteri då det är enklast mot störningar etc.

    När du känner dig mer säker kan du gå över till att använda samma batteri för videosystemet som resten av flygsystemet då det är lite säkrare.

    Det du bör satsa pengar på är bra markutrustning. Exempelvis ett par Fatsharkbrillor, antingen den äldre med inbyggd mottagare eller den dyrare Dominator med möjlighet att bygga ut med headtracking etc.

    Men som sagt, ta en modell som du vet flyger bra och börja bara att lägga till kamera och videosändare, inget annat. När det väl fungerar och du har flugit lite och känner dig trygg i utrustningen så kan du testa att bygga ut med pan/tilt och efter det OSD eller headtracking etc.

  4. #4

    Standard

    Boopidoo - Tacksamt om du kan inte länka till lite lämpliga prylar??

    Roger.

  5. #5

    Standard

    En fråga bara, vad flyger du med för RC-system. Om du flyger med 35MHz gör det saken mycket enklare.

  6. #6

    Standard

    Jag har en JR DSX9II och en JR PCM9XII med modul där jag kan välja mellan 35 Mhz eller Assan 24.Ghz.

    Såg att det fanns en hel del prylar på Hobbycity. Problemet är att jag inte vet vad man behöver riktigt och att allt lirar ihop.

    Skulle ju vara fränt att kunna styra kameran med headtrack eller åtminstonde kunna styra kameran från sändaren. Tycker det verkar vara mycket av helhetsupplevelsen. Tänkte eventuellt beställa den här modellen

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...%5FARF%5F.html

    Roger.

  7. #7

    Standard

    Jag kör inte headtracking men liknande (kamera pan/tilt) via Y-kabel till sida/höjd

    Detta blir helt naturligt när kameran vrider sig åt det håll man ska och kan med lite vilja användas i viss utsträckning som headtrack dvs att se sig om lite.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Standard

    UndCon - Det var ju en variant.

    Om man köper Fat Shark Dominator-glasögonen + headtracker-kortet vad behövs för att få det att funka genom att vrida huvudet? Alltså, hur styrs kameran genom att jag vrider huvudet?
    Roger.

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Head trackingen fungerar tyvärr inte på JR PCM9XII på grund att bara de fyra första kanalerna går ut i traineruttaget.
    Och jag antar att det är likadant på DSX9II.

    Annars kopplar man headtrackern till traineruttaget så att sändaren hanterar PPM-signalerna som om dom kom från en elevradio.
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10

    Standard

    Ja Bixler verkar vara en bra modell. Upprepar dock att du bör testa med så enkelt system som möjligt att börja med. Visst ger det visst upplevelse att kunna se sig omkring men jag måste erkänna att den roligaste modellen jag har och den som ger "mest" flygupplevelse är en liten modell jag har med en fast monterad kamera. Headtracking ger en massa extra strul och krångel så ge dig inte in i det innan du ens har testat flyga FPV.

    Vad gäller RC-system så skulle min rekommendation vara att börja med 35MHz och att ha 2.4GHz för videolänken. Det finns massor av sändare och mottagare för 2.4GHz och antennerna är relativt små trots ganska bra räckvidd. Det är, enligt mig, en bra kompromiss. Om du har Fatsharkbrillor med 2.4GHz mottagare så ska du ha en videosändare som är kompatibel med airwaves kanaler.

    Det här paketet innehåller både brillor med inbyggd videomottagare för 2.4GHz och en 100mW 2.4GHz-videosändare. Det är bara att komplettera med en kamera och börja flyga.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cl_Tx_Rx_.html

    Exempelvis den här kameran borde fungera mycket bra och jag tror att det bara är att plugga in den och köra. Många FPV-veteraner använder fortfarande den kameran och tycker att den är överlägsen många nyare kameror med bättre upplösning etc.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...pare_lens.html

    Alternativt den här kameran som även kommer med en pan/tilt är bara att plugga in.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...led_NTSC_.html

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Ja Bixler verkar vara en bra modell. Upprepar dock att du bör testa med så enkelt system som möjligt att börja med. Visst ger det visst upplevelse att kunna se sig omkring men jag måste erkänna att den roligaste modellen jag har och den som ger "mest" flygupplevelse är en liten modell jag har med en fast monterad kamera. Headtracking ger en massa extra strul och krångel så ge dig inte in i det innan du ens har testat flyga FPV.

    Vad gäller RC-system så skulle min rekommendation vara att börja med 35MHz och att ha 2.4GHz för videolänken. Det finns massor av sändare och mottagare för 2.4GHz och antennerna är relativt små trots ganska bra räckvidd. Det är, enligt mig, en bra kompromiss. Om du har Fatsharkbrillor med 2.4GHz mottagare så ska du ha en videosändare som är kompatibel med airwaves kanaler.

    Det här paketet innehåller både brillor med inbyggd videomottagare för 2.4GHz och en 100mW 2.4GHz-videosändare. Det är bara att komplettera med en kamera och börja flyga.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cl_Tx_Rx_.html

    Exempelvis den här kameran borde fungera mycket bra och jag tror att det bara är att plugga in den och köra. Många FPV-veteraner använder fortfarande den kameran och tycker att den är överlägsen många nyare kameror med bättre upplösning etc.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...pare_lens.html

    Alternativt den här kameran som även kommer med en pan/tilt är bara att plugga in.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...led_NTSC_.html
    OK!
    Tackar för länkarna. Nu klarnade det lite mer.
    Hur långt ifrån kan man flyga med 100mW effekt? Inte särskilt långt väl?

    Är inte dessa glasögon lite vassare än dom du länkade till?

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...%5FSystem.html

    Roger.

  12. #12

    Standard

    Med en vanliga sprötantenn på brillorna och med en hemmagjord sprötantenn (avklippt kabel) på flygplanet så flyger jag mellan 500-800m med 100mW. Men det är ju enkelt att uppgradera till 500mW ganska enkelt. Exempelvis med den här videosändaren som de säljer på electronicarc.com har jag flygit drygt 2km och använt mina brillor för mottagning.
    http://www.electronicarc.com/catalog...934750825bce10

    electronicarc.com säljer även Fatsharkbrillor och kameror så du kan nog köpa allt där om du vill.

    Apropå om de nya dominatorbrillorna är vassare eller inte är inte helt säkert. Dominator är modulär och man kan enklare byta mottagare och man kan även lägga till headtrackingmodul. Det som enligt mig är sämre är att bilden är mindre, dvs FOV är mindre. Med de äldre brillorna fyller verkligen bilden ut det mesta man ser men med de nya ser man tydligt en mindre ruta framför sig. På predatorbrillorna är FOV ännu mindre. Ett problem med de äldre FS-brillorna med stort FOV är att bilden kan upplevas suddig just pga stor FOV. Det är mao plus och minus med alla... har du pengarna skulle jag dock ha köpt dominator om de bara fanns i lager någonstans.

  13. #13

    Standard

    Om det funkar att flyga 800m ifrån där jag står så med 100mW så är det ju helt okej.

    Känns som jag ska beställa det du länkade till och prova hur det känns innan jag eventuellt går vidare till headtreack, mm...

    Roger.

  14. #14

    Standard

    Tänkte på ett par saker. Om man väljer att flyga med 35 Mhz-radio och 2.4 Ghz-systemet på glasögonen så borde det ju vara stor risk att det "krockar" med alla andra som flyger med 2.4 Ghz-radio?

    Den kameran med pan/tilt som Boopidoo länkade till är NTSC, måste inte alla prylar vara i PAL för att det ska funka?

    Roger.

  15. #15

    Standard

    Det spelar ingen roll då brillorna klarar både PAL och NTSC. Men jag brukar föredra PAL när jag kan. Kameran ska finnas både i NTSC och PAL.

    Men du har rätt i att 2.4GHz video inte fungerar jättebra med 2.4GHz RC i närheten. Jag har testat med en 100mW sändare och en polare som körde Hitec 2.4GHz + telemetri, dvs sändare både från radiokontroll och från flygplanet och det fungerade men jag behövde stå ca 50m från honom för att undvika störningar. Sedan fick jag givetvis störning när min modell befann sig nära hans modell eller när hans modell flög precis över där jag stod.

    Oftast fungerar det dock hyffsat om man står en liten bit från varandra och inte tänker ta räckviddsrekord just den dagen.

  16. #16

    Standard

    Blev lite intresserad av detta kit

    http://www.electronicarc.com/catalog...934750825bce10

    då kan jag ju flyga med 2.4Ghz-radion och få störfritt med bra räckvidd väl?

    Om jag fattat det rätt är kitet komplett, eller behövs det kompletteras med något?
    Något annat att tänka på med det kitet eller det borde väl funka bra?

    Roger.

  17. #17

    Standard

    Mina tester med 2.4 video och 2.4 flygradio visar att det går bra - beroende på vilken apparat som sätts igång först.

    Videolänken frekvenshoppar inte, den ställer man in på en kanal (och hoppas på det bästa)
    Flygradion frekvenshoppar och då söker den av tillgängliga nät och väljer en ledig kanal.

    Det innebär att om man slår på videon först så är den kanalen upptagen och när du slår på flygradion väljer den en annan.
    Nu garanterar detta inte något problemfritt scenario då 2.4 är ett väldigt upptaget område med alla WLAN o dyl runtomkring.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Standard

    Det här var inte lätt. Fick syn på ännu ett kit som verkar intressant

    http://www.electronicarc.com/catalog...934750825bce10

    komplett 5.8Ghz med 500 mW TX borde ju ha hyfsad räckvidd? Frågan är vilket kamera som är att föredra i kitet?
    Vad jag kan se så är det dock inget lipo med till Tx...

    Någon som förresten vet hur det funkar med googles när man som jag bär glasögon?

    Roger.

  19. #19


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Det senaste kittet du länkar till verkar innehålle "de gamla" glasögonen.
    De nyare heter Dominator och har lite annan spec.
    Framförallt smalare men skarpare/ klarare bild.
    Har bara läst på nätet så jag är ingen expert...
    Säkert bra kitt annars.
    Mvh
    Flygsmurfen

  20. #20

    Standard

    @Undcon
    Jag antar att du inte flög särskilt långt då? Det blir värre ju längre avstånd som är mellan sändare och mottagare. Efter ett tag passeras en gräns där videolänken stör rc-mottagaren så pass mycket att den inte "hör" rc-sändaren längre. Generellt är det alltså en mycket dålig idé att ha både RC och videolänk inom samma frekvensområde. Även om man kan flyga med rc-länk relativt bra utan störningar så är det inte lika bra med videomottagaren som inte är digital och som störs av rc-sändaren. Samma sak här, det blir värre ju längre avstånd det är till modellen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •