Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ny blyacc

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard Ny blyacc

    Hej jag har en ny 12 volt 17amp blygeleacc för att ladda mina LiPO accar.Jag undrar hur många volt ska den var när den är fulladdad?
    MVH
    Tobbe
    Senast redigerat av Tobbepostis den 2012-03-14 klockan 16:02. Anledning: kompletera uppgifter

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har du ingen beskrivning på sidan av accen??
    Är det 6 celler = 12 Volt, är det 3 celler = 6 volt.

    Laddningstillståndet kan man bara mäta med en batteritestare typ denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...-612-V-151370/

    eller denna (gammal modell)
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Bäst är givetvis att mäta spänningen under belastning, men i brist på den möjligheten brukar man ofta hävda att om tomgångsspänningen är 2,1 V per cell eller mer är batterier nära fulladdat.
    När du laddar din blyack ska du vara noga med att använda en laddade med program för blybatterier. Dessa mår nämligen dåligt av att laddas med konstantström som man ofta använder för NimH-batterier

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Det är inte helt "okomplicerat" eftersom det finns olika typer av blybatterier och de har olika egenskaper och temperaturen påverkar åxå. Just vad gäller spänningen så brukar man säga att laddspänningen är 2.4V/cell (vid 20 grader batteritemp), men är kallt ska man ha högre spänning och är det varmt ska det vara lägre. (Tror att det rör sig om typ 20mV/grad uppåt eller neråt, men faktakolla gärna, då jag kan minnas fel.) Så kallade AGM-batterier ska ofta/vanligen laddas med 2.45V/cell.
    Laddningen som sådan sker, om man inte har något lite mer avancerad laddare som avsulfaterar osv, i regel genom att man först laddar med konstantström på max 0.3C (jag har för mig att det är där man brukar dra gränsen, på ett ungefär iaf). Därefter går man över till konstantspänning enl. ovan istället. Laddar man med konstantspänning direkt finns risken att strömmen blir för hög initialt.
    (Ska man vara petig så blir det väl i praktiken att man laddar med konstant spänning, men med strömbegränsning, vilket gör att man kan använda vilket nätagg som helst som man kan begränsa strömmen på.)

    Edit:
    Här finns en PDF som är hälften reklam för CTEK och hälften faktablad (typ).
    http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •