Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: behver hjlp med att stlla in Futaba 6J radio?

Standard behver hjlp med att stlla in Futaba 6J radio?

Hej
    Har infrskaffat mig en Futaba 6J kontroll och skulle behva lite hjlp. Jag har manual (svensk) men det hjlper inte eftersom jag inte vet vad alla instllningar betyder. Nu till min frga

finns det ngon bra lnk/sida/info/svar om vad alla beteckningar mm. betyder? samt hur/varfr man skall gra si eller s?
    kan nmna ocks att jag har dessa tv plan

- CESSNA 182 1400 ARF frn FMS (inkpt p hobbyequipment.se)
    -
    Multiplex Easystar 2 (inkpt frn autopartner.se)

tack p frhand Marko

Standard

Easystaren, i mottagaren sidorodret till kanal 1, hjden till kanal 2, fartreglaget till kanal 3. Innan du kopplar in ack eller skruvar p propp s ta radion, hll in Mode tills proglget kommer fram och blddra upp en gng tills REVR kommer fram. Stega med SELECT till 3 och hll DATA- s kanalen blir REVerserad. Sen kan du blddra vidare tills PARA dyker upp. Tryck SELECT tills TCUT syns. Hll DATA- tills NOR ndrats till ESC. Sen kan du koppla ack till planet, vnta med propp. Piper reglaget s kika i dess manual hur det kalibreras. Gr sida eller hjd t fel hll s g tillbaka till REVR och reversera nskad kanal. osv...
    Liknande med det andra planet men har det skev? Ett eller tv servon?

Standard

Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlgg
    Easystaren, i mottagaren sidorodret till kanal 1, hjden till kanal 2, fartreglaget till kanal 3. Innan du kopplar in ack eller skruvar p propp s ta radion, hll in Mode tills proglget kommer fram och blddra upp en gng tills REVR kommer fram. Stega med SELECT till 3 och hll DATA- s kanalen blir REVerserad. Sen kan du blddra vidare tills PARA dyker upp. Tryck SELECT tills TCUT syns. Hll DATA- tills NOR ndrats till ESC. Sen kan du koppla ack till planet, vnta med propp. Piper reglaget s kika i dess manual hur det kalibreras. Gr sida eller hjd t fel hll s g tillbaka till REVR och reversera nskad kanal. osv...
    Liknande med det andra planet men har det skev? Ett eller tv servon?
    tack fr hjlpen, du har mjligtvis inte tipps p var man kan lsa lite mer om alla instllningar man kan och br gra, typ en sida "fr dummies"

Standard

Menar du instllning av/i planet? Eller menar du dess instllningar i radions menyer? Ok att futabas manualer brukar vara svaga men redan p sidan fyra har du en ordlista som frklarar frkortningar som dyker upp i radion. Kan du s koppla in ett mottagarack (4 NiMhbatterier tex) i mottagarens B-ingng och sedan ngra servon i kanal 1-3 tminstone. Ls sedan manualen och lek lite med instllningar. Ramlar du p ngot du inte frstr s frga p.

Liten nybrjargude, om n gammal map. el o elektronik:
    http://www.svensktmodellflyg.se/beginner.asp
    Tex butiken mft har en dummies:
    http://www.mft.nu/
    hgst upp i rda raden av menyer finns lnk med "Elflyg fr Dummies"
    En annan sidan som kan vara lsvrd:
    http://www.rcflygskola.se/

Standard

Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlgg
    Menar du instllning av/i planet? Eller menar du dess instllningar i radions menyer? Ok att futabas manualer brukar vara svaga men redan p sidan fyra har du en ordlista som frklarar frkortningar som dyker upp i radion. Kan du s koppla in ett mottagarack (4 NiMhbatterier tex) i mottagarens B-ingng och sedan ngra servon i kanal 1-3 tminstone. Ls sedan manualen och lek lite med instllningar. Ramlar du p ngot du inte frstr s frga p.

Liten nybrjargude, om n gammal map. el o elektronik:
    http://www.svensktmodellflyg.se/beginner.asp
    Tex butiken mft har en dummies:
    http://www.mft.nu/
    hgst upp i rda raden av menyer finns lnk med "Elflyg fr Dummies"
    En annan sidan som kan vara lsvrd:
    http://www.rcflygskola.se/
    hej
    och tack fr ditt svar, du har rtt i att det str i manualen, men jag fatar tyvrr inte fullt ut nd. Men jag r evigt tacksam fr din hjlp. Jag skall kolla lite p lnkarna. Och jag terkommer s fort det r ngot jag undrar ver.
    tack nnu en gng.

Standard

Tittar du p sidan 14 s ser du hur det r tnkt servon ska kopplas i plan. Trottelservo (kanal 3) blir frsts fartreglagets servokontakt. Och har du bara tv styrservon som i easystar s brukar man lgga sida p 1 (i stllet fr 4).

Om du testar/leker med instllningar med mottagaren i flygplanet s gr det utan att propellern r pskruvad s blir det inga olyckor.

Du har ju 15 modellminnen i radion s vlj ett av dem. Och hamnar du vilse och vill brja om med det modellminnet s g tillbaka till menyn PARA och stega med SELECT tills du hittar REST och hll sedan ner DATA- igen tills du hr pipet att det aktuella modellminnet nollstllts. Sedan kan du brja om (med de dr stegen att reversera kanal 3 osv...)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 844
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Om du har en RC-flygklubb i nrheten s knns det som att du borde beska denna och f lite hjlp. Det r s mycket enklare att frklara nr man trffas n att gra det med ngra f ord i ett forum.
    Hlsningar
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej,
    Om du har en RC-flygklubb i nrheten s knns det som att du borde beska denna och f lite hjlp. Det r s mycket enklare att frklara nr man trffas n att gra det med ngra f ord i ett forum.
    Hlsningar
    Roger
    hej
    ja det r nog sant, vi har en fin klubb hr i Gteborg, fr vl ta mig dit men jag hoppades p att det skulle finnas en sida/video som gr igenom mer i detalj. Vad jag menar r att visst har jag manual p svenska osv. problemet r att en manual r skriven p ett stt som frutstter att man vet vad expo r osv. Men du har rtt i att det r svrt att via forum eller mail, frklara fr en nybrjare. Men jag tackar nd fr att alla hr i forumet orkar svara/hjlpa oss rookies

det slog mig...den dagen jag kan detta (viket kommer) s skall jag gra en sida som frklarar p ett tydligt stt som "dummies" frstr...

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Frga p bara

Expo r frkortning fr exponentiella roderutslag, med Expo pverkar spakarna inte rodren s mycket runt mittlgena vilket gr det mjligt att ha stora utslag fr vild flygning och nd finlira vid landning, en bra finess som stlls in med ett procentvrde frn 0-100%. Dr r det bra att lsa p i manualen, fr p vissa sndare ska man knappa in ett positivt vrde fr att det ska bli lite lugnare runt mittlget p spakarna, p andra sndare ska man knappa in ett negativt vrde fr att uppn samma resultat.
    Skulle man gra fel fr man ett tmligen hysteriskt flygplan...
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    412
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

Standard

Jag har ocks en 6J och p dessa ska vrdet p expo vara negativt. Annars blir det vldigt svrfluget.

Frid.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlgg
    Jag har ocks en 6J och p dessa ska vrdet p expo vara negativt. Annars blir det vldigt svrfluget.

Frid.
    tack har du fler tipps?
    mvh Marko

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    412
    Blogginlgg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

Lightbulb

Jag har anvnt den i ett r nu s jag kan ju det mesta om den. Till denna har jag flera olika typer av plan: Parkzone Radian, Sebart Katana 30E, Electrifly Citabria och RC-Factory Edge 540 samnt den anvnds ocks till en Art-Tech Edge 540. Den gr ju konfigurera p ganska mnga olika stt s det r svrt att ge generella tips. Som Mr J skriver s frga p bara!

En viktig detalj som numnutchris nmnde och som det inte skadar att upprepa r att p Futaba skall trottelkanalen (kanal 3) vara reverserad (det innebr att ett servo skulle g t motsatt hll, tnk medurs - moturs) nr man anvnder elmotor. En bra finnes r ocks att du i menyn fr timer (nedrkning) kan koppla den till trottelkanalen s att den bara rknar ner nr motorn r p.

Repetition: Glm inte bort att montera bort propellern p motorn nr du prvar dig fram till olika instllningar.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlgg
    Jag har anvnt den i ett r nu s jag kan ju det mesta om den. Till denna har jag flera olika typer av plan: Parkzone Radian, Sebart Katana 30E, Electrifly Citabria och RC-Factory Edge 540 samnt den anvnds ocks till en Art-Tech Edge 540. Den gr ju konfigurera p ganska mnga olika stt s det r svrt att ge generella tips. Som Mr J skriver s frga p bara!

En viktig detalj som numnutchris nmnde och som det inte skadar att upprepa r att p Futaba skall trottelkanalen (kanal 3) vara reverserad (det innebr att ett servo skulle g t motsatt hll, tnk medurs - moturs) nr man anvnder elmotor. En bra finnes r ocks att du i menyn fr timer (nedrkning) kan koppla den till trottelkanalen s att den bara rknar ner nr motorn r p.

Repetition: Glm inte bort att montera bort propellern p motorn nr du prvar dig fram till olika instllningar.
    hej
    och tack fr tipsen, jag lovar att jag skall stlla frgor det hr forumet verkar vara hur bra som helst ju!
    /Marko

Liknande mnen

1. Futaba 6EX radio och Hitec servo
    Av RdeBaron i forum Nybrjare
    Svar: 32
    Senaste inlgg: 2013-03-10, 17:24
  2. Vilka speciella finesser behver er radio?
    Av FpvKiwi i forum Allmnt
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2011-12-19, 00:23
  3. KK kort + Futaba 6 EX -stlla trottelkurvan
    Av warriorswede i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2011-10-08, 01:08
  4. Stlla in en Futaba T6X till en heli??
    Av Lenkan i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-01-28, 13:12
  5. Ny radio frn Futaba - T10C
    Av LAN i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2008-03-13, 15:32

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg