Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: switchat nätagg 350-400W till iCharger 208B

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard switchat nätagg 350-400W till iCharger 208B

    Jag undrar vad ni kör med för nätagg, power supply till iCharger 208B? Den är ju specad för max 350W. Jag har blivit rekommenderad 18V 20A =360W, men det verkar svårt/omöjligt att få tag på i Sverige och Europa.

    Jag hittar bara 24V 12.5A 300W Velleman till hyfsade priser.

    Det ser ut att finnas någon kines som är representerad i Europa, rättare sagt Tyskland resp England, som klara 24V 400W med en liten extra fläkt.

    Vad har ni för erfarenheter av iCarger 208B och kraftigare nätagg typ switch?

    Bägtjesen

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har sett att en del använder detta agg. sen om du tycker det är hyffsat pris vet jag inte.
    dock drygt 15 v
    http://www.autopartner.se/nataggrega...486-c-272.aspx

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Hej Simon! Det är nog inget fel på priset som sådant, men av vad jag förstår av manualen och andras rekommendationer är att man måste ha ett nätagg om minst 18V för att den skall kunna switcha upp spänningen över 17V, och jag kommer bl a att köra med 2x5800mA 5S1P. 18V och däröver lär den kunna switcha upp ända till 32V. Så, om jag har förstått andra rätt så klarar den max 4S, sedan vet jag inte hur mycket laddningstiden påverkas av de andra olika faktorerna. Men, det är väl som vanligt; Ju fortare dess bättre...

    Bägda

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Dom flesta jag känner seriekopplar 2 st 12 volts aggregat , många använder servernätagg som är lite hemmapulade.
    Själv kör jag just nu min hyperion på ett 12volts datoragg , man ska ju egentligen ha 24v men det fungerar
    dock inte till max av vad laddaren klarar , tror kurvan är ganska linjär så jag kan nog köra på ungefär hälften av vad laddaren klarar.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Hos HobbyKing säger de att: "Maximum charge power capacity: 350W @ input voltage > 18V".

    Jag har hittat PSIN30024 (300W 24V) på webben i Europa för under €40, exkl frakt. Hos Svebry.se finns den för strax under 600:- exkl frakt. En riktigt intressant sak är Magic Powers MPI-U405 som är 24V och 400W med tillsats av en liten fläkt, men de verkar inte ha någon representation i Sverige, bara distis i Tyskl och Engl den är också av industrityp, så man behöver någon form av anslutning till nätspänningen och fläkt och låda för den är inget man skulle ha hemma om man har barn ...

    Funderar på att kontakta någon i Engl för att höra vad den kostar...Sjuttsingen att det inte fanns i Sverige....

  6. #6
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    [QUOTE=Hos HobbyKing säger de att: "Maximum charge power capacity:[B] 350W @ input voltage > 18V[/B]".QUOTE]

    Hej.
    Det betyder att du behöver 18 volt eller mer. Jag har två stycken switchade näraggregat seriekopplade så jag får ut 24V 25A = 600W. Aggregaten kommer från Kjell&company
    Lycka till Ulf

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Tack Zazzu!

    Ja det är ju ett alternativ, dock över lusentappen, och det ger ju absolut redundans, så jag skall absolut ha förslaget i minnet.

    Bägda

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bägtjesen Visa inlägg
    Hej Simon! Det är nog inget fel på priset som sådant, men av vad jag förstår av manualen och andras rekommendationer är att man måste ha ett nätagg om minst 18V för att den skall kunna switcha upp spänningen över 17V, och jag kommer bl a att köra med 2x5800mA 5S1P. 18V och däröver lär den kunna switcha upp ända till 32V. Så, om jag har förstått andra rätt så klarar den max 4S, sedan vet jag inte hur mycket laddningstiden påverkas av de andra olika faktorerna. Men, det är väl som vanligt; Ju fortare dess bättre...

    Bägda
    Det förhåller sig som så att den max klarar 20A, eller något sådant (kommer inte ihåg exakt) på ingången. Därför kommer man inte upp i 350W om man matar med 12V. Det är dock inte några som helst problem att ladda 8S-ackar med matning på 12V. Man får dock nöja sig med typ 250W effekt, dvs ca 7.5A på 8S. Med 15V får man ut ca 300W.
    Jag kör med 15V-aggregatet som bla autopartner säljer och det funkar fint, men jag har, i dagsläget, inte behov av att kräma på med så mycket effekt att jag kommer upp i 200W+. Vill man nyttja laddaren till sitt max behöver man dock minst 18V matning.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Hej Dumbo!

    Tack för din information, jag suger åt mig så mycket jag kan, få de som har erfarenheter!

    En fråga bara! Hur mycket längre blir laddtiden med lägre Watt-tal/Volt-tal som du har? Mitt problem är lite att jag har rätt stora ytor jag skall inventera, och eftersom jag inte alltid kommer att ha nära hem, så måste jag ha med mig ett 10A bensindrivet el-aggregat, och till det måste jag koppla iCharger batteriladdaren och dess strömförsörjning!

    Bägda

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Det är ganska enkelt att räkna på. Strömmen multiplicerat med spänningen ger effekten. 15V*20A=300W. Ska man ladda 8S, som får en toppspänning under laddning på 33.6V, så ger det alltså att man, med en effekt på 300W får en laddström på 300/33.6=8.93A. Har man en acke på säg 5000mAh, så räcker detta för att ladda med 8.93/5=1.79C, vilket innebär, att om acken klarar så hög laddström så kan man ladda en dylik acke på 60min/1.79=33min.
    Ska du använda 5s, vilket jag anade ovan, så blir det ju en maximal laddström på 14.3A istället. 2x5800mAh skulle då, om ackarna tål så hög laddström, gå att ladda på under 1h (49min).
    Nu är detta räknat utan att ta hänsyn till förluster i laddaren. De är små (5% eller något sådant) i denna laddaren så skillnaden blir inte enorm, men LITE längre tid tar det ju. Likaså kan laddningen ta något längre tid om man väljer att balansera ackarna varje laddning åxå.

    Ersätt 300W med 350 i mina räkneexempel ovan för att få ut tiderna med 18V matningsspänning istället.
    Hoppas du hängde med. Annars får du fråga mer. :-)

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    pensionerad datakonsult

    Standard

    Tack Dumbo för att du redde ut det där...U=R*I... Jo det kommer jag ihåg, men jag var osäker på hur lipo laddas. Skall kolla vad maxladdningen är på mina lipos och se vad som är nödvändig kraft...

    Fick ett tungt paket via posten från England idag. 8 motorer, 8 ESC, 12 proppar (2 av varje extra...) m m sitter och läser alla bruksanvisningar, men längtar efter att börja koppla ihop...

    Tacksamma hälsningar från,

    Bägda

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Detta aggregat kör jag med på min ena iCharger 208B
    http://www.lowpricerc.com/product_in...ly-220v-p-1636
    Detta kör jag på min andra och det är lite för svagt
    http://www.lowpricerc.com/product_in...r-supply-p-884
    fredrik

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bägtjesen Visa inlägg
    Hej Dumbo!

    Tack för din information, jag suger åt mig så mycket jag kan, få de som har erfarenheter!

    En fråga bara! Hur mycket längre blir laddtiden med lägre Watt-tal/Volt-tal som du har? Mitt problem är lite att jag har rätt stora ytor jag skall inventera, och eftersom jag inte alltid kommer att ha nära hem, så måste jag ha med mig ett 10A bensindrivet el-aggregat, och till det måste jag koppla iCharger batteriladdaren och dess strömförsörjning!

    Bägda
    Du måste stabilisera spänningen annars brinner icharger. Ett större mcbatteri eller mindre bilbatteri/fritidsbatter 12V räcker.
    mvh. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga om iCharger 206B
    Av Deep Purple i forum Batterier och Laddare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 12:14
  2. Lämpligt nätagg till laddare.
    Av Stefan Budda Hemberg i forum Batterier och Laddare
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 13:05
  3. [Varning] ang icharger laddare *tillbud*
    Av henke2 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 19:36
  4. Vilket nätagg passar bäst till laddare, 15V el. 24V?
    Av MarcusG i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 20:51
  5. Nätagg. switchat eller inte ??
    Av Heda i forum Allmänt och Tips
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •