Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Swist F5D bygg och flygtråd, 400km/h+?!

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Swist F5D bygg och flygtråd, 400km/h+?

    Jag tänkte dela med mig av mitt bygge av en pylonkärra. Jag vet inte hur utbredd F5D(elpylon) är i Sverige, det har dock blivit väldigt poppis i utlandet att motorisera denna typ av flygplan med stora outrunners och propellrar med mycket hög stigning(10x22 10x23 etc) för att åka fort. Problemet är att de flesta bara snackar och gissar, väldigt få gör slag i saken, så det är ju bara på att så att säga Ni som följer utländska forumen har kanske redan sett början, tänkte det kan va kul med en version på svenska också.

    Valet av flygplan blev till slut ganska enkelt, även där visade det sig att många leverantörer bara snackar och inte levererar. Jag ville ha en kärra med gott om plats i kroppen, som finns i en show version, som kommer väl förpackad och inte minst är tillgänglig. Valet föll på en Swist F5D då den är en av få modeller som faktiskt går att köpa när det väl kommer till kritan.

    The Swist anländer exakt på utsatt datum





    Ser man sig om på forumen så kommer många flygplan fram knäckta, det är givetvis inte acceptabelt när vi pratar ren perfektion, kolla lådan som Swisten kommer i, gedigen trälåda



    Delarna uppackade, mycket fin finnish med perfekt skurna roder, fin lackering och vassa bakkanter. Man får även med ett linkage till höjdrodret och en påse med tillbehör så som roderhorn.



    Vingen med sin tippel kolfiber uppläggning är extremt styv! Min vinge väger dubbelt så mycket som en komplett Avionic 2006:a


    Jag uppdaterar tråden löpande och kommer posta bilder från AJ Aeromodels när kärran tillverkades. http://www.ajaeromodels.com
    Senast redigerat av henke2 den 2012-03-28 klockan 09:59.
    Superhero

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Bilder på tillverkningsprocessen direkt från Artem och Dimitry på AJ Aeromodels. Jag kan ingenting om hur det går till, men ändå kul med bilder























    Superhero

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Installationen av servon är någonting som ofta slarvas med. Man drar dit grejorna och programerar fram rätt utslag. I synnerhet på pylonkärror blir det ofta tokigt eftersom man försöker få frid i racersjälen genom att bygga in allt tokslimmat med små roderok. (En elpylon modell går inte speciellt fort på tävling, den svänger bara bra) Skall man åka riktigt fort så räcker inte det utan jag ritade upp egna roderhorn och anlitade HABs CNC-service.


    HAB CNC-service i full gång, videon visar inte just dessa roderhorn utan delar till min gamla Funjet



    Det färdiga resultatet, medans jag ändå höll på blev det ett gäng antennfästen också. Kolfiberkropp betyder att antennerna måste ut på utsidan.



    Tunn pianotråd och Z-bockar är inget jag föredrar här utan jag använder MPjet kullinkar.

    Superhero

  4. #4

    Standard

    Häftigt bygge!
    Vad blir det för drivlina i den då?

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matjon Visa inlägg
    Häftigt bygge!
    Vad blir det för drivlina i den då?
    Kärran är väl tilltagen i kroppen, jag provmonterade en 5S 4400mAh acke och den fick nääästan plats. Nosen är ganska smal så det får bli motorn på utsidan.

    Det finns olika idéer hur man gör, antingen en inrunner med stor växellåda, eller en outrunner. Jag gillar dock inrunners :-)

    En idé där motorn åker inne i kroppen och växellådan ute.


    Andra idéer med hela motorn ute
    Superhero

  6. #6

    Standard

    Kanske kapa nosen en liten bit så du får plats med en stor inrunner/vxl inne i kroppen?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Wachemachine haha

    MVH / Kajaken

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Wachemachine haha

    MVH / Kajaken
    Ja, något åt det hållet :-)
    Superhero

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Swist är förövrigt i originalutförande utrustad med delbar vinge, det är helt unikt och enbart Swist kan stoltsera med denna funktion bland F5D kärrorna. Man kan som ni säkert redan listat ut även beställa med hel vinge, med klaff samt en show versionen med massa kolfiber i :-)

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	164537_113721732032629_100001844084998_109977_4553021_n.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	90,9 KB 
Id:	27577  
    Superhero

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Servoinstallationen är ganska enkel men jag tror att få verkligen gör det ordentligt?! Man installerar servona och programerar sig till lämpliga utslag istället för att lösa det mekaniskt. Det funkar bra i de flesta fall men just här måste det bli mekaniskt rätt eftersom man är hänvisad till små servon.

    Jag bygger för 3mm utslag på skeven och 10mm ner på klaffen.

    Det finns säkert ännu bättre sätt att lösa det på, men jag är säker på att detta kommer hålla.


    Provmontering innan man sågar för mycket



    Servona installerade, mycket robust och så glappfritt det går.



    ytterdelen på skevrodren fixerad då den inte behövs



    Jag har gjort egna servolock för att passa min setup



    Kolfibergiljotin



    Servolocken monterade
    Superhero

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Stabbe/fena monterat. Det är alltid ett orosmoment att man skall få det rakt nog, linnar man stabben fel kan det ju bli oönskat höjdrodertrimmande för planflygt och det vill man ju inte. Man får en helt ny uppfatting om vad 3D är när man limmar ihop delarna rakt i alla vinklar Swist är en byggsats av god kvalitet och bitarna liksom klickar fast i rätt läge, främst stabbens anfallsvinkel jag tänker på då, så det blev ett helt okej resultat. Alla limfogas sandpapprar även här och jag valde att lämna kvar små fillets, eller avrundningar ungefär som när man silikonar diskbänken för att få lite mera yta. Eftersom ingen flugit så fort med en F5D kärra så skadar det ju inte att vara noggrann.

    Vingen klar, rackans robust med utslag om 3mm upp och 2mm ner på skeven och 10mm ner på klaffen



    Stabbe/fena på plats, även här använder jag stora kraftiga roderhorn
    Superhero

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Fler prylar till kärran har trillat in. Nu börjar det roliga på riktigt!! Mer inom kort!

    Superhero

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Oavsett vad som knuffar på maskinen så behöver man få in så mycker juice som möjligt. När man gör någonting som inte är gjort innan så behövs speciallösningar så även här fick jag lösa det på mitt sätt.


    Frigolitdummy för att få en uppfattning om hur resultatet skulle bli, vid sidan om en prototyp som jag filat ihop.


    Efter lite justeringar blev resultatet såhär! Tänk om man kunde göra så med lipo-celler


    Installerad i min Swist, passar som handen i handsken.
    Superhero

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Men hallå?! Blir det turbin nu..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Men hallå?! Blir det turbin nu..?
    Det har varit tanken hela tiden.
    Superhero

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det har varit tanken hela tiden.
    ???
    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det finns olika idéer hur man gör, antingen en inrunner med stor växellåda, eller en outrunner. Jag gillar dock inrunners :-)
    Gillar iofs tanken med turbin.
    Hur montera den? I en podd på översidan av vingen?
    Hur skyddar man då stabben från värmeutblåset?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Haha mice kärra Henke. kommer att bli grym. Hade jag pengar skulle jag gärna byggt något liknande Enigma eller annan hotlinerkärra med jetmotor på ryggen skall bli kul att se live vid eventuellt tillfälle

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    ???


    Gillar iofs tanken med turbin.
    Hur montera den? I en podd på översidan av vingen?
    Hur skyddar man då stabben från värmeutblåset?
    Är inte en turbin en inrunner då?

    Det kommer mera bilder och jag kommer förklara allt, värmeproblem är mest vid starten av motorn, men det är inga problem eftersom Kolibrin startas på bara några sekunder. Däremot hade det blivit problem med Kerostart där motorn aggerar blåslampa under nästan en minut.
    Superhero

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Tidigare liknande kärror har ju haft V-stabbe men det har ju inte Swisten. Den har ju dock rätt liten fena

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Tidigare liknande kärror har ju haft V-stabbe men det har ju inte Swisten. Den har ju dock rätt liten fena
    Det är givetvis bra att titta på hur andra har gjort, men det är ju helt förtvivlat vad det gissas utan att man vet, sen är man fast i någonting som inte har några grunder alls. Det funkar lite så överallt tycker jag.

    Jag har mätt temperaturen bakom och runt om jetstrålen och som sagt så är det bara starten som är hårig. Det finns dock en mycket enkel lösning på det också
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Bygg din egen CL/SPW/Helix
    Av PinDuke i forum FPV Antenner
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2016-02-12, 10:34
  2. Bygg fullskala Avro 504
    Av AM i forum Skalamodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 23:37
  3. Bygg bilder - pitts s-12 HK
    Av kallenalle i forum Byggdagboken
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 17:55
  4. Byggkampanj – Bygg en BUG HLG!
    Av glider i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 14:15
  5. Bygg egen ombordglöd?
    Av Casimir_rc i forum Elektronik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •