Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Flying wing control

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Flying wing control

    Jag är lite sugen på att bygga en flygande vinge, typ Horten eller Northrop. och då ska det vara utan fenor och sidoroder!!!

    Är det nån som är hemma på hur man fixar stabiliseringen i girplanet?
    Kikar man på videosnutten nedan så används tydligen "splitroder" i vingspetsarna, kan det funka som stabilisering/skevroder?
    I mitten baktill finns också ett roder, är det höjdroder eller kanske klaff?
    Och framtill på vingen verkar det vara slots.

    Tacksam för alla tips! Någon kanske har byggt nåt liknande tidigare??


    Retroholic!

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    I praktiken får man, iaf på små radiostyrda modeller, tillräcklig stabilisering i girplanet bara man har något som skapar luftmotstånd i vingspetsarna. Går ena vingspetsen fortare så skapas det mer luftmotstånd och farten minskar igen, typ. Man kan naturligtvis öka verkan genom att aktivt öka luftmotståndet med sk "duckerons" (som lämligen kopplas med ett gyro). Dessa kan man ju då åxå använda som sidoroder.
    Här är exempel på en dylik setup:
    http://www.youtube.com/watch?v=w75m3...eature=related

    Söker du på "duckerons" på youtube lär du hitta fler klipp.

  4. #4

    Standard

    Hej! Jag har flugit en del med en deltavinge (modellflyg) på Hammars Backar. Den har höjdroder i mitten och skev i spetsarna, ungefär fördelning en tredjedel höjdroder och resten skev ut mot höger och vänster vingspets. Rodren är något uppåt längs hela bakkanten, typ ankstjärt. Inget sidoroder, men med en fast fena. Den är ytterst stabil och när man så vill akrobatisk. En typisk hangseglare utan motor. Bara som en upplysning från Jan - Eve.
    /chagor
    Nybörjare

  5. #5

    Standard

    Jag byggde en Delta i vintras. Basic Clark-Y profil med lite anksjärt som sagt tidigare. Flyger jättefint. Den blev lite tung men går som ett spjut. Inga tendenser till att gira. Har i.o.f.s 2 fenor men jag är säker på att den hade funkat lika bra utan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06644.JPG 
Visningar:	133 
Storlek:	231,8 KB 
Id:	31050

    http://www.linuxsverige.se/diverse/i...lflyg%2Fdelta/

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Splitrodrena i skeven är sidoroder. Fungerar enligt principen - Bromsa på ena sidan eller på andra sidan för sidroderverkan. Splitfunktionen är ju en skev och höjdneutral broms. Riktigt klurigt faktiskt. De kunde sina grejor, bröderna Horten.

    Rodret längst bak i mitten är klaff. Notera hur det inte kan röra sig uppåt eftersom motorgondolerna är i vägen.

    Skevrodren är alltså både höjdroder, skevroder och sidroder genom splitfunktionen.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Det fanns en jättefin modell i 1,5m storlek i en gammal RCM&E tror jag det var. FIR hette planet om jag inte missminner mig. Jag har nog den ritningen liggande hemma någonstans. En motor i gondol i mitten med skjutande propeller, sprygelbyggd kärra helt utan fenor.

    Undrar om man inte borde ta fram ritningen och se om man inte kan modifiera för borstlös motor och lipo. Den kommer från Speed400-eran.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Splitrodrena i skeven är sidoroder. Fungerar enligt principen - Bromsa på ena sidan eller på andra sidan för sidroderverkan. Splitfunktionen är ju en skev och höjdneutral broms. Riktigt klurigt faktiskt. De kunde sina grejor, bröderna Horten.

    Rodret längst bak i mitten är klaff. Notera hur det inte kan röra sig uppåt eftersom motorgondolerna är i vägen.

    Skevrodren är alltså både höjdroder, skevroder och sidroder genom splitfunktionen.
    Jo, allt det där har jag kläm på, det kluriga blir väl att mixa allting i radion...

    Sen kan man undra varför det finns klaff, i min tankevärld så borde vingen 'stå på näsan' när man drar klaff. Bättre då att använda 'duckerons' (som amerikanarna kallar dom) samtidigt på båda sidor som broms.

    Det här är sånt som måste utrönas!
    Man kan ligga sömnlös för mindre...
    Retroholic!

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Sen kan man undra varför det finns klaff, i min tankevärld så borde vingen 'stå på näsan' när man drar klaff. Bättre då att använda 'duckerons' (som amerikanarna kallar dom) samtidigt på båda sidor som broms.
    Med klaff blir ju lågfartsegenskaperna lite "snällare", eftersom vingen stallar längst in först. Risken att den klipper "utan förvarning" blir ju då mindre. Det är den enda anledningen som JAG kan se...

    Edit:
    Man borde ju då iofs kunna låta duckeronsen gå lite mer upp än ner åxå, för att agera "duckespoilerons", vilket åxå skulle ge en sådan effekt.

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jamen nu är det ju bara EN vinge utan stjärtplan, och, som jag tänker, så borde det bli som dykroder på en delta.
    Duckespoileron-idén gillar jag däremot, det blir ju som luftbroms (i mitt huvve!).

    Någon som provat med "klaff" på en flygande vinge / delta??
    Retroholic!

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Man får väl anta att de mixar klaffen med höjdroder. Klassisk kråkmix funkar även på vingar.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Man får väl anta att de mixar klaffen med höjdroder. Klassisk kråkmix funkar även på vingar.
    Aha!
    Tänkte ente på dé....
    (Ytterligare en mix i radion, allså, *suck*)
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. KK2 Control board - problem?
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-28, 23:12
  2. KK2 Control board
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 18:22
  3. Nazas gimbal control
    Av Defuncta i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-31, 20:52
  4. SkyWalker X8 Flying Wing?
    Av Ålänning i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 16:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •