Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: E-domodel SAAB J35J Draken gul

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard E-domodel SAAB J35J Draken gul

    Halloj!
    Funderar nu på att köpa denna modell och undrar om ni har några tips eller erfarenheter?
    Kanske finns det någon vettigare modell om man vill prova edf?
    Har ganska många flygtimmar i ryggen så tror inte det ska vara några problem att hantera denna.
    Funderar om den är mycket vindkänslig, storleken och vikten skvallrar ju om att det kan vara så.
    Sen undrar jag hur snabb den är på ett ungefär?

    Sen kom jag ju på tanken att montera fpv i den men de kanske blir trångt och tungt?

    Orkar den stiga vertikalt? Alltså 1:1 i drag:vikt förhållande.

    Sommaren närmar sig med stormsteg
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Mycket trevlig kärra, dock är deltor och draken i synnerhet kluriga när det går sakta. Man får tänka föra och ge rikligt med utslag.

    Hoppar du över landställ, bomber och granater så blir den lätt och flyger riktigt bra, dragkraften i min var 560gram och flygvikten 460gram(3S 1300mAh) om jag minns rätt. (För att gå rakt upp behövs betydligt mer drag än vikt, 1:1 räcker ej) Nåväl kraften räcker gott och efter att ha riktat nosen rakt upp ett slag så hade jag en maxhöjd på strax över 500meter :-)

    Farten i planflygt var 96km/h för mitt exemplar, har mätt liknande fart på en annan maskin också.

    Så tummen upp för denna Draken.
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Jag har en grå, som jag tror är samma modell, jag kör utan bomber, droptankar & ställ.

    Den flyger riktigt fint, ingen raket men den rör på sig, tror att den orkar gå rakt upp...
    Kul är den, min rollar gissningsvis 3 varv/sekund :0
    Riktigt snygg i luften!

    FPV kan nog bli lite stökigt skulle jag tro, det är nog bättre att satsa på nått lite större isf.
    - Har det bara tillräckligt med kraft & rätt CG så flyger det nog!

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Ang. vindkänslighet:
    Jag har en dåndär edo models J35, men har inte premiärflugit den ännu, så jag kan eg inte uttala mig om den specifikt, men generellt kan man säga att deltor penetrerar vind väldigt bra och är ganska okänsliga med lite fart, men kan vara lite luriga och "vältas omkull" av vinden när man flyger sakta och/eller med hög anfallsvinkel.
    Jag har en deprondraken som är marginellt mindre än EDO-draken. Denna deprondraken väger 110-120g nånting och går att flyga i förvånansvärt stark vind, med tanke på storlek, vikt och att det är en profilmodell.

    FPV tror jag inte är lämpligt med denna modell, men en liten lätt kameran enbart för att filma kan nog funka.

Liknande ämnen

  1. Saab b18
    Av Nyzell i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 13:45
  2. J-35 Draken från E-DOMODEL
    Av Carlo i forum Byggdagboken
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 10:52
  3. Edomodel SAAB J-35 Draken (gul). Första EDF kärran för mig.
    Av Skrotiz i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 18:28
  4. MJD Saab J21
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 21:50
  5. MJD Saab J21
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •