Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Jas Gripen

  1. #1

    Standard Jas Gripen

    Efter att ha flugit fullskala i 40 år tyckte jag det var intressant med de nya grejor som kommit fram inom rc-flyget. På 60-talet fanns inte programmerbara 2,4 Ghz radio, lipobatterier och outrunners så varför inte pröva nåt intressant som till exempel en canard. Fick se en Jas Gripen i depron konstruerad av Steve Shumate som jag satte ihop i 120% version. Då skjutande propeller ser lite störande ut så satte jag i en enkel kinafläkt AEO 64mm, 5250kv som jag körde på ett lipo 3s 2200mah 35c. Med en Dx6i-radio mixade jag både canard och sidroder till deltamixen på skevrodren, fantastiskt vad man kan göra på ett enkelt sätt numera. Till min förvåning flög det hela utmärkt. Även om kärran inte är så skalenlig så är intrycket i luften väldigt realistiskt och med kopplat sidroder var den lätt att flyga sakta med trots min ringrost, fick sätta på lite strips så man ser läget i luften bara. Min fråga är, med trim för planflykt så har canardvingen ca 5 graders anfallsvinkel, är detta normalt?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0921.jpg 
Visningar:	291 
Storlek:	193,5 KB 
Id:	27603

  2. #2

    Standard

    Hej rf4,

    Jag har byggt en likadan modell och det skall vara lite alfa på nosvingarna men det går också bra att trimma lite höjd med de normala höjdrodren.

    På Viggen är det "fast" anfallsvinkel så det hela är en smaksak.

    Jag har programmerat min Dx6i radio så jag kan aktivera och deaktivera nosvingen efter behag. Jag själv slår från nosvingen vid start och landning så att den blir lite lugnare att flyga

    Mvh
    Jonas

  3. #3

    Standard

    Tack Jonas!

    Då är min Gripen nog ganska hyggligt inställd på nosvingen. Eftersom jag har en 64 mm fläkt så måste jag ha en 2200 mah acc och då blir den lite tung men också stabilare. Med 1500 mah acc så minskar varvet på fläkten ganska snabbt även om det är att föredra ur viktsynpunkt. Det är i alla fall en lättbyggd och kul modell att flyga, som bara har en nackdel när man landar och det är att "railsen" i vingspetsarna vill haka i grästuvorna och skadar vingspetsen. Skulle jag bygga ett till så skulle jag lägga kolfiberröret så det går ända ut i vingspetsarna och fästa railen med magnet eller kardborrband. Tillsvidare får jag försöka att stalla ner maskinen vid landning. Mvh Evert

  4. #4

    Standard

    Je, en pannkaks landning är att föredra. Min var en pusher då jag hade inget val. Det var bara att stalla ut den och slå av motorn.
    Lycka till med dina flygningar.

    Mvh
    Jonas

Liknande ämnen

  1. JAS 39 Gripen
    Av Baua i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 22:09
  2. JAS 39 Gripen
    Av Baua i forum Byggdagboken
    Svar: 171
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 21:11
  3. Ett gripen har havererat
    Av Krille i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 22:10
  4. Jas Gripen
    Av |mix i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 01:54
  5. GRIPEN
    Av bokis i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •