Reklam

 
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 139

Ämne: Flygplan för nybörjare

  1. #101

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    En första tanke...
    Har du gjort RäckviddsTest?
    Jag gick runt 30 meter från planet, först fungerade det bara ibland av någon anledning så jag gick in igen, men sen innan jag flög så funkade det från samma avstånd. Kanske inte skulle flugit alls och tagit reda på varför det inte gick först.

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Vad betyder "fin balans", var det enligt manualen? Du bör börja en aning framtungt. Baktungt = instabilt, framtungt = överstabilt.

    Är du säker på att rodren går åt rätt håll? Stå bakom planet och ställ in så här:
    Sida ska peka åt vänster när du för spaken för sida (vänstra) åt vänster och tvärt om.
    Skev ska peka uppåt åt det håll du för spaken (höger spak), och neråt på andra sidan.
    För du höjdspaken (höger) mot dig ska planet stiga och rodret peka uppåt. för du höjd ifrån dig ska rodret peka neråt.

    Har du bild på hur planet ser ut efter krash. Det mest går att laga, bara man är noggran. Bra lim är PU-lim (polyuretan), och finns på byggvaruhuset. CA-lim går också bra, men kan bli hårt och sprött. UHU-Por fungerar också men kan ta lite tid innan det sitter.
    Jag det var enligt manualen, 57mm in eller vad det var. Flyttade batteriet lite fram och tillbaka till jag hittade det perfekta läget och planet var inte direkt fram eller baktungt utan helt plant.
    Har limmat ihop det igen, och tejpat runt. Limmade med Multiplex zacki elapor. Nosen verkar vara lite sned ändå, får se hur det blir när jag tar bort tejpen...

    Rodren går också åt rätt håll.

  2. #102

    Standard

    Såhär ser det ut efter limning. Allt sitter ihop som det ska.. men det är snett.


  3. #103
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    30m??
    Det ska räcka minst 250m om du inte var i nåt "power down mode"?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #104

    Standard

    Tror det stod i manualen att man ska göra en range check på ca 30m från planet (DX6I).

  5. #105

    Standard

    Kanske hade lagt mottagaren fel på något sätt?


  6. #106
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du tar bort all elektronik ur nosen, så kan hett vatten (nära kokande, på utsidan) räta ut cellerna där de är ihoptryckta. kallas elapor soup. Vad var det för radio? DX6i va? Jag har så långt att gå i power down mode (cirka 150 m) att tiden löper ut, sändaren är bara i power down mode 2 minuter. Sitter antennerna på mottagaren fast ordentligt? Du rörde inte sändarantennen väl? Det är inte bra. Vilken mottagare är det? Spektrum har vissa mottagare som inte är full räckvidd. De med full räckvidd går åtminstonde 900 meter. Du har väl kopplat in satellitmottagaren? Du flög väl inte i range-check mode?
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=541163
    fredrik

  7. #107

    Standard

    Japp DX6i. När får man inte röra antennen på sändaren? Mottagaren är AR6210, den skall vara full räckvidd.
    Nej jag flög inte i range-check mode.
    Vad är power down mode? Måste mottagaren sitta på något speciellt sett i planet?

  8. #108

    Standard

    Tror ni jag kan flyga när nosen är lite, lite böjd åt vänster?
    Det är inte mycket.

    Hade ner den i kokande vatten lite grann men det hjälpte inte jätte mycket då det är limmat och sitter ihop med förstärkningsrören (eller vad man kallar dem).

  9. #109
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du kan flyga med den lite böjd. Du bör trimma en aning sidoroder åt andra hållet innan du startar.
    fredrik

  10. #110

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Under flygning skall du inte ta i sändarens antenn, det dämpar signalerna ut så räckvidden försämras.
    Och så skall man ha bredsidan av antennen mot modellen under flygningen, inte spetsen pekande mot modellen eftersom radiosignalernas styrka är störst ut från bredsidan av antennen. Oftast är det enklast att vika antennen 90 grader pekande åt sidan eller neråt och det skall nog gå att göra på din Spektrum DX6i.


    /Bo

  11. #111

    Standard

    Okej, tackar!
    Jag kanske lägger mottagaren fel? Innan satt jag fast mottagaren med kardborreband ungefär i mitten av planet, sedan satellitmottagaren så långt in i planet jag räckte med fingret, fast denna vänd så att antennerna pekade fram och bak i planet. Den andra åt sidorna. Läste att det ska vara bra om de formar ett L. Men vet inte riktigt om det blev rätt.. Och det är så himla mycket kablar som ligger över mottagaren, får trycka in allt.

  12. #112
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Huio Visa inlägg
    byggde på planet till tre inatt, gick sedan upp vid 7 och fortsatte. Och vid tolv var jag färdig
    Man kanske inte ska vara trött och okoncentrerad när man flyger sin premiärtur..?

    Ang mottagarplacering spelar det nog mindre roll. Har haft mina mottagare lite hur som haver ibland, struntat medvetet i att sätta antennerna i 90 grader osv, har funkat hur bra som helst. Prova att Binda om mottagaren igen. Mina Spektrum parkflyer/indoor/pirat-mottagare kan jag flyga minst 4-500 meter med, så räckvidden på din "full-range-mottagare" lär nog inte vara problemet... Premiärnerverna kanske..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #113

    Standard

    Jag gick ut nyss igen och gjorde en range check på först 30 meter. Inget händer. Går bak ytterligare 20 meter, inget händer. Går till baka till 30 meter och där fungerar det helt plötsligt.
    Men jag kastade iväg planet i alla fall. Den här gången bestämde jag mig för att skita i skevroder och köra på höjd/sida istället och det gick ju faktiskt riktigt bra!
    Landade i princip perfekt 4 gånger.

    Det kan ju har varit så enkelt i kraschen innan att jag gav för mycket skevroder så att planet vred runt och dök ner i marken. Höll ju mig bara några meter upp också.

    En sak jag märkte efter 2 landningar är att vingarna glider ut lite, om jag inte hade märkt detta hade jag säkert kunna förlora en vinge i luften. limma dit magneter kanske skulle vara perfekt?

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Man kanske inte ska vara trött och okoncentrerad när man flyger sin premiärtur..?

    Ang mottagarplacering spelar det nog mindre roll. Har haft mina mottagare lite hur som haver ibland, struntat medvetet i att sätta antennerna i 90 grader osv, har funkat hur bra som helst. Prova att Binda om mottagaren igen. Mina Spektrum parkflyer/indoor/pirat-mottagare kan jag flyga minst 4-500 meter med, så räckvidden på din "full-range-mottagare" lär nog inte vara problemet... Premiärnerverna kanske..?
    Det har du nog rätt i

  14. #114
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Huio Visa inlägg
    J
    En sak jag märkte efter 2 landningar är att vingarna glider ut lite, om jag inte hade märkt detta hade jag säkert kunna förlora en vinge i luften. limma dit magneter kanske skulle vara perfekt?
    Jag föredrar kardborreband som limmas med smältlim, det håller väldigt bra.
    fredrik

  15. #115

    Standard

    Okej tack för tipset. Kan man använda Zacki Elapor limmet till det också (Det jag använt till allt annat)?

    Och så undrar jag om gänglås är nödvändigt till skruvarna på motorn. Det stod att jag skulle använda "Thread Lock Medium" i manualen. Men har inget så jag körde utan just nu.

  16. #116


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Huio Visa inlägg
    En sak jag märkte efter 2 landningar är att vingarna glider ut lite, om jag inte hade märkt detta hade jag säkert kunna förlora en vinge i luften. limma dit magneter kanske skulle vara perfekt?
    Hej,
    Jag har ökat friktionen lite genom att sätta ett par lager vanlig eltejp vid ändarna av vinghalvorna - alltså för att fylla gapet mellan vinghalvan och kroppen genom att förstora vingens profil en aning där den går in i kroppen. Har fungerat utmärkt för mig i alla fall.
    Hälsningar
    Roger

  17. #117
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag löste det likadant genom att tejpa runt vingarna vid infästningarna, fast jag planerar att sätte en liten neodium magnet i varje vinghalva. Efter att ha känt hur starka dom är så tror jag vingarna går av innan dom släpper av misstag i luften
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #118
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Och grattis till lyckad flygning sist.
    Kör du med skevroder servona helst urkopplade? Isf bör du kontrollera innan start att rodrerna är plana med vingarna så dom inte ger något utslag.
    Visst var de stabilt att flyga utan skevroder?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  19. #119


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tror att tejpning runt vingarna i kombination med magneter i änden av vingroten nog är en väldigt enkel och bra lösning. Inte för att jag har haft nån tendens att tappa vingarna men vill man vara säker så är det nog en utmärkt lösning.
    En annan variant skulle kunna vara att säkra med ett par långa nålar som man sticker genom kroppen och vingroten - mera behövs säkert inte eftersom standardlösningen trots allt brukar fungera den med.
    //Roger

  20. #120

    Standard

    Jag kör riktigt quick & dirty...
    Gjort hål i båda vingarna och dragit ett buntband genom vingarna och runt kroppen.
    De kommer aldrig ramla av....

Liknande ämnen

  1. Nybörjare
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 10:25
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Nybörjare
    Av RR1922 i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 21:33
  4. flygplan för nybörjare
    Av Ason i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 21:57
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •