Reklam

 
Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 234567
Resultat 121 till 139 av 139

Ämne: Flygplan för nybörjare

  1. #121

    Standard

    Efter en dålig landning så lossnade halva höjdrodret. Hur fixar man enklast det?

  2. #122

    Standard

    Tejp på båda sidor som gångjärn och en "glasspinne" över skarven.

  3. #123
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    En annan variant skulle kunna vara att säkra med ett par långa nålar som man sticker genom kroppen och vingroten - mera behövs säkert inte eftersom standardlösningen trots allt brukar fungera den med.
    //Roger
    Såhär gjorde jag på min stora foam-elseglare, se andra bilden i mitt inlägg:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post235199
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #124

    Standard

    Hej!

    Tänkte bara uppdatera lite hur det går. Har försökt filma men det har tyvärr inte blivit bra då kameran har låg upplösning och inte någon bra zoom.
    Det har inte varit allt för många bra dagar att flyga på sedan jag fick ihop planet så har väl flugit runt 10 gånger. Har bara kraschat en gång än så länge, det var som sagt under första flygningen där jag slog i backen efter bara några sekunder.

    Men efter detta har det gått riktigt bra och jag tycker att jag har lärt mig ganska snabbt. Det är nästan så att jag börjar bli lite uttråkad när jag flyger, mja det kanske är att överdriva men känner ändå att jag har gjort det mesta. Jag gör loopar, flyger upp & ner, störtdyker i full fart, flyger snabbt nära marken osv osv... Men kul är det!

    Jag funderar på att försöka göra egna flottörer till planet och flyga vid nån sjö. Men får se hur det blir med det.

  5. #125
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ja då är det bara att gratulera. Men du är väl inte fulllärd än? Flyger du med kontroll uppochner, t.ex. i snyga åttor och kan du flyga på sidan "knifeedge" genom att kompensera med sidoroder? Gör du snygga loopingar i sidovind? Blir dina landingar både snygga och på den plats du tänker dig? Jag brukar lägga ut en frisbee där jag tänker mig att stanna och har väldigt stora problem att träffa den i landingen.
    mvh, //Fredrik
    fredrik

  6. #126
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Knivegg tror jag inte easystaren orkar med riktigt, men det finns ju många andra roliga manövrar att göra när man har skevroder.
    Jag ökade ju mitt sidroder på min easystar med ca 250% då jag hade de som fpv kärra utan skevroder.
    Då funkar planet kalas och går även rolla.

    Hade faktiskt kunnat tänka mig att bygga till skevroder på min fast det är ju så pass fint utan så kanske skippar det.
    Däremot så blir det nog landningsställ och navigationsljus på det snart
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #127

    Standard

    Jag bestämde mig i eftermiddags att försöka göra floats till planet. Skar ut två st ur rosa frigolit och sprejade vitt. Sedan funderade jag på att använde blompinnar till förstärkning samt till att sätta ihop dem med planet.
    Men gick istället över till gammal stängseltråd som jag tänkte löda ihop, men det gick inte riktigt så det fick bli superlim istället.



    Jag åkte 10 min till en sjö och la planet i vattnet och det flöt riktigt fint och stabilt, så jag tror jag hade fått balansen ganska bra. Det gick att åka runt och styra planet någorlunda bra, dock trycktes flottörerna under vatten när man drog på och försökte lyfta.

    Efter att ha funderat ett tag så bestämde jag mig för att kasta upp planet och sedan försöka landa. Men här gick det inte bra alls.
    Antar att det var lite för tungt och jag var inte tillräckligt snabb med att få handen ner till högerspaken så planet slog i vattnet och flottörerna lossnade.
    Planet fylldes halvt med vatten.... Det ryckte lite gran i servona innan jag tog ur batteriet.

    Nu tog jag ut mottagaren och la den på ett ljummet element och planet får torka upp och ned.
    Kom nog inte mycket vatten runt motor, men en del på skevroder servona vilket kanske inte är så bra...

    Jag får låta det torka nåt dygn innan jag testar.

    Riktigt tråkigt och klantigt det här. Men det var roligt att bygga i alla fall. Och man lär sig av sina misstag..
    Senast redigerat av Huio den 2012-06-17 klockan 23:36.

  8. #128

    Standard

    Fartreglaget luktar bränt. Tror ni mottagare kan ha överlevt?

  9. #129


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Lärde mig en sak av Kim Mortensen när jag var nere på CEMA i Frankrike förra året, och precis som du hade jag doppat ett flygplan i vatten. (Landat i en damm av misstag). Tog ut all elektronik , öppnade upp och dränkte sedan med t-röd som vi blåste bort, sedan lät vi detta torka en stund. Efter en eller två behandlingar så fungerade två av tre servon samt mottagare, trots att den var helt dränkt i skit vatten. Det tredje servot dog tyvärr.

  10. #130

    Standard

    Jag hade ju igång det innan och det var då fartreglaget började lukta bränt. Borde jag fortfarande testa t-röd på mottagare och servon?
    planet åkte tyvärr i sopptunnan nu, det blev skit av det när jag försökte dela på och få ut all elektronik. Hade inte velat försöka få in allt där igen, plus att nosen var sne och sprucken efter första kraschen..

    Kan man på något sätt testa motor och servon utan fartreglage?

  11. #131

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Huio Visa inlägg
    Jag hade ju igång det innan och det var då fartreglaget började lukta bränt. Borde jag fortfarande testa t-röd på mottagare och servon?
    planet åkte tyvärr i sopptunnan nu, det blev skit av det när jag försökte dela på och få ut all elektronik. Hade inte velat försöka få in allt där igen, plus att nosen var sne och sprucken efter första kraschen..

    Kan man på något sätt testa motor och servon utan fartreglage?
    Motorn är lite svår testa utan reglage. Men har du fungerande mottagare (eller sk. servodrivare) så går det förstås. Koppla in 5V i mottagaren och pröva servona.

    Jag har själv varit i vattnet ett antal gånger men inte dödat något än vad jag minns. Receptet har varit att öppna det som går och låta torka några dygn. Speciellt fartreglage räknar snabbt fel om det blir fukt i det, motorn är mindre känslig. Mottagare ballar förstås snabbt ur också. Gör ordentlig räckviddskoll innan återanvändning bara!
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #132

    Standard

    Jag vet inte hur jag ska göra nu. Jag känner inte precis för att köpa Easystar II igen. Men köper jag ett plan med landningsställ så har jag inget bra ställe att landa på här hemma. Finns ingen asfalt i närheten.

    Kändes ju väldigt surt att slänga hela planet men som sagt så fick jag skära sönder det mycket för att få ur all elektronik och få bort vissa plastdelar. Och sedan sätta ihop det igen då hade det förmodligen inte blivit bra.

    Måste ännu en gång fråga om ni har lust att rekommendera några plan. BNF hade ju varit det bästa då jag har min DX6i. Om man hade kunnat använda mina nuvarande 3s 2200mah hade ju också varit bra. Och lätt kunna sätta dit flottörer så att jag inte gör någon egen skit som inte funkar.

  13. #133

    Standard

    Tror de flesta trainermodellerna av epo kan landas som easystar, bara ta bort landstället.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  14. #134

    Standard

    gäller även trainers av balsa typ calmato stuket handstart o fin buklandning landställ är smidigare men har man inte fältet för det riv väck det bara .

  15. #135

    Standard

    Okej men om det är en super cub eller liknande kommer inte propellern att slå i marken utan landställ?

    Edit: Fun Cub är nog mest intressant just nu. Dock ganska dyr. RR versionen tänkte jag på. Ser ut att ha rätt stora hjul också.

  16. #136

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Multiplex Fun CUB finns i RR (Receiver Ready) utförande med modell, fartreglage, motor, servon. Sätt i mottagare och LiPo acc (3 cell 2200 mAh rekommanderas dvs vad du har).
    Finns flotörer till den för ca 300 kr.
    Finns reservdelar till planet sen om det går sönder nåt.


    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...9cb093d4bd5c21

    Flottörer:
    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...49786ebb3e2191

    Eller en Multiplex Mini Mag (men den använder 2 cell Lipo dock). Eller en Multiplex EasyCUB (skall ha 3 cell 2200 mAh LiPo ser jag).

    Borde finnas att köpa i Sverige, kolla med t ex Autopartner eller RCflight.

    /Bo

  17. #137

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Huio Visa inlägg
    Okej men om det är en super cub eller liknande kommer inte propellern att slå i marken utan landställ?

    Edit: Fun Cub är nog mest intressant just nu. Dock ganska dyr. RR versionen tänkte jag på. Ser ut att ha rätt stora hjul också.
    Funcub kan du landa på rätt ruffiga ytor med landställ om du har radio så det räcker till klaffar, den går landa väldigt långsamt speciellt om du jämför EZ*:an du förbrukade.
    Utan landställ så stänger du av motorn och landar på ängen, brukar inte gå åt proppar (jag har inte funcuben, däremot easycub fast modifierad till rak, "planka", vinge och under 90cm spännvidd. Landar på fältet (klippt gräs) utan hjul eller proppförlust också.) Fast det är klart, du kan inte komma ner med nosen före som med EZ*...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #138

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Multiplex Fun CUB finns i RR (Receiver Ready) utförande med modell, fartreglage, motor, servon. Sätt i mottagare och LiPo acc (3 cell 2200 mAh rekommanderas dvs vad du har).
    Finns flotörer till den för ca 300 kr.
    Finns reservdelar till planet sen om det går sönder nåt.


    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...9cb093d4bd5c21

    Flottörer:
    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...49786ebb3e2191

    Eller en Multiplex Mini Mag (men den använder 2 cell Lipo dock). Eller en Multiplex EasyCUB (skall ha 3 cell 2200 mAh LiPo ser jag).

    Borde finnas att köpa i Sverige, kolla med t ex Autopartner eller RCflight.

    /Bo
    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Funcub kan du landa på rätt ruffiga ytor med landställ om du har radio så det räcker till klaffar, den går landa väldigt långsamt speciellt om du jämför EZ*:an du förbrukade.
    Utan landställ så stänger du av motorn och landar på ängen, brukar inte gå åt proppar (jag har inte funcuben, däremot easycub fast modifierad till rak, "planka", vinge och under 90cm spännvidd. Landar på fältet (klippt gräs) utan hjul eller proppförlust också.) Fast det är klart, du kan inte komma ner med nosen före som med EZ*...
    Det får nog bli en Funcub då! Vågar inte chansa med min mottagare som har badat så det är väl lika bra att köpa en ny.
    Östersunds Modellhobby har några Spektrummottagare att välja mellan. Vilken är mest prisvärd tror ni?
    http://www.modellhobby.com/index.php?cPath=120_363

  19. #139

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    AR6210 6-Channel DSMX är väl den som följer med en DX6i som standard. Jag skulle nog välja den.

    /Bo

Liknande ämnen

  1. Nybörjare
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 10:25
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybörjare
    Av RR1922 i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 21:33
  4. flygplan för nybörjare
    Av Ason i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 21:57
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •