Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Swist F5D bygg och flygtråd, 400km/h+?!

  1. #21
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Kul projekt Henke!
    Jag skulle gärna vilja se och få förklarat hur du har tillverkat din bränsletank
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #22

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Ny alösningar och tänkande utanför boxen är bra. Ser fram imot fler bilder på bygget.

    MVH / Kajaken

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Kul projekt Henke!
    Jag skulle gärna vilja se och få förklarat hur du har tillverkat din bränsletank
    Jag ritar upp delen jag behöver och trycker på print finns tråd om det här http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...bar-quadcopter
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vi närmar oss monteringen av motorn och jag tänkte förklara lite närmare med temperaturerna och så. Jag monterade min motor i en testbänk och applicerade grilltermometern 65cm bakom motorn. Vid fullgas når man ca 85grader vilket är helt okej, på bordet under jetstrålen blev det ca 40grader. Med andra ord inga som helst problem och jag slipper den tokfula alutejpen

    Däremot när man startar motorn så blir det varmt, motorn går då med lågt varvtal och öser på soppa när man rampar upp mot tomgång, men har heller ingen venturiverkan som tar med sig kylluft. Här har jag sneglat på dem som flyger Opus V-jet och de blir samma svar från alla, kasta startmotorn och blås igång motorn med en fläkt. De som kör med startmotor bränner vingen/kroppen trots alutejp och BVM keramisk färg. Med gas och luftstart så startar motorn helt utan att det flammar bakom den och man når tomgång på ca 15sekunder och modellen klarar sig finfint.

    Här är en jättefördel mot jetcat P20 som enbart finns att köpa med kero-start, där tar startproceduren ungefär en minut och motorn blir mer eller mindre en blåslampa under tiden, kero-starten drar även mycket ström och här finns bara plats för 350mAh batteri.

    För att inte bli allt för partisk utan mest pedagogisk kör vi en exempelvideo från Jetcat själva som visar Kero-starten och det är ju rätt tydligt att det blir väl ljummet där för denna applikationen.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Utan startmotor behöver jag en ny motorkåpa, jag passade även på att dra ut alla ledningar neråt inne i pylonen.





    Martin Lambert var vänlig nog att fixa en prototyp utan hålen för bränsle/gas, den kommer bytas mot en orange senare så man känner igen Kolibri motorn



    Allt döljs inne i pylonen.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Frontvy av den numera luftstartade Kolibri T25:an





    Så här sitter motorn, laserskuren motorklämma med motorspant från HAB Electronics CNC service.



    Motorfästet inlimmat med epoxy och vitt sot som förtjockningsmedel.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Opus V-jet lagt ovanpå min Swist. Ger ett hum om att det är tight med plats för prylarna innuti.





    ECU, pump, filter, acke samt bränsleventil ser ut såhär i Opus V-jet.



    ...och såhär i Swist. ECU strippad och krympslangad, RJ45 kontakten för displayen är demonterat och ersatt med en 4polig kontakt som sticker ut frammåt i noskonan ...och det får inte plats :-P 350mAh ackar är kanske väl mycket, byter kanske till 180mAh istället. Varje flygning bör bara ta max 20mAh.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  8. #28
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #29

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Faan vad grymt Snyggt bygge och den verkar ju prestera en hel del

    Hoppas att det kommer fler filmer snart. Vart i Sverige kan man se den live i Sommar?

    MV / Kajaken

  10. #30

    Standard

    Klart du kommer till Halmstad / Hökaklubben i år med och demonstrerar

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Svensson Visa inlägg
    Klart du kommer till Halmstad / Hökaklubben i år med och demonstrerar
    Jao, det är inte omöjligt
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    I väntan på bättre väder och orange motorkåpa blir det en bild från provflygningen i början av mars.

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  13. #33
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Kul projekt.
    Den bidde ju riktigt fräck.
    //Lasse

  14. #34

    Standard

    Hur blev det med värmen på fenan då? Inga problem?

  15. #35
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Svensson Visa inlägg
    Hur blev det med värmen på fenan då? Inga problem?

    Inga problem som sagt, alutejpen är borta nu också. fattas bara rätt motorkåpa som bör dyka upp när som. Flygplan, fotogen och cider om vart annat

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	swist2.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	191,8 KB 
Id:	28141  
    Senast redigerat av henke2 den 2012-04-10 klockan 13:33.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  16. #36

    Standard

    Du menar motorkåpan som sitter på själva motorn? Vad är fel med den här då? Inte tillräckligt snabb?
    Inte så inne i jet med cider häller man väll i munnen och inte i tanken?

  17. #37
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Svensson Visa inlägg
    Du menar motorkåpan som sitter på själva motorn? Vad är fel med den här då? Inte tillräckligt snabb?
    Inte så inne i jet med cider häller man väll i munnen och inte i tanken?
    Nej aluminiumtejpen på bakkroppen åker bort och nya motorkåpan dök upp idag, den på bilden ovan är fixad i datorn bara.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  18. #38

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Det jag och säkert alla andra också vill veta.. _hur_ fort gick det???

    /M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  19. #39
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fot Visa inlägg
    Det jag och säkert alla andra också vill veta.. _hur_ fort gick det???

    /M

    Jag vet inte än, måste komma på något sätt att montera radarn mitt under flyglinjen för att få en korrekt avläsning utan att någon behöver stå där och hålla i den.

    Ber att få återkomma
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  20. #40
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nya motorkåpan från Martin Lambert har kommit, konfigurerad för luftstart väger motorn kapabel att ge över 3kg dragkraft bara 221gram, det är häftigt!!


    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

Liknande ämnen

  1. Bygg din egen CL/SPW/Helix
    Av PinDuke i forum FPV Antenner
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2016-02-12, 10:34
  2. Bygg fullskala Avro 504
    Av AM i forum Skalamodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 23:37
  3. Bygg bilder - pitts s-12 HK
    Av kallenalle i forum Byggdagboken
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 17:55
  4. Byggkampanj – Bygg en BUG HLG!
    Av glider i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 14:15
  5. Bygg egen ombordglöd?
    Av Casimir_rc i forum Elektronik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •