Reklam

 
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 139

Ämne: Flygplan för nybörjare

  1. #21
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Se upp med dekalerna på vingarna på EZ-Hawk.
    Mina lossnar i framkant och fäller upp sig som luftbromsar!.

    Kanske bara min som gör så men håll koll iaf!..
    Dekaler och EPP är svårt, men lite Uhu-Por brukar hjälpa...
    /\/\vh // /\/\r J.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    125g extra bör funka att flyga med, men man kommer nog att märka av det lite i form av högre landningshastighet. Viktigt är att man ser till att placera kameran så att tyngdpunkten inte påverkas och just det blir ju lättare att göra om kameran är mindre.

    Edit:
    Annars finns ju små enkla kameror att köpa för relativt lite pengar, beroende på om du tänkt fota eller filma såklart. Att få foto med vettig kvalitet är svårare än att få film i vettig kvalitet.
    Sök på ebay efter "808 #16". Kostar strax under 300kr inkl. frakt. Men då ger det hyfsad kvalitet för filmning, inte så särskilt bra för foto.
    Tack för tipset! La en beställning på den lilla kameran! Nu fattas bara planet. Ganska säker på att det bli EZ Hawk..

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även jag håller med Michael - välj originalet från Multiiplex när inte prisskillnaden är större. Vi köpte en "kopia" som skolflygkärra och visst gick den att flyga men det var en hel del pyssel innan den fungerade bra eftersom den inte var så bra ihopsatt från fabriken. Är man nybörjare kan det tyvärr vara skillnaden mellan succé eller fiasko. Spara hellre nån månad till så att du kan köpa en bättre produkt.
    Hälsningar
    Roger

  4. #24

    Standard

    Okej det får bli multiplex Easystar 2 istället. Men hur bra är radion? Hur mycket skiljer det mellan den och t.ex. DX6i som jag har sett en del rekommendera på olika sidor.

    När tror ni den kommer att finnas i lager? Jag har ju inte riktigt lust att vänta till sent nästa månad / maj.
    Senast redigerat av Huio den 2012-03-06 klockan 10:29.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Både Spektrum och Multiplex tillverkar radioapparater av bra kvalitet. DX6 har ett mera traditionellt utseende, medan Multiplexen har spelkonsollgenerationen i åtanke. Vad gäller funktioner så vet vi ännu inte så mycket om Multiplexradion annat än att den är avsedd att vara så enkel som möjligt att använda. I vilken mån det kan inbära begränsingar i flexibiliteten vågar jag inte uttala mig om. Antagligen har Spektrumradion möjlighet till fler egna inställningar, men den är också ett antal hundralappar dyrare.

    Vad gäller leveranstiden så rekommenderar jag att du ringer och hör dig för med Autopartner. Eftersom både radion och modellen är ny så är intresset stort runt om i Europa.
    Senast redigerat av Michael den 2012-03-06 klockan 17:13.

  6. #26

    Standard

    Okej tack för hjälpen! Jag mailade Autopartner så förhoppningsvis får jag ett svar imorgon. Jag har dock redan beställt planet tidigare idag. Men om det visar sig att det är flera månader kvar så går det väl alltid att ta bort sin order.


    Jag köpte en E-sky simulatorradio idag och har testat FMS lite grann och just nu testar jag ClearView. Realflight funkade inte med E-skys radio verkar det som.
    Men min fråga är, till er som testat ClearView/FMS men också riktiga RC Plan, hur pass realistiska känns programmen?
    Jag har som sagt testat det en stund nu och det tog inte många minuter fören jag faktiskt kunde flyga helt okej. Starta, landa mjukt och göra loopar t.ex utan att krascha.

  7. #27

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är det någon som har fördjupat sig i nya multiplexradion?
    Spektrum har ju "modelmatch" så att man inte av misstag kan starta med fel modell vald i sändaren.
    Är det så som jag uppfattat att man inte ens behöver välja modell i nya MPX utan att den pratar med mottagaren som sitter färdig i planet så att allting automatiskt blir rätt iställt i sändaren? I så fall är det ett stort steg framåt i säkerhet och användarvänlighet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #28

    Standard

    Funderade på att köpa Phoenix Model flight simulator men såg att denna billiga e-sky radion inte är kompatibel. Men hittade på deras sida att alla från Multiplex är kompatibla så det kanske blir ett köp när jag väl har fått hem grejerna.
    Har någon testat Phoenix och tycker det är bra, eller rekommenderar ni något annat?

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Huio Visa inlägg
    Funderade på att köpa Phoenix Model flight simulator men såg att denna billiga e-sky radion inte är kompatibel. Men hittade på deras sida att alla från Multiplex är kompatibla så det kanske blir ett köp när jag väl har fått hem grejerna.
    Har någon testat Phoenix och tycker det är bra, eller rekommenderar ni något annat?
    Jag tycker phoenix är bra. Det är väl, generellt, Phoenix och Realflight som brukar anses som de bästa tror jag. Vilken man föredrar är lite en smaksak. Phoenix får nog anses som mer prisvärd, IMO.

  10. #30

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Nu har jag ingen DX5e själv, men brytaren till höger är "Dual rate". Man kan då alltså ställa in så att man har större utslag med brytaren i ena läger och mindre med den i andra läget.

    Den närmaste brytaren till vänster är den 5:e kanalen. Den kan användas till exempelvis infällbart ställ, klaff eller styra något annat festligt.
    Den sista brytaren gissar jag är en sk "elevfunktion". Man kan då, via en kabel, låta en elevsändare styra planet medan man håller innan denna knapp/brytare.

    Skillnaden mellan fyra resp sex kanaler är helt enkelt att man kan styra 2 fler saker med en 6-kanalig sändare. Beroende på va det är för sändare ger detta åxå större möjlighet att mixa kanalerna med varandra. Exakt vad det finns för möjligheter på Multiplex Smart SX vågar jag inte svara på dock.

  11. #31
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Nu har jag ingen DX5e själv....
    Misstänker att du ev skulle lagt ditt svar här? Huio har ju bara nämnt DX6i resp Multiplex... http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Misstänker att du ev skulle lagt ditt svar här? Huio har ju bara nämnt DX6i resp Multiplex... http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    Nej det var rätt, det var jag som tog bort mitt inlägg tidigare, och jag måste ha gjort det undertiden som han skrev sitt inlägg. Tyckte min fråga verkade lite dum, därför jag valde att ta bort inlägget. Men Dumbo var för snabb.

  13. #33
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ok, sorry Dumbo, men ditt inlägg passar ju bra i den andra tråden oxå..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #34

    Standard

    bästa tipset ang sändare köp en rejäl från början så har du radio 10 år frammåt utan bekymmer då är de bara en engångskostnad.

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av helifanatic Visa inlägg
    bästa tipset ang sändare köp en rejäl från början så har du radio 10 år frammåt utan bekymmer då är de bara en engångskostnad.
    Är inte Multiplex sändaren helt okej då? Den borde väl fungera till det mesta?

  16. #36

    Standard

    absolut det är den men menar rent generellt att man kan spara på en massa saker men köper man en rejäl sändare från början behöver man inte tänka på och uppgradera längre fram multiplexen funkar kanon

  17. #37

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag var tvungen att kolla på MPX SMART som jag läst lite om i FMT.
    LÄNK :

    • Intelligent, patented model identification system
    • .. transmitter range up to 2000 metres ...
    • Can be implemented for virtually all available RC models
    • 150 models can be operated without interference
    • Long operating time - up to 25 hours
    If an M-LINK ID receiver is installed, the transmitter automatically identifies the model, and activates the corresponding settings from its substantial bank of model
    memories (30). The proven M-LINK 2.4 GHz transmission system guarantees full-range operation. As you would expect, the SMART SX can also be operated with any other M-LINK receiver.
    All compatible MULTIPLEX ELAPOR® models - RTF to RR+ versions - are programmed in as standard. Since the transmitter is so straightforward to operate, it is child’s play to set up the system to control almost any other model from a vast range of manufacturers. The transmitter even stores the model’s final trim positions.
    Pris under 1000-lappen
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Komplettera med en MPX Easy CUB som är både snygg och tuff och välflygande.
    Måste bara fråga en grej. Om jag skulle få lust att köpa denna senare, följer då allt som behövs med i detta priset (förutom radio)? Är det färdigbyggt så pass att man bara behöver sätta dit vingarna eller liknande?

    Blev lite osäker när jag läste om FunCub, såg att det fanns två olika versioner. http://www.autopartner.se/multiplex-...181-c-563.aspx
    http://www.autopartner.se/multiplex-...227-c-563.aspx
    Varför skiljer priset så mycket på dessa?

  19. #39

    Standard

    Huio:
    Dom två första är bara tomma modeller, behöver kompletteras med servon, motor, fartreglage etc.

    Om man inte har så mycket kunskap att välja motor och vill ha det lätt så är nog den sista prisvärd.
    Multiplexs modeller är av väldigt bra kvalitet och köper du ett färdigt paket så är det bra grejer som ingår.
    Många gånger om man köper färdiga "china" modeller så får m an ofta byta ut medföljande servon mot bättre.

    Easystar är en mycket bra nybörjarmodell, och mycket hållbar. Det är min första modell som jag köpte och jag har den fortfarande kvar och den är flygduglig ännu.

    Men tipset är att köp minst en DX6i direkt, om du tröttnar så är den lätt att sälja. Köper du en mindre radio så kommer du att växa ur den snabbt.

  20. #40

    Standard

    Tack för hjälpen!
    Hmm jag vet inte riktigt, om jag köper DX6i och Easystar II utan radio så går det på runt 3000 istället, det är ju lite mer än vad jag hade tänkt mig. Men det kanske är bäst ändå.
    Om jag i så fall byter till denna: http://www.autopartner.se/multiplex-...896-c-563.aspx
    och köper radion härifrån: http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3650 . Känner inte till många RC butiker så vet inte om den kan finnas billigare någon annanstans.
    Ser det bra ut?

    Eller så kör jag på paketet med den lilla MPX SMART Radion.. Jag vet inte, vilken beslutsångest jag har...
    Senast redigerat av Huio den 2012-03-09 klockan 12:41.

Liknande ämnen

  1. Nybörjare
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 09:25
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 11:41
  3. Nybörjare
    Av RR1922 i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 20:33
  4. flygplan för nybörjare
    Av Ason i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 20:57
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •