Reklam

 
Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 139

Ämne: Flygplan för nybörjare

  1. #61

    Standard

    har man inga skevroder så kör man höjd+ sida på högerspaken med skevroder är höjd+skev höger spaken och gas sidoroder vänster

    eftersom man som primärt använder högerspaken när man svänger gör detta de smidigare speciellt om man får hjälp av andra att trimma in osv .

    men som föregående sa smaksak.

  2. #62
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    (citat struket då jag blandade ihop inlägg, men det är ett svar på Mikaels råd)

    Detta tips har jag hört förut och provat det med krash som följd. Så följ inte detta tips. Det är bara en liten skillnad med att svänga med sidoroder och att svänga med skevroder.

    När du svänger med sidoroder och har v-form så lutar du planet i sidled. Detta tar någon sekund. Sen kommer svängen. om planet är självrätande som en easy* så rätar det upp sig på någon sekund.

    När du svänger med skevroder så kommer svängen mer omedelbart. När du slutar ge skevutslag ligger planet kvar i sväng och planet det är självrätande som en easy* så rätar det upp sig på någon sekund.

    Det är väldigt liten skillnad att flyga med och utan skev, man måste planera lite bättre för sidorodersväng eftersom svängen kommer lite senare.

    Har man skev sitter skev på vänster spak och sida på höger spak, har man bara sida så sitter sida på höger spak.
    Stora skillanden är vid taxning på marken, men det har inte du.

    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2012-03-23 klockan 10:42.
    fredrik

  3. #63


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fredrik,
    Du citerade mig men vilket "tips" avsåg du ?
    Jag förordar högerspaken för sidrodret när man inte har en skevroderförsedd maskin - Michael tvärtom.
    Jag tror att du tycker som jag men citatet kanske inte var så väl valt i så fall....
    Hälsningar
    Roger

  4. #64
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Fredrik,
    Du citerade mig men vilket "tips" avsåg du ?
    Jag förordar högerspaken för sidrodret när man inte har en skevroderförsedd maskin - Michael tvärtom.
    Jag tror att du tycker som jag men citatet kanske inte var så väl valt i så fall....
    Hälsningar
    Roger
    Ledsen, jag var borta från tråden ett långt tag och såg inte att du gav ett korrekt tips. Vi är överens men mitt citat blev fel när jag kom tlllbaks
    fredrik

  5. #65
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Hej!
    Skevroder kan du skaffa vid ett senare tillfälle. Ett flygplan som Easystar II flyger utmärkt med enbart sida/höjd/trottel.
    Ett tips i detta sammanhang: Allt som oftast rekommenderas att man för ett flygplan med sida/höjdstyrning ska lägga sidrodret på höger spak där annars normalt skevrodret brukar placeras, GÖR INTE SÅ!
    Placera istället roderfunktionerna där de hör hemma, dvs. trottel och sida på vänsterspaken och höjdroder på högerspaken. På så sätt lär du dig hantera rodren på det sätt som du senare kommer att använda när du flyger med "fullt hus", dvs. skev/sida/höjd/trottel.
    De kunskaper du tillägnar dig i sidroderanvändning i exv. svängar och hjulningar (stall turns) samt sidvindskorrektioner i olika manövrar som loopingar och landningar kommer så småningom att sitta i ryggmärgen och då blir det bara bökigt om dessa färdigheter ska flyttas från höger till vänster hand när man lägger till skevroder.
    Av egen erfarenhet vet jag att övergången till att flyga med fullt hus när man lärt sig flyga med sida/höjdroderstyrning med korrekt spakplacering blir helt odramatisk. Man kan fortsätta flyga som vanlig, men med tillägget att modellen enkelt kan lutas med skevrodret. Dessutom är det redan från början klart vad vänsterspaken ska användas till, vilket för många piloter inte är en självklarhet...
    Följ inte Mikaels råd det fungerar inte, se annat inlägg.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  6. #66


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen Fredrik,
    Det står så här i ett av dina inlägg:
    "Har man skev sitter skev på vänster spak och sida på höger spak, har man bara sida så sitter sida på höger spak."
    Skulle tro att du menar att skeven normalt sitter på höger spak enligt nedan:
    * Kärra utan skevroder: Sidroder och höjdroder på höger spak - trottel på vänster spak.
    * Kärra med skevroder: Skevroder och höjdroder på höger spak - sidroder och trottel på vänster spak.
    Så kör i alla fall jag.
    Sen kan jag delvis hålla med Michael för när jag flyger sidroder-kärror med landställ så står jag och försöker styra kärran på marken med vänsterspaken.. Men som nån sa - detta kan ju enkelt lösas med en mixerfunktion och är väl närmast ett problem när man kommit lite längre i sitt flygande och påverkar inte mina allmänna rekommendationer.
    Hälsningar
    Roger

  7. #67

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    När du svänger med sidoroder och har v-form så lutar du planet i sidled. Detta tar någon sekund. Sen kommer svängen. om planet är självrätande som en easy* så rätar det upp sig på någon sekund.

    När du svänger med skevroder så kommer svängen mer omedelbart. När du slutar ge skevutslag ligger planet kvar i sväng och planet det är självrätande som en easy* så rätar det upp sig på någon sekund.
    Skillnaden är väl snarare att med sidoroder så börjar man gira omgående, vilket i sin tur får flygplanet att börja luta. Med skev så bara lutar man planet och svängen kommer eg först när du böjar stötta med höjdrodret (därav engelskans "bank and yank"). Med endast skev kan man alltså säga att man svänger med höjdrodret, medan vid sväng med sidoroder så ger man höjd endast för att hålla uppe nosen. Man får åxå mer nos-ner-verkan med endast sidoroder, eftersom sidorodret åxå blir "dykroder" när flygplanet börjar luta.

    Jag upplever, tvärt emot dig, att man börjar gira snabbare med sidoroder än med skev. Däremot tar det ju längre tid innan man får lutningen på flygplanet.

    Båda två varianterna är ju "fel" eftersom båda får planet att, i olika utsträckning, flyga orent. Det korrekta är ju att flyga med båda.

    Jag håller dock med dig i sak, att det nog är lämpligare att börja med sidorodret på högerspaken om man flyger med endast sida, då högerspaken ändå är den "primära" styrspaken, eller vad man ska kalla det. Om inte annat har ju de flesta (det som är högerhänta iaf) bättre finmotorik i högerhanden.

  8. #68

    Standard

    Tackar så mycket för alla svaren!
    När jag flyger i simulatorn har det blivit Trottel / sidoroder på vänster och skevroder / höjd på höger.
    När jag förstod att det inte var skevroder på Easystar så tog jag bort det och testade Michaels tips om att ha sidoroder på vänster spak, men det visade sig att jag automatiskt försökte svänga med höger spak hela tiden. Så det får bli sidoroder på höger spak.

  9. #69

    Standard

    Jag kikade lite på min DX6i i förrgår kväll och lade sedan ner den i kartongen igen. Igår när jag kom hem lät det som att en väckarklocka var på, men det var visst DX6i:n som hade lågt batteri och tjöt för fullt. Jag hade alltså glömt den på över natten.
    Batterierna som satt i var de fyra AA batterierna som följde med. Borde jag köpa några uppladdningsbara eller annat? Eller kan jag köra på billiga IKEA-batterier?

  10. #70

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Det är ju smidigare och mer ekonimiskt att köpa laddningsbara batterier. Köp gärna den nya generationen som har låg självurladdning, även om dessa är något dyrare. De saluförs under namn som Sanyo Eneloop, Duracell Staycharged, Varta Ready2Use, GP Recyko+ och säkert något mer jag glömt. Själv har jag Varta Ready2Use som jag tycker funkar mycket bra.

    Jag vet inte hur det är med DX6i, om den har något uttag för att koppla in laddare (gissar att den inte har det då man sätter i lösa batterier). Om den har det kan du ladda med en framtida "riktig" laddare (för du kör väl bara på den som följer med planet till en början?). Om inte så kan du köpa en hållare och koppla till samma framtida laddare. Tills det att du skaffar en laddare som kan ladda "allt" så har IKEA en laddare "Ladda" för 4AA (eller AAA) som är bra och prisvärd. en har -deltaV (och timer och temperatursensor) och separata laddningskanaler och kostar 149kr. Tar, bereoende på batteriernas kapacitet och antal batterier, 2-4h att ladda.
    Annars är ju IKEAs "vanliga" batterier bra och funkar åxå, men jag tycker, som sagt, att laddningsbart är smidigare (och så är det ju bättre för miljön).
    Clas Ohlson har, om du har något sådant nära, Varta Readu2Use. De har även motsvarande av sitt eget märke, men de har jag inte testat. Gissningsvis är det OEM-celler från Varta, då de heter samma "Ready2Use" (om inte Varta glömt att skydda namnet, vill säga).

  11. #71

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dumbo Visa inlägg
    Det är ju smidigare och mer ekonimiskt att köpa laddningsbara batterier. Köp gärna den nya generationen som har låg självurladdning, även om dessa är något dyrare. De saluförs under namn som Sanyo Eneloop, Duracell Staycharged, Varta Ready2Use, GP Recyko+ och säkert något mer jag glömt. Själv har jag Varta Ready2Use som jag tycker funkar mycket bra.

    Jag vet inte hur det är med DX6i, om den har något uttag för att koppla in laddare (gissar att den inte har det då man sätter i lösa batterier). Om den har det kan du ladda med en framtida "riktig" laddare (för du kör väl bara på den som följer med planet till en början?). Om inte så kan du köpa en hållare och koppla till samma framtida laddare. Tills det att du skaffar en laddare som kan ladda "allt" så har IKEA en laddare "Ladda" för 4AA (eller AAA) som är bra och prisvärd. en har -deltaV (och timer och temperatursensor) och separata laddningskanaler och kostar 149kr. Tar, bereoende på batteriernas kapacitet och antal batterier, 2-4h att ladda.
    Annars är ju IKEAs "vanliga" batterier bra och funkar åxå, men jag tycker, som sagt, att laddningsbart är smidigare (och så är det ju bättre för miljön).
    Clas Ohlson har, om du har något sådant nära, Varta Readu2Use. De har även motsvarande av sitt eget märke, men de har jag inte testat. Gissningsvis är det OEM-celler från Varta, då de heter samma "Ready2Use" (om inte Varta glömt att skydda namnet, vill säga).
    Det finns ett uttag för laddare på DX6i men fick inte med någon kabel till det. Det följer inte heller med någon laddare till planet tror jag, utan den jag har köpt till är en sådan här http://www.autopartner.se/gt-power-a...401-c-113.aspx
    Den är helt okej eller?
    Tack!

  12. #72

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Ahh. Missade att du köpt till en sådan. Ja, den klarar ju att ladda NiMH åxå. Då ska du kunna använda en sånhär kabel:
    http://www.autopartner.se/laddkabel-...733-c-426.aspx

  13. #73

    Standard

    Glöm bara inte att kolla polariteten på laddningsuttaget, Dx6i har minuspolen på mittenpiggen. Kolla gärna manualen så det inte händer en olycka när du skall ladda.

  14. #74

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    17
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    En finess med lösa batterier som på DX6i är att man kan köra med vanliga AA-batterier om man skulle ha glömt att ladda. Jag har kört min ganska mycket (gissar på 10-15 timmar) och originalbatterierna räcker fortfarande, så den är billig i drift vad gäller batterier.

  15. #75


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Min personliga erfarenhet är inte att lösa batterier är en finess utan snarare en säkerhetsrisk eftersom blecken i batterihållaren inte håller i all evighet. Har varit med om en DX6i som plötsligt kunde tappa kontakten med kärran - efter en del felsökning fann vi att orsaken var ett kontaktbleck i batterihållaren som inte var så spänstigt längre tyvärr.
    Så min rekommendation är definitivt att sätta ett ackpaket i sändaren.
    Hälsningar
    Roger

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Huio Visa inlägg
    Tackar så mycket för alla svaren!
    När jag flyger i simulatorn har det blivit Trottel / sidoroder på vänster och skevroder / höjd på höger.
    När jag förstod att det inte var skevroder på Easystar så tog jag bort det och testade Michaels tips om att ha sidoroder på vänster spak, men det visade sig att jag automatiskt försökte svänga med höger spak hela tiden. Så det får bli sidoroder på höger spak.
    Ja, det är så det brukar bli om man vänjer sig med att använda sidrodret i höger spak. Det går givetvis att "träna om" när man börjar flyga fullt hus. Den stora majoriteten i Europa flyger trekanalskärror med sidrodret i högerspaken, men åtminstone för min egen del upplever jag att jag har haft en stor fördel av att hela tiden ha sidroderfunktionen i en och samma spak oavsett vilket flygplan jag flyger och hur många kanaler det styrs med.

    Jag var nog lite väl kategorisk när jag skrev "gör INTE så", det var inte i avsikt att provocera någon.

    Här är en lite intressant artikel om för- och nackdelar med styrfunktionernas placering:
    http://mnewell.rchomepage.com/Techniques/Tx_Modes.pdf

  17. #77

    Standard

    Tror du läste lite fel, jag har vant mig vid att ha sidorodret på vänster spak och jag tycker att det känns rätt, men har då flugit med skevroder på höger (i simulatorn). Men när skevrodret försvann från höger spak så kändes det helt plötsligt konstigt att bara ha höjd på höger spak.
    Jag får se hur jag gör när jag väl har planet. Hoppas på att de får in det snart, kan inte vänta .
    Tack för länken väldigt intressant!

  18. #78
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ja, det är väl märkligt vad olika folk tycker.
    Oavsett vad andra tycker så gäller det väl att ha skev-höjd på hö spak. Sida gas vänster. Har man sedan inget skev utan bara sida så sätter man sidan på höger. Är man en relativt ny modellflygare blir det ju kaos om man gör på annorlunda sätt. Det handlar ju primärt om att lära sig radion, respektive hur planet flyger. Med skeven lutar man planet o med sidan svänger man. Åtminstone i mina flygböcker. Har man inget skev så får man väl både luta o svänga med sidrodret, vilket ju sker. Vad gäller markstyrning så kan man väl lägga ett servo på vänsterspaken för det,om det är så noga. Flygplan ska ju flyga,det hörs ju på namnet.Skaffar man sedan skev så kopplar man ju om till sida vä, skev hö. Du har rätt Mc Regor men varför vara så försiktig i ditt utlåtande.Oavsett vad som rör sig på planet så svänger man med höspaken. Nu gäller ju detta i första hand högvingat. Glömmer aldrig när jag flög Cherokee o flygläraren sade: Fan Mogge använder du sidan? Det behöver du inte för motorn drar runt planet. Visst på segelplan o cubar kanske sade han. Han visste inte hur rätt han hade. Vad gäller batterier så fick jag min DX6I, som jag köpte p.gr.av EDF:er, så satt jag o fibblade med den för att lära mig radion. Satt väl en timme en onsdag o stängde av den. Satte på den på torsdagen o glömde stänga av o sent lördag började det pipa i vardagsrummet. Visst katten radion. Detta innebar att den stod på i gott o väl 72 timmar. Kanske hade jag tur med mina färska medföljande batterier. Men jag ångrar jag köpte NiMh av den självurladdande typen. Kunde lika gärna köra alkaline tills jag får min laddare. Vad beträffar att löda in ackpaket så är det en egen teknik. Cellerna är väldigt värmekänsliga. Dessutom skyddade med ett nickelskikt, därav måste man etsa ytan med lödsyra. O köp föralldel celler med lödöron. Dom är utformade så för att inte få värmeskador på cellerna.
    Mogge

  19. #79

    Standard

    Funderar på att köpa några batterier från HobbyKing men är inte säker på vilka det är jag ska ha.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8934
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8932

    Där är några olika men finns ju mycket mer. Vad är det för kontakter jag ska ha om man måste löda? Finns det på hobbyking också tro?

  20. #80
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Båda ackarna du länkar till funkar. Dock är båda restnoterade just nu, så det kan ta ett tag att få hem dom.
    Annars har ju Autopartner bra pris på trepack av en bra ack: http://www.autopartner.se/desirepowe...131-c-175.aspx

    Angående kontakter framgår det ej vilka kontakter det sitter på reglaget du får med i RR-versionen..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Nybörjare
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 09:25
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 11:41
  3. Nybörjare
    Av RR1922 i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 20:33
  4. flygplan för nybörjare
    Av Ason i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 20:57
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •