Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Första flygningen, vind

  1. #1

    Standard Första flygningen, vind

    Hej,

    Jag tänkte premiärflyga mitt nya plan (nybörjare). Spännvidden mellan vingarna är 1200mm (antar att ju större plan desto mindre påverkan har vinden).

    Det skall blåsa rätt friskt i dagarna, men framåt tors/fre skall det ligga runt 3m/sec. Är detta en ok vind för en nybörjare?

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Jag vet ej vad Du har för modell men det är aldrig fel att ha en erfaren modellflygare med vid första flygningarna.
    Det är mycket att kolla av innan. T.ex Har Du kollat så att tyngpunkten ligger rätt? Sitter vinge och stabbe i plan?
    Är den en r/c kärra som Du skall prova första gången vill jag säga att det är ett MÅSTE att ha en kamret med på fältet.
    Vi andra vill ju gärna att Du fortsätter med modellflyg även om Du skulle misslyckas. Hör av Dig igen och låt oss andra
    få ta del av Dina nya erfarenheter.
    Ingemar Nabbing Falköping.

  3. #3

    Standard

    Det är en Dynam Spitfire 1200mm : http://www.nitrotek.se/spitfire-4ch-...-4ghz-rtf.html

    Vet att det inte direkt är ett nybörjarplan. Men jag har flugit väldigt mycket flygsimulatorer genom åren så jag förstår principen.
    Har även införskaffat RealFlight 6 (R/C-simulator) där jag flyger de flesta plan utan problem (med vind och en del turbulens).

    Vet att det inte är samma sak att flyga på riktigt, men jag känner mig hyfsat säker.. tror jag.

    Sedan så känner jag ingen som håller på med RC-flyg, så svårt att ha med någon erfaren. Men har koll på hur jag ska kolla C.G etc..

  4. #4

    Standard

    De äldre herrarna här kommer troligtvis att råda dig att åka till en klubb, men jag tror nog att du fixar detta, jag vet inte hur vinden påverkade när man var nybörjare men ser jag 3m/s på prognosen åker jag och flyger. Inte ultimata nybörjar planet men med mycket sim kommer du klara det. Och tror inte du kommer att ge upp denna hobby om det skulle skita sig med tanke på att du redan investerat i den och verkar gått helhjärtat in. Se bara till att ha bra med plats bra startbana och lycka till, Hoppas du filmar!

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Tror oxå det kommer gå bra. Frågan är VAR du ska premiärflyga?
    Skulle råda dig till att försöka flyga på ett fält där det finns högt gräs du kan landa i om det skulle kännas svårt att få ned den på hjulen.
    Kanske kan bli lite mkt att hålla reda på in- och utfällning av ställ första gången man ska flyga, man är tillräckligt nervös ändå... Lycka till!

    PS, var bor du?
    Tänker mig att om nån av oss som bor i hyfsad närhet kan hjälpa dig med första upptagningen/intrimning mm.
    Man behöver ju inte alltid tipsa om att åka till en klubb...

    Edit, glömde fråga...
    Har du Expo på radion? Kan vara bra att ha lite lugnare utslag vid första flygningen.
    Senast redigerat av jocke1963 den 2012-03-19 klockan 17:31.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Tror oxå det kommer gå bra. Frågan är VAR du ska premiärflyga?
    Skulle råda dig till att försöka flyga på ett fält där det finns högt gräs du kan landa i om det skulle kännas svårt att få ned den på hjulen.
    Kanske kan bli lite mkt att hålla reda på in- och utfällning av ställ första gången man ska flyga, man är tillräckligt nervös ändå... Lycka till!

    PS, var bor du?
    Tänker mig att om nån av oss som bor i hyfsad närhet kan hjälpa dig med första upptagningen/intrimning mm.
    Man behöver ju inte alltid tipsa om att åka till en klubb...
    Bor i Lilleby/Torslanda. Jag har faktiskt vart i kontakt med klubben i Torslanda och anmält mig till skolflyg. Men det dröjer nog ett tag innan den kommer igång, och jag är ganska otålig

    Finns en hyfsat stor gräsplätt här i området, tänkte kanske testa den där

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Gräs kan vara svårt att starta från med så där små hjul, även om det är väldigt kortklippt.
    Blir gärna att man står på nosen, både vid start och landning.
    Har du någon polare som kan hjälpa dig att kaststarta (med infällt ställ) ??

    Obs, la in en fråga till i mitt förra inlägg...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är möjligt att du kommer att klara kärran men vad du definitivt skulle behöva hjälp med är att trimma in den innan du försöker själv - det skulle innebära betydligt större chans för dig att komma hem med en kärra som fortfarande är hel.
    Så mitt råd är att du söker upp klubben och ber någon erfaren flygare provflyga och trimma in kärran innan du själv försöker flyga - det är trots allt betydligt nervösare i verkligheten än i Simmen och speciellt med en kärra som inte är influgen och intrimmad.
    Sen är det nog inte bara hyfsat stora områden du behöver utan är man nybörjare med den typen av kärra så behöver man ofta klart mera än hyfsat stort...
    Så jag sällar mig gärna till de äldre herrarna som förordar ett större klubbfält och hjälp av erfaren modellflygare - och det av samma orsak som Ingemar skriver - alltså så att du blir kvar i denna härliga hobby och inte bara gör ett enda skutt. För en Spitfire med infällbara ställ är, oavsett om det tydligen är politiskt inkorrekt att säga det, ingen normal nybörjarkärra direkt.
    Om inte annat så är infällbara ställ mycket ömtåligare än fasta och dessutom är spårvidden på en Spitfire tämligen liten vilket kan göra start och landning lite knivigare.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Någon som kan tipsa om ett lämpligt område i göteborgstrakten?

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av r0yalty Visa inlägg
    Någon som kan tipsa om ett lämpligt område i göteborgstrakten?
    Torslanda som sagt ;-)


    Någon nämnde expo och det är en toppenfunktion, lägg till typ 40-50% och vips blir kärran lugnare, MEN dra på åt rätt håll, man kan nämligen välja både + och - expo och olika sändare har olika standard så det är inte automatiskt rätt med +40%.
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Torslanda som sagt ;-)
    Fast om du tänker på modellklubben så måste man ju ha RC-cert för att få flyga där, det har jag ju inte.

  12. #12

    Standard

    Mölndal finns, du kan kolla mmflyg.se där finns ett forum etc, finns nog folk som hjälper dog
    men hade jag varit du hade jag försökt komma i kontakt med den som sköter skolflyget på Torslanda, vet att det var Gunnar Lundell innan ring den ansvarige och fråga om du kan få en förtidslektion och förklara att du har alla prylar och det du vill "låna/hyra" är erfarenhet


    Med vänlig hälsning, David

  13. #13

    Standard

    Du kan även besöka gubbdagiset som hålls ute i välen där finns det folk varje tisdag och det finns angränsande fotbollsplaner som dom flyger på om det passar, även Gunnar Lundell som har hand om "dagiset"

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Är själv nybörjare sen förra sommaren. Har kört helt på eget bevåg, ute på ett stort fält där det var Ok för markägaren. Det blev ju många rejäla totalhaverier, mest på grund av att jag inte kört simulator knappt alls och jag gjorde fel ofta med skevrodret. Tips som jag kan ge, som nybörjare, är att inte försöka köra för långsamt och att inte trimma höjdrodret så att den stallar av den anledningen. I mitt fall tror jag att jag behövde vara lite i avskiljdhet, speciellt oxå för att inte nån skulle bli skadad när planet ibland kom som en projektil mot backen. Men jag kör än och även faktiskt mitt första plan , med mycket lim därtill.
    /Lars

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är just dessa onödiga kvaddar som man oftast slipper ifrån om man får hjälp i en klubb. Visst kan det bli en och annan kvadd ändå men det blir garanterat mera flygande. Sen får man träffa likasinnande "tokar" och surra vilket inte heller är helt fel..
    Lycka till hälsar
    Roger

  16. #16

    Standard

    SMÅ utslag.. rätt TP på planet, kanske någon mm framför nu till en början.. och som lekman skriver, var inte rädd att ge ordentligt med gas i starten.. tvingar man upp planet i för låg hastighet är det så gott som kört för en nybörjare.
    Och kolla ordentligt att allt går åt rätt håll. Vanligt nybörjarfel att skeven går på fel håll
    Vind på 3 s/m är inga problem.. det blåser knappt i håret ens då.. när jag själv var nybörjare tyckte jag det var lättare att flyga i lite vind, både vid start och landning.. numera kvittar det om det blåser 7-9 s/m eller är vindstilla. Upp med planet på en del höjd så du kan känna på det lite och har marginal till marken..

    Och det viktigaste av allt, ta med en polare som videofilmar!

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av r0yalty Visa inlägg
    Tittade lite mer på bilderna på sidan du länkar till och såg en sak som du bör åtgärda.
    Sätt gärna en bit krympslang på "clevis":arna så att de inte lossnar från roderhornen, se bild:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	file_7_1.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	21,3 KB 
Id:	27673
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Tittade lite mer på bilderna på sidan du länkar till och såg en sak som du bör åtgärda.
    Sätt gärna en bit krympslang på "clevis":arna så att de inte lossnar från roderhornen, se bild:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	file_7_1.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	21,3 KB 
Id:	27673
    Tack för tipset !

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    och så ser du till att starta och landa mot vinden. Ett så stort plan som 1.2m spännvidd kan vara marigt att handkasta, så start från mark är att föredra. Jag själv gillar huvudställ + sporre, för då ser du att när sporren släpper från marken är det rättan tid att ge höjdroder. Sen när du ska landa så se till att ha god fart. Du landar inte genom att ge dykroder utan genom att slå av på gasen när du flyger förbi mot vinden, sväng ifrån dig medvinds med höjd på cirka 10 meter sväng emot dig så du nu flyger medvind med ännu mer minskad gas, forfarande neutralt roder. Om det är så att planet flyger för högt så gasar du och gör ett nytt landningsvarv, och det flyger för lågt gasar du lite grann så det flyger lagom, annars låter du planet långsamt glida ner mot marken (låg dykhastighet).

    Senast redigerat av administrator den 2012-03-23 klockan 22:49.
    fredrik

  20. #20

    Standard

    Idag gick jag och några kompisar ner till Klubben för att för första gången flyga planet.
    Måste bara nämna att jag skapat en ganska lång tråd på rcgroups.com, gällande att köra med en Spit som första planet för någon som aldrig flugit förut:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1611516

    Jag träffade ett par veteraner på klubben, och dom tyckte absolut inte jag skulle flyga det planet med tanke på att jag aldrig flugit innan. Efter en del snack och envist beteende från vår sida erbjöd en veteran att hjälpa mig att lyfta.
    Envis som man är ville jag göra allt själv

    Här är resultaten:
    Första flygningen:


    Andra:



    Sen gjorde jag ytterligare 2 som gick galant. Under den fjärde så lyckades jag trimma henne så hon gick helt spikrakt på halv-throttle.
    Erkänner dock att mina händer skakade väldigt mkt första och andra flygningen
    Senast redigerat av administrator den 2012-03-23 klockan 22:49.

Liknande ämnen

  1. Första FPV-flygningen avklarad!
    Av Bertone i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 00:35
  2. Första FPV-flygningen för min del.
    Av DennanHMFK i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 10:22
  3. Första flygningen avklarad!
    Av LokusPokus i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 16:03
  4. första flygningen
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 17:27
  5. första flygningen med en Calmato
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •