Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: OSD nära Video tx?

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard OSD nära Video tx?

    Kan Remzibi OSD modulen orsaka störningar om den sitter just intill video sändaren?
    Och var fanken hittar man en gps-extension kabel?


  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Tjo!

    Möjligvist kan det vara tvärsom, men jag har inte sett några sånna problem med OSD:n nära 1.5Wattare på 1.2Ghz.
    Du kan förlänga gps-kabeln med någon flertrådig kabel, jag har haft förlängningar på 3 meter utan att tappa funktion. Det blir alltså klippa och löda på en förlängning.

    //Matte

  3. #3

    Standard

    Det var någon på FPVLAB som upptäckte att deras SkylarkOSD tydligen störde en hel del så man ska nog inte försumma OSDn.

    Vad gäller GPS-kabel har jag med framgång använt tunn men skärmad USB-kabel till GPSen. Man kan använda kabeln från ex en gammal mus. De brukar vara lätta och böjliga men fortfarande skärmade.

  4. #4

    Standard

    Om du misstänker störningar är det lätt att skärma med aluminiumfolie

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5
    jesse78
    Guest

    Standard

    aahhhah grymt tips med usb kabeln, det har man ju gott om i skrotlådorna.
    UndCon: hur gör man då? lägger in OSD:n i folie eller?
    Tack för svaren!

  6. #6

    Standard

    Ja man kan försöka skärma med folie. Det blockerar till en viss del och det kan vara det du behöver.

    Problemet kan vara att OSD kan bli varm och du vill inte få kortslutningar pga folien så det bör isoleras med något lämpligt...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7
    jesse78
    Guest

    Standard

    Jag har nu tagit en vanlig usb kabel som man använder ex. till en extern hd och den har fyra kablar innuti sig och en "skärm" som sitter runt dessa. Det är alltså motsvarande mängd kablar på gps sladden så vad ska jag göra med skärmen som sitter runt? Kanske fanns nån anledning till att man skulle använda en skärmad kabel men jag fattar då inte?

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det var någon på FPVLAB som upptäckte att deras SkylarkOSD tydligen störde en hel del så man ska nog inte försumma OSDn.

    Vad gäller GPS-kabel har jag med framgång använt tunn men skärmad USB-kabel till GPSen. Man kan använda kabeln från ex en gammal mus. De brukar vara lätta och böjliga men fortfarande skärmade.

  8. #8
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Skärmen som jord (-) och resterande till plus, tx, rx!

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  9. #9
    jesse78
    Guest

    Standard

    hmmm inte helt säker på hur du menar.. då blir det ju en kabel över??

  10. #10

    Standard

    För bästa skärmning så ska skärmen anslutas till den enhet som har högst potential. Jag är ingen expert men jag brukar ansluta skärmen till jord från den strömförsörjande sidan. Alltså ha en kabel till jord så som det är på originalkabeln. Anslut sedan jord till skärm från den enhet som strömförsörjer GPS:en. Man kan även använda själva skärmen som jord enbart och kan använda jordkabeln till någonting annat men man får då sämre skärmning.

    Jag är dock ingen expert utan förmedlar bara det jag har hört från de som kan mer.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2012-03-13 klockan 18:11.

  11. #11
    jesse78
    Guest

    Standard

    ok tack, kudos. Jag gör ett försök!

  12. #12
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Antingen skaffar du en ny kabel med 3 ledningar plus skärm eller så struntar du i att det blir en ledning över. Det blir så ibland!

    Löd ihop nu så vi får höra att det funkar!

    /Calle

    Såg först när jag skickat att du redan fått svar!
    Senast redigerat av rfnoise den 2012-03-14 klockan 00:58.
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  13. #13
    jesse78
    Guest

    Standard

    dubbelcheckar - ska jag alltså löda fast två kablar till jord?? trist att kortsluta en sproitarns ny osd..

  14. #14
    jesse78
    Guest

    Standard

    aight

  15. #15
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Du behöver inte två jordkällor men du har ju en kabel över..

    Mät ordentligt så att plus och minus hamnar rätt innan du testar och tänk på att rx och tx kopplas tvärt om på gpsen eller vice versa.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  16. #16
    jesse78
    Guest

    Standard

    Är det någon fler än jag som har problem med Remzibi att hitta sateliter? Nu bor jag iofs mitt i centrala Stockholm och har testat inomhus men jag får inte kontakt med någon satelit. Har även testat på balkongen utan framgång..
    Och ja.. gps-modulen är testad med en multimeter.

  17. #17

    Standard

    Inomhus är det ytterst sällan jag får GPS kontakt - gå ut eller placera dig nära ett fönster kanske fungerar...
    EagleTree behöver ~5 meter mellan markstation och flygplanet innan det ger något...

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78
    Är det någon fler än jag som har problem med Remzibi att hitta sateliter? Nu bor jag iofs mitt i centrala Stockholm och har testat inomhus men jag får inte kontakt med någon satelit. Har även testat på balkongen utan framgång..
    Och ja.. gps-modulen är testad med en multimeter.
    Gps signalen är mycket svag, jag fick fram några satelliter när jag la den på balkongräcket och väntade minst 5-10 min.. Ute på öppet fält lite snabbare.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    dubbelcheckar - ska jag alltså löda fast två kablar till jord?? trist att kortsluta en sproitarns ny osd..
    Citat Ursprungligen postat av rfnoise Visa inlägg
    Du behöver inte två jordkällor men du har ju en kabel över..

    Mät ordentligt så att plus och minus hamnar rätt innan du testar och tänk på att rx och tx kopplas tvärt om på gpsen eller vice versa.

    /Calle
    Det blir inte två jordkällor då skärmen endast ansluts till jord från ett håll. På så vis uppnås bättre skärmning. Alltså för att förtydliga. Från OSDn så löder du jord till både skärm och en av kablarna. Vid GPSen så löder du jord endast till kabeln, inte till skärmen. Övriga kablar löder du som vanligt, dvs signal till signal och ström till ström. Ingen risk för kortslutning om du är noggrann och inte blandar ihop kablarna.

  20. #20
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det blir inte två jordkällor då skärmen endast ansluts till jord från ett håll. På så vis uppnås bättre skärmning. Alltså för att förtydliga. Från OSDn så löder du jord till både skärm och en av kablarna. Vid GPSen så löder du jord endast till kabeln, inte till skärmen. Övriga kablar löder du som vanligt, dvs signal till signal och ström till ström. Ingen risk för kortslutning om du är noggrann och inte blandar ihop kablarna.
    Tjena,

    Man kopplar både skärmen och ledaren på båda sidor så att man får en redundans och att spänningen kan flyta snabbare i skärmen så att påfrestningen i ledaren inte blir lika stor. Att koppla skärmen i båda ändar ger bäst skydd mot störningar i video tillämpningar osv. Man brukar koppla ena änden av skärmen när det är fråga om högspänningsapplikationer(2kV och uppåt?) där man inte vill ha för stora strömhopp.

    När det är så små spänningar och ett behov av bra RF skydd så skulle jag föredra skärm kopplad i båda ändar och eller en jordkabel till.

    Jag hittade denna länk som visar några alternativ: http://www.epanorama.net/documents/g...shielding.html

    Har du hittat några satelliter än Jesse? Var i Stockholm bor du förresten? Jag bor här jag med!

    Bara mina 2 cent,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Liknande ämnen

  1. Nu är det nära premiär
    Av Dick i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 15:55
  2. nära döden upplevelse !.....
    Av kenneth67 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 11:05
  3. Tändningsack nära tx ackar?
    Av Tobbe O i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 12:08
  4. nära nära .......
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 21:14
  5. Nära katastrof
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •