Reklam

 
Sidan 1 av 7 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 139

Ämne: Flygplan för nybörjare

  1. #1

    Standard Flygplan för nybörjare

    Hej!

    Jag hade lust att köpa ett radiostyrt flygplan i höstas men tänkte vänta till våren. Då funderade jag på att köpa Hobbyzone Super Cub. Den ska vara ganska bra för nybörjare om jag har förstått rätt.
    Men nu verkar den inte finnas kvar på butikerna som jag hittade i höstas.

    Jag skulle uppskatta om ni kom med lite förslag på bra flygplan för nybörjare. Jag har aldrig flugit rc-plan innan dock har jag en lama v3 helikopter så jag antar att jag kan ha lite nytta av det jag har lärt mig från den.
    Jag tänkte också köpa e-skys simulatorradio som finns på teknikmagasinet och lära mig lite mer.

    Tack så mycket på förhand!
    Senast redigerat av Huio den 2012-03-09 klockan 13:18.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ett tips är att börja med att söka på på forumet på "nybörjarkärra" eller liknande. Då kommer du att finna mängder av trådar som avhandlar samma ämne. Vill du ha ännu flera trådar att läsa så kan du göra motsvarande på Svenskt Modellflyg - http://www.svensktmodellflyg.se/forum.asp
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Jag har sökt en del, hittade några trådar men de var några år gamla det var därför jag skapade en ny.
    Men jag ska testa att söka lite till här och på http://www.svensktmodellflyg.se/forum.asp , tack för tipset.

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ge inte upp om du letar efter Super Cub.
    Parkzone har många fina modeller i samma klass.
    De enklare nybörjarmodellerna liknar CUB men är byggda för att flyga bra för en nybörjare till skillnad från de lite större mera skalariktiga CUBarna som kan vara riktigt lömska - men väldigt trevliga när man behärskar flygstilen.
    Annars är det kanske denna http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6837 du inte hittar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Tackar! Den sidan kan det mycket väl ha varit jag kollade på för några månader sedan.
    Men är Super Cub ett bra plan att börja med? Eller borde jag kika på något annat?

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Den här lär ska vara bra för nybörjare, till riktigt bra pris oxå.
    Det är en kopia av Multiplex Easystar, som anses som en av de bästa nybörjarkärrorna som finns: http://www.skanehobby.se/dynam-ez-ha...drivacc/3018-1
    Bra att du redan tänkt köpa simulator, den kommer bespara dig många reparationer...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ska man landa på nosen så är "friggoplan" med skjutande propeller utmärkta på grund av att motorn och propellern sitter skyddat så att lagning i de flesta fall inskränker sig till limning.

    Sedan är det en viss kvalitetsskillnad som i många fall hör ihop med priset.

    För att du ska få mest ut av det så leta efter följande:

    2,4 GHz radio
    LiPo batteri
    Borstlös motor

    Om du är försiktig ber du någon som har lite vana att kontrollera och trimflyga ditt plan första gången och gärna kunna vara med och "ta över" om det skulle visa sig gå snett på något sätt.

    Att träna i sim är bra men när man kommer ut på riktigt och planet får för sig att flyga bakom ryggen på en eller göra något annat oväntat så kan en "kompis" vara smart att ha med sig.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Ska man landa på nosen så är "friggoplan" med skjutande propeller utmärkta på grund av att motorn och propellern sitter skyddat så att lagning i de flesta fall inskränker sig till limning.

    Sedan är det en viss kvalitetsskillnad som i många fall hör ihop med priset.

    För att du ska få mest ut av det så leta efter följande:

    2,4 GHz radio
    LiPo batteri
    Borstlös motor

    Om du är försiktig ber du någon som har lite vana att kontrollera och trimflyga ditt plan första gången och gärna kunna vara med och "ta över" om det skulle visa sig gå snett på något sätt.

    Att träna i sim är bra men när man kommer ut på riktigt och planet får för sig att flyga bakom ryggen på en eller göra något annat oväntat så kan en "kompis" vara smart att ha med sig.
    Detta är alltså ett ganska bra val då det verkar ha allt det du säger att jag borde leta efter?
    http://www.skanehobby.se/dynam-ez-ha...drivacc/3018-1
    Borde jag ta det istället för Super Cub http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6837

    Jag känner ingen som som flyger rc-plan tyvärr.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Min personliga icke empiriska åsikt är att någon av Easystar-kopiorna (som den du länkar till tex) är mer lämpliga ja. Jag är kanske gammaldags, men jag tror att det är bättre att lära sig flyga "på riktigt" med en lite enklare modell än att förlita sig på något elektroniskt stabiliseringssystem som ska "rädda" en, som det verkar vara på Cub:en du länkar till. Sedan kan ju denna Cub vara lättflugen ändå, såklart. Jag har inte flugit den, så jag vet inte.

    Ang. att få hjälp med första flygningarna så kan det ju finna någon här på forumet som bor i närheten eller kanske det finns någon klubb på inte allt för långt avstånd. Beror ju på var du bor... Inte så att det inte GÅR att klara sig själv. Efter lite nötning i simulator klara man sig oftast hyfsat bra, men det underlättar ändå en del om man vet att flygplanet flyger som det ska och är bra intrimmat när man ska flyga det första gången...

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    17
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Om du börjar utan hjälp av nån som kan flyga så se till att vara på en plats med STORA öppna ytor (en fotbollsplan är inte tillräckligt stor). Du vill ha gott om plats så att du göra en lån inflygning till landning, och har plats att landa både 100 m före och efter den punkt du hade tänkt dig att landa på. Murphy's lag säger att även om det bara finns ett träd eller stolpe som du kan krocka med inom synhåll så kommer du att träffa det!!!

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Huio Visa inlägg
    Detta är alltså ett ganska bra val då det verkar ha allt det du säger att jag borde leta efter?
    http://www.skanehobby.se/dynam-ez-ha...drivacc/3018-1
    Borde jag ta det istället för Super Cub http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6837
    Jag känner ingen som som flyger rc-plan tyvärr.
    Ta BÅDA - naturligtvis!
    Kör med simmen - träna lite med hawken - kopplar bort "räddningselektroniken" - flyg kulorna av "friggon" i båda planen ;-)

    Du kan ju kolla den här tråden som ger en del om Hobbyzone Super Cub http://flitetest.com/forum/showthrea...ighlight=plane

    Men som Dumbo säger - berätta var du bor så är det kanske någon som vill hjälpa dig - det kan spara dig en hel del och hjälpa dig in på den trevliga hobbyn utan allt för mycket startstrul.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #12

    Standard

    Jag bor några mil utanför Jönköping och det finns gott om åkrar där jag bor.
    Det är väldigt svårt att bestämma sig. Super Cub tycker jag är det snyggare planet och jag antar att det är lättare att lyfta från gräs/grus med det?
    Dynam EZ Hawk kanske är väldigt svårt att lyfta från marken med om det inte är asfalt?

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    EZ Hawk är i första hand tänkt att handstarta, men har man en hyggligt kraftig motor och någorlunda välklippt gräs ska det sannolikt gå att markstarta åxå. Jag har åtminstone sett det göras med Easystar. Asfalt är nog inte att rekommendera för kärror som ska buklandas.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    EZ Hawk/Easy Star skall som Dumbo säger handstartas - alltså tar du eller en kompis den i handen och kastar iväg den. Det behövs inte nåt våldsamt kast på nåt sätt och detta är nog betydligt bättre än att markstarta om man inte har ett väldigt välklippt fält - speciellt om det är mindre kärror.
    Sen säger canoya några väldigt viktiga ord om utrymmesbehovet - det behövs alltså alltid mycket större ytor än man kan tro när man är nybörjare.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Man kan ju alltid spika genom ett rör med 2 mm innerdiameter, stoppa i en pianotråd och ett par gigantiska skumhjul.
    Typ
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej och välkommen till modellflygets underbara värld.
    Som du märker finns det mycket att väja på för en nybörjare och åsikterna är många.
    Min rekommendation är att om du har råd skaffa en Multiplex Easy Star II "ready-to-run".

    http://www.autopartner.se/multiplex-...897-c-563.aspx

    Satsen kostar 2250:- och du får säkert vänta ett litet tag innan leverans eftersom produkterna är helt nya på marknaden. Även om priset är högre än så är för de asiatiska kopiorna så är kvaliteten hos Multiplexgrejorna erkänt mycket hög. En fördel är att det går att skaffa fram reservdelar och att det går att få radion servad i Sverige. Radion, som lirar i en helt egen division jämfört med de asiatiska kopiorna, är en Multiplex SX med 6 kanaler (mottagaren har 5 kanaler) och 30 modellminnen. En radio att växa med som du kan använda för många framtida flygplan.

    http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/productgroup/aircraft-models/productcategory/smart-tx.html?tx_lwshopitems_pi1[action]=index&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=d004c7c585d343081b63dee7a750c578

  17. #17

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Håller med Michael totalt - och komplettera med en MPX Easy CUB som är både snygg och tuff och välflygande.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Hej och välkommen till modellflygets underbara värld.
    Som du märker finns det mycket att väja på för en nybörjare och åsikterna är många.
    Min rekommendation är att om du har råd skaffa en Multiplex Easy Star II "ready-to-run".

    http://www.autopartner.se/multiplex-...897-c-563.aspx

    Satsen kostar 2250:- och du får säkert vänta ett litet tag innan leverans eftersom produkterna är helt nya på marknaden. Även om priset är högre än så är för de asiatiska kopiorna så är kvaliteten hos Multiplexgrejorna erkänt mycket hög. En fördel är att det går att skaffa fram reservdelar och att det går att få radion servad i Sverige. Radion, som lirar i en helt egen division jämfört med de asiatiska kopiorna, är en Multiplex SX med 6 kanaler (mottagaren har 5 kanaler) och 30 modellminnen. En radio att växa med som du kan använda för många framtida flygplan.

    http://www.multiplex-rc.de/en/products/categories/products/productgroup/aircraft-models/productcategory/smart-tx.html?tx_lwshopitems_pi1[action]=index&tx_lwshopitems_pi1[controller]=Product&cHash=d004c7c585d343081b63dee7a750c578
    Hej och tack!
    Det ser väldigt intressant ut men det är tyvärr lite för dyrt just nu. Jag väljer nog hellre EZ hawk då jag inte riktigt heller vet om jag kommer att fastna för detta och vilja köpa fler plan.

    Jag har nog bestämt mig för EZ Hawk nu. Men en liten fråga till. Om man vill fästa en kamera på EZ Hawk, hur liten måste den då vara?
    Jag har en gammal digitalkamera som jag hade tänkt att använda i så fall, den är ganska liten och väger 125g. Skulle det fungera? Eller måste det vara ännu mindre?

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    125g extra bör funka att flyga med, men man kommer nog att märka av det lite i form av högre landningshastighet. Viktigt är att man ser till att placera kameran så att tyngdpunkten inte påverkas och just det blir ju lättare att göra om kameran är mindre.

    Edit:
    Annars finns ju små enkla kameror att köpa för relativt lite pengar, beroende på om du tänkt fota eller filma såklart. Att få foto med vettig kvalitet är svårare än att få film i vettig kvalitet.
    Sök på ebay efter "808 #16". Kostar strax under 300kr inkl. frakt. Men då ger det hyfsad kvalitet för filmning, inte så särskilt bra för foto.

  20. #20

    Standard

    Se upp med dekalerna på vingarna på EZ-Hawk.
    Mina lossnar i framkant och fäller upp sig som luftbromsar!.

    Kanske bara min som gör så men håll koll iaf!..

Liknande ämnen

  1. Nybörjare
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 10:25
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybörjare
    Av RR1922 i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 21:33
  4. flygplan för nybörjare
    Av Ason i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 21:57
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •