Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Tung DC 3a?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Tung DC 3a?

    Hej
    Har en bror som snöat in helt på att bygga skalmodeller från scratch. Han hittar
    byggbeskrivningar o ritningar från firmor som säljer/tillverkar modeller, sen
    bygger han med bandsåg och lösmeter-material, både balsa och plywood. Nu är det
    en snygg DC 3a på gång, ca 2 meter mellan vingspetsarna. Det jag mest oroar mej
    för är att den nog riskerat blivit något överviktig och riskerar behövas
    forceras genom luften för att hålla sej uppe o inte vika ner över ena
    vingspetsen. Om den har hyfsat skalenliga mått, och jag kommer med en total
    flygvikt (väger snart) kan nån bedöma om det överhuvudtaget ska göras en
    premiärflygning, eller om flygförbud vore det bästa?

    /Lars

  2. #2

    Standard

    skall nog till ganska rejäl övervikt för den inte skulle flyga sett 2 motoriga plan med 180cm spännvidd som vägt 6-6.5kg som flygit utan bekymmer

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Har just kollat, ca 2.8 kg och 2,1 meter . DC 3ans geometri. man får väl inte få för sej att tro att det är en seglare , bara.
    /Lars

  4. #4

    Standard

    den vikten är inga bekymmer

  5. #5

    Standard

    Jag hade en DC3:a i slutet på 80-talet. Den hade 2060mm spv, vägde 3700g och ville gärna vika sig över vingen. Tror att de smala vingspetsarna spökade! Den var förstås metanoldriven...2st OS .40 fyrtakt.
    Bifogad fil 27647
    Senast redigerat av pernstig den 2012-03-18 klockan 15:51. Anledning: stavfel
    /Leif

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Är det en Marutaka (har en sån,takprydnad numera) så talar farbror Pernstig som en bok..
    Är den inte skränkt så klipper den värre än en frisör..Minsta bakdelen kommer ner så blir det spinn..
    Men har den skränkt vinge så är den flygbar i allra högsta grad..
    Går lite fortare än man kanske föresställer sig men det är en erfarenhet rikare man har att skryta med efter!
    Har med de avsmaknande vingarna o göra är jag med övertygad om,jag har varit lycklig ägare till en DH 88 med precis samma stuk d.v.s hjullanda varenda gång annars är det rökt..
    Kom tebax med vikt o bilder så får vi slå våra kloka ihop o se om det går att komma fram till något!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Standard

    såna modeller är inte några nybörjar modeller eller cruising kärror man kan glida sakta runt med man måste flyga ner dom i landnngen o har fart är inga 3d maskiner som man kan hänga hur som helst tyvärr bästa tipset är gå upp på hög höjd testa vad som händer när du sakta ner den och vid vilken fart allt händer.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, det är ett bra tips. Sen gäller det ju att jag lär mej att se hastigheten. Jag har oxå lärt mej den hårda vägen att inte alla plan går som min gamla Kyosho-seglare från 80-talet, som bara drar iväg hur fint som helst utan motor o landar hudratals meter iväg, nästan utom synhåll....
    /Lars

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det finns ett antal filmer här på forumet på just DC 3 (mina o Ivve´,s),är en flygmaskin jag verkligen gillar..
    Flyger mycket med min ESM,flög en del med Topflites och har numera ytterligare en som ska flygas till sommaren..
    Finns få flygplan som är så stiliga och det var en av anledningarna till att jag tog upp RC flyg för några år sen,just för att få flyga runt med en sån..
    En tvåmotorig elkärra(har fått för mig att det är el som du ska ha) är inget svårare att flyga än en enmotorkärra..
    Det enda som är känsligt är C.g och skränkningen,annars är den belevad.
    Den är märklig,egentligen världens enda pilvingade trafikflygplan med propellrar (minus en ryss)och jag har sett flera som
    har flugit baktunga treor med mindre framgång..
    Min ESM som låter o kladdar har jag flugit problemfritt på en motor trots allt som står om det vilket elände det ska vara..
    men nu vill jag ha en bild på den!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag ska fixa lite bilder. Oxå ta reda på vilken ritning han byggt efter, tror det var nåt där han skalade ner en aning.
    /Lars

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej.
    Har försökt lägga ut en bild på DC-3an. Lyckas inte riktigt. Har ett par ute på svensktmodellflyg. Man kan ju konstatera att jag nog varit ute o cyklat lite när det gäller vikten. Den är ju inte helt färdigbyggd och kommer ju bli tyngre när allt är på plats. Fövövrigt blir det väl nåt som förhoppningsvis liknar en DC 3a. Den är ju byggd utan byggsats och kommer innehålla ett stort antal egna lösningar. Hursom är jag intresserad att få den att funka i luften. Vad ska den ha för placering på tyngdpunkten? Det är baserat på en TopFlite-byggbeskrivning.
    /Lars

  12. #12

    Standard

    tungdpunkten brukar man som tumregel säga 1/3 av vingytan räknat från framkanten

  13. #13

  14. #14
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av helifanatic Visa inlägg
    tungdpunkten brukar man som tumregel säga 1/3 av vingytan räknat från framkanten
    Det är detta som blir tok ibland på just DC 3 pga att de är pilvingade..på de jag har så har jag den ytterligare lite framför för med 1/3 så blir det spännande..
    Lite trial and error under första flygningarna men mina är närmare 1/4 än 1/3 och då flyger de
    hur stadigt som helst med liite högre landningshastighet än vad som kanske är optimalt..
    Lägger in bilder gör du genom att klicka på 4:e rutan från höger ovanför fönstret du skriver i (ser ut som en liten tavla) och snoka rätt på bilden från din dator..Ladda upp och sen är det klart.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lars,
    Kan detta vara nåt...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DC_3_001.JPG 
Visningar:	146 
Storlek:	103,2 KB 
Id:	27713

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DC_3_003.JPG 
Visningar:	145 
Storlek:	101,6 KB 
Id:	27714

    Hälsningar
    Roger

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Snälla, har du lagt så mycket på att bygga från scratch så se till att beräkna tyngpunkten ordentligt, det vore väldigt trist att se allt ditt arbete gå upp i ved. Denna kalkylator är rätt och fungerar för pilvinge.
    http://adamone.rchomepage.com/cg_calc.htm
    Om du nu bygger själv så kan du ju skränka vingarna (se till att vingspetsarna stallar senare än vingen genom att vinkla ner vingspetsarnas framkant eller vinkla upp vingarnas bakkant). På så sätt tappar planet en aning höjd när och faller framåt när det stallar i stället för att tappa bärkraften på en vinge och trilla uppåner.
    Och ju lättare du bygger desto trevligare flyger den.
    fredrik

  17. #17

    Standard

    Finns det någon gyllene regel för hur mycket vingen ska vara skränkt?

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ett plan av denna storlek har jag skränkt genom att bygga med en 5 mm mellan byggplattan och bakkanten av vingens spets, men det var en segelkärra så jag är inte säker på att det är rätt tumregel. Jag tror det slutade på 5 graders skränkning i vingspetsen. Detta var en blue phoenix. Du kanske ska prova med 3 grader?
    m.v.h. //fredrik
    fredrik

  19. #19

    Standard

    Skränkt, är det samma som Wash-Out? Alltså att vingen är vriden utgående från basen på vingen? För att undvika att en vinge blir obrukbar vid stall alltså. Dvs att vingens främre kant på spetsen (hela vingen) vrids .... hmm... är det nedåt va? Dvs att attackvinkeln (eller heter det anfallsvinkeln hmm) blir lägre på vingspetsarna än vid vingbasen/roten så att skevrodrena behåller sin skevfunktion fast vingbasen stallar på ena eller bägge vingar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Tack för all input. Jag ska definitivt ta det där med tyngdpunkten på högsta allvar och ivärstafall, hemska tanke, kanske vara tvungen att lägga in barlast...
    Som det ser ut så bygger brorsan, och jag är med o försöker peta här o där för att få det så flygbart som möjligt. Hjälpen härifrån är uppskattad.

    /Lars

Liknande ämnen

  1. För tung Funjet??
    Av femer i forum Elmodeller
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •