Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Mek och moddning av Turnigy 9x inför FPV projekt

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Mek och moddning av Turnigy 9x inför FPV projekt

    Det är iofs inte ett flygplansbygge, men kringutrustning inför ett flygplansbygge och kan kanske vara intressant för en och en annan.

    Köpte en hög prylar på HobbyKing som landade i går, det innehöll bland annat en Turnigy 9x, en FrSky DHT-U Telemetrisk sändarmodul, mottagare en näve 9gr servon och dv kringdelar till detta.

    Lådan kom fram fint, den hade dock en knöl på ena hörnet så jag passade på att fotografera unboxing om något skulle vara knas.



    Innehållet var snyggt packat som vanligt från HobbyKing


    En massa godis inkl USBasp programerare, en FrSky USB modul för att programmera om sändare/mottagre vid behov, amperemätare till telemetrin, backlight till sändaren etc.


    Testade så att sändaren fungerade som den skulle om original mjukvara och utan modifikationer, vilket den gjorde utan några som helst problem Ser lite spacead ut. Sitter även en 5dB antenn på modulen.




    Jag beslutade mig för att ha USBasp enheten för att kunna flasha om mjukvaran smidigt internt i sändaren och bara ansluta med en USB kabel. Egentligen skulle man ha en USB typ B (kvadratisk) hona i sändaren för att vara kompatibelt med alla andra USB kablar men jag hade ingen liggandes, så valde en USB typ A (platt) variant istället.

    För att koppla in den till datorn behövde jag då en typ A hane-hane kabel, så jag slaktade ett par USB kablar och lödde en sådan.



    På sidan av radion och insidan av radion tänkte jag ha en hona-hona typ A för att koppla till USBasp enheten utan att göra permanenta ingrepp på programmeraren.


    På insidan blir det något sådant här, skall optimera lite plats och positionering för att få till det snyggt och hanterbart om man skall öppna sändaren för vidare moddar.










    Passade även på att fixa en grön backlight när jag ändå var i farten.






    Näst på listan står att löda in USBasp till "moderkortet" för att flasha om till er9x mjukvaran. Sedan överväger jag även om jag skall dra in telemetrin till onboard displayen för att ha indeviduella larm för olika modeller.

    Skall även forska i vad som krävs för hårdvara och eventuella modifikationer för att;
    - Koppla in radion via trainer till datorn för simulatorflygning
    - Koppla in headtracker från FatShark Dominator i trainderporten och få det att funka med Pan/Tilt

    Någon som har input på ovan två frågor?

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Lyckad dag, radion överlevde och blev ca 10ggr bättre!

    Jag tog en liten annan approch jämfört med andra med min interna montering av USBasp enheten, och det visade sig vara ett gott val.

    När jag ändå hade radion öppen passade jag på att lägga en 1K ohm resistor på ett kretskort för att möjliggöra att använda trainerporten utan att ta ut radiodelen (pucko konstruktion att man måste göra det), men det var lätt.

    För att fixa trainder porten, steg1 markera vilken ledning som skall kapas.



    Preppa och isolera en 1K ohm resistor med krympslang



    Skrapa bort ledningen där den var markerad och löd fast resistorn mellan 1a benet från sändaren (PPM) och 6e benet på "kontaktraden"


    Och sedan gömma den lite snyggt



    Pssade på att fixa batteriet med, var alltid försiktig när du löder batterier och säkra en sladd åt gången, kapa aldrig både plus och minus samtidigt! På detta sätt kan accet användas både med de som kör JR kontakt och nu Turnigy 9x.





    Och nu till den lite mer spännande modden, att koppla in USBasp programmeraren
    Märk tydligt ut exakt var du skall löda, och gärna vilket nummer det är på kabeln där det skall lödas. På så sätt kan du enkelt dubbelkolla både en ochtre gånger innan du löder fast.



    Jag kollade hur långa kablar som skulle behövas för varje lödpunkt, och fick således en kort till 1an och 7an men lite längre till de andra. Detta för att undvika ett ormbo. Lägg till lite lödtenn på de 6 punkterna ovan samt förtenna topparna på kablarna, det skall endast vara 1-2 mm skalad kabel, inte mer.



    Löd fast dem på sina platser, jag limmade fast kabeln på processorn med lite smältlim;



    I andra ändan limmade jag fast USB honan med smältlim och USBasp enheten täcktes med krympslang;



    Totalt sett ett väldigt cleant inre när allt var på plats




    OCH DEN FUNKAR!!!!

  3. #3

    Standard

    Tack för en mycket bra beskrivning ! Jag har inte lika snygg kabeldragning inne i radion men är så nöjd efter moddning av radion. Har sagt det tidigare, prisvärdare radio får man leta efter länge.

  4. #4

    Standard

    Var hittar man en sån här 10 polig socket till usbasp:en? Vad kallas en sån kabel för?

Liknande ämnen

  1. Falcon 120 EDF inför elefantastiskt.
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 22:28
  2. Råd inför första fpv flygningen
    Av LeoR i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 21:44
  3. Råd inför byggstart
    Av Xargon i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 01:35
  4. Tips inför testflygning?
    Av pernstig i forum Quad
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 11:02
  5. Update - Davids AM EPP 100 cm efter moddning !
    Av McRegor i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •