Reklam

 
Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 139

Ämne: Flygplan för nybörjare

  1. #41

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Huio Visa inlägg
    Eller så kör jag på paketet med den lilla MPX SMART Radion.. Jag vet inte, vilken beslutsångest jag har...
    Jag lider med dig ;-)
    Jag vet inte vad jag hade valt i dag. För något år sedan hade mitt val helt klart varit Spektrum på grund av tillgång till BNF i mängd samt "Model Match" som jag inte sett hos andra. Nu har MPX kommit med något som verkar ännu smartare - och så har de sändare med glada färger. "Tysk kvalitet" verkar man kunna få även på Spektrum.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #42
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Gissar att mottagarna till Multiplex kommer vara dyra ett tag framöver, då de är såpass nya, och innan "pirat"-kopierarna börjat komma igång med tillverkning.
    Där har Spektrum en stor fördel om man vill köpa billiga mottagare...
    Jag har köpt ett tiotal pirat-kopior av parkflyer-mottagarna, typ AR6100E, a´ 5-10$ styck, alla funkar klockrent.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #43

    Standard

    Finns ju mängder med coola UMX Bind&Fly plan och helis från Eflite / Parkzone som man måste ha Spektrum till.
    Bara det gör ju valet ganska lätt tycker jag, Östersunds hade ju riktigt bra pris på DX6i.

  4. #44

    Standard

    Hej.
    Nu blir det såhär att jag beställde en DX6i. Och jag ska ringa till Autopartner för att byta från Easystar II med radio till den utan radio
    Men då behöver jag alltså mottagare och batteri. Mottagare får jag med DX6i, en "AR6210" Den går bra att använda eller?
    Är allt annat som behövs för att få planet i luften med? Vad stod "RR" för nu igen?
    Vilket batteri borde jag köpa till? Borde jag köpa två eller fler direkt? Mycket frågor, hoppas något har lust att svara.

    Tack så mycket på förhand!

  5. #45

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    AR6210 är en "full range"-mottagare, så den går utan några problem att använda. Som batteri tror jag att många använder 3-cells 2200mAh. Det är ett ganska "gångbart" batteri som går att använda till många andra modeller åxå.

  6. #46

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    RR i det sammanhanget du frågar betyder Receiver Ready dvs allt ingår utom mottagare (och batteri). Det följer tydligen med 2 st Multiplex Nano-S servon (8 g per styck). Den Spektrum AR6210 mottagare du får med radion funkar bra i planet.
    Batteri kan du klara dig med 2 st i början men för att få bra flyt om man kan ladda där man flyger t ex ha med fritidsbatteri och LiPo laddare med ut på fältet så brukar 3st vara lagom enl min erfarenhet.
    Enligt handboken till modellen rekommederar det 2000 mAh LiPo batteri som heter Multiplex ECO 3/1-2000 (M6) #157231 som är på 3 celler, väger 185 gram och har måtten 110x36x28 mm (LxBxH). Om du köper motsvarande annat fabrikat av LiPo batteri så brukar man behöva löda på kontakter själv men be AutoPartner rekommendera så du får allt du behöver.
    Tycker du valt vettiga grejer nu så det skall bli spännande att se hur det går för dig i luften sen. Hoppas du skriver några rader oavsett hur det går.

    /Bo

  7. #47
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Bra radioval!
    Jag började med en Futaba 6 EX 2.4 Ghz, köpte senare en Spektrum DX6i,
    som jag tyckte var enklare att programmera och med lite fler finesser.

    En laddare måste du ha, det ingår nog inte i paketet.
    Typ denna: http://www.autopartner.se/gt-power-v...896-c-113.aspx
    Jag har en sån, funkar finfint.
    Dock tillkommer ett nätaggreget om du vill kunna ladda via 220 volt,
    då laddaren drivs av 12 volt.
    T.ex denna: http://www.autopartner.se/gt-power-n...625-c-113.aspx

    Dessa ackar är kanonbra, och du bör nog som bem tipsar om skaffa 2-3st på en gång,
    så slipper du stå o vänta på att flyga medan acken laddas.
    De väger enl uppgift 165g, dvs lite lättare än de Multiplex rekommenderar:
    http://www.autopartner.se/desirepowe...c-p-11603.aspx

    Lycka till och välkommen in i det ljuvliga rc-träsket !!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #48

    Standard

    Funkar det med en e-sky laddare som jag har liggandes? Tyckte det var en sån kontakt på bilden.

    En sån har jag.

  9. #49
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Visst funkar det, men som du ser lämnar din laddare bara 800 mAh, så om du ska ladda 2000 mAh ackar så kommer det att ta sisådär 2,5 timmar, och det är ju lite trist...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #50

    Standard

    Sådär ja, nu har jag hämtat ut min 808 #16 kamera med minneskort. Planet, radio laddare etc är allt beställt.
    Det blev tillslut några tusen mer än vad jag hade tänkt lägga ut på detta, men det är ju klart bättre att köpa bra grejer med en gång.
    Tack för hjälpen allihop! Jag kommer antagligen lägga upp en video på hur det går första gången, om inte så skriver jag hur det gick i denna tråden.
    Tack igen!

  11. #51


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Lycka till men ta det gärna lugnt första gången och jag tycker att du inte behöver filma då utan koncentrera dig istället på själva flygandet - att nån filmar lär bara höja stressnivån ytterligare.
    Filma kan du göra när du blivit lite varmare i kläderna.
    Hälsningar
    Roger

  12. #52

    Standard

    Hoppas att de får in det snart! Kan inte vänta.
    Jag tänkte att servon var med till skevroder men så verkar det ju inte vara. Vill man köpa till det senare tror ni?

  13. #53
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Huio Visa inlägg
    Jag tänkte att servon var med till skevroder men så verkar det ju inte vara. Vill man köpa till det senare tror ni?
    Appselut, det blir ju roligare och lättare att flyga med skev, imho...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har bara flugit Easy Star med sidroder (förstorat dock) så jag vet inte hur bra den fungerar med skev - men med "bara" sida/höjd är den väldigt lättflugen. Har dock lite svårt att se att det är "enklare" att flyga med skev/sida/höjd än med sida/höjd - för vissa kärror (t ex Cubbar) måste man flyga med alla rodren - skev/sida/höjd - simultant vid svängar och det är ju klart svårare för en nybörjare än att bara flyga sida/höjd som man då har på samma spak (högerspaken). Nu kanske inte detta behövs på en skevroderförsedd Easy Star men det behövs definitivt på andra kärror. Fungerar den med "bara" skev/höjd vid svängar så är det väl ungefär samma svårighetsgrad - dock är det lite enklare att parera "kast" påverkad av vind med en skevroderförsedd maskin. Sen har man ju ett lite större möjligheter att "lattja" när man blivit lite mera varm i kläderna..
    Hälsningar
    Roger

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej!
    Skevroder kan du skaffa vid ett senare tillfälle. Ett flygplan som Easystar II flyger utmärkt med enbart sida/höjd/trottel.
    Ett tips i detta sammanhang: Allt som oftast rekommenderas att man för ett flygplan med sida/höjdstyrning ska lägga sidrodret på höger spak där annars normalt skevrodret brukar placeras, GÖR INTE SÅ!
    Placera istället roderfunktionerna där de hör hemma, dvs. trottel och sida på vänsterspaken och höjdroder på högerspaken. På så sätt lär du dig hantera rodren på det sätt som du senare kommer att använda när du flyger med "fullt hus", dvs. skev/sida/höjd/trottel.
    De kunskaper du tillägnar dig i sidroderanvändning i exv. svängar och hjulningar (stall turns) samt sidvindskorrektioner i olika manövrar som loopingar och landningar kommer så småningom att sitta i ryggmärgen och då blir det bara bökigt om dessa färdigheter ska flyttas från höger till vänster hand när man lägger till skevroder.
    Av egen erfarenhet vet jag att övergången till att flyga med fullt hus när man lärt sig flyga med sida/höjdroderstyrning med korrekt spakplacering blir helt odramatisk. Man kan fortsätta flyga som vanlig, men med tillägget att modellen enkelt kan lutas med skevrodret. Dessutom är det redan från början klart vad vänsterspaken ska användas till, vilket för många piloter inte är en självklarhet...
    Senast redigerat av Michael den 2012-03-21 klockan 18:27.

  16. #56

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    När jag lärde mig flyga (länge sen... 1973/-74) så gjorde alla i vår klubb och alla andra vi stötte på så att på en maskin som bara hade sida+höjd(+trottle) hade vi sidorodret alltid på höger spak tillsammans med höjdrodret. Då blev det, tyckte vi, en naturlig övergång till en skevroderkärra - så mycket bruk av sidorodrtet på vänster spakpå skevroderkärra blev det inte i luften i början då det mest blev att hålla kursen på backen med sidorodret vid start.

    Jag förstår hur du tänker Michael, men jag tror nog det går minst lika bra att lära sig flyga med en höjd+sida maskin med dessa två funktioner på höger spak. Jag upplevde inte detta sån nån nackdel när jag gick över till skevroderkärra i alla fall.

    /Bo

  17. #57


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Håller nog också med BEM och det är nog också den vanligaste lösningen att ha sida/höjd på högerspaken på en sådan maskin. Sen vet jag av egen erfarenhet att jag nästan alltid försöker styra såna kärror med vänsterspaken när man taxar - men det tror jag inte är så stort problem för en nybörjare...
    Hälsningar
    Roger

  18. #58

    Standard

    Om man har radio med mixningsfunktion så kan man mixa in båda spakarna.

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Visst, då det begav sig hade de flesta trekanalflygare sidrodret i högerspaken för att "så ska det vara". Att redan från början ha sidrodret i den spak där det normalt hör hemma är enligt mitt förmenande avsevärt bättre.
    Ett bra exempel är markstyrningen, jag har svårt att förstå finessen med att en trekanalskärra ha sidrodret i högerspalen för att därefter med en fyrkanalskärra flytta denna funktion till vänster spak. Varför krångla till det i onödan?

  20. #60


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, varför krångla till det ? En Easy Star har ju inget landställ så i det fallet spelar det ingen roll om man har sidrodret på vänster elelr höger spak. Detta är en smakfråga men jag vill nog ändå hävda att det vanligaste är att ha sidrodret på högerspaken eftersom det är det primära "svängrodret" på en sån kärra men inget är ju direkt fel så välj det som passar. Vi kan säkert diskutera detta i all oändlighet men det är ju egentligen ingen stor fråga.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Nybörjare
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 10:25
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybörjare
    Av RR1922 i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 21:33
  4. flygplan för nybörjare
    Av Ason i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 21:57
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •