Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Första flygningen, vind

  1. #21

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Grattis till lyckad premiär!
    Simulatorträning är väldigt bra träning. Använder själv en enklare variant som är gratis (RC Desk Pilot).


    Frid!

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Grattis till lyckad premiär!
    Simulatorträning är väldigt bra träning. Använder själv en enklare variant som är gratis (RC Desk Pilot).


    Frid!
    Ja verkligen.
    tycker simulatorn, iaf realflight är fruktansvärt verklighetstrogen.
    Visst är det annorlunda att flyga på riktigt. Skillnaden är dock nervositeten, skakande händer och upplevelsen att flyga på riktigt. Men allt det tekniska så att säga är nästan precis som i simulatorn.

  3. #23
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Skit i veteranerna! Iofs har dom helt rätt, men om du har kommit så här långt på egen hand så är deras goda råd överspelade...

    Det där ser ut som en FMS Spitfire 1400 mm? En knepig kärra, det där, ser ut som en riktig warbird, men är snällare än de flesta trainers jag har provat.

    Dessutom gör du ju sådana "smörlandningar" som SASkaptenerna brukar få applåder för...

    Ser bra ut, välkommen till "modellflygträsket" och ha det himla kul med flygandet!
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #24

    Standard

    Det är en Dynam Spitfire 1200mm

  5. #25
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Glimrande bra fluget och fina landningar! Gick ju som smort, precis som vi sa! Grattis!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Det är bra du går din egen väg och bryter lite gränser. Att visa att det går att börja med en lågvingad kärra är bra att kunna läsa om.
    Dock inte nåt alla nybörjare bör göra men med rätt förutsättningar och förberedelser samt med hjälp av erfaren flygare i början kan det nog gå vägen i många fall.
    Att lära sig flyga RC är inte så lätt och mycket hänger på fallenhet och talang hur fort det går att lära sig (och en bra lärare/handledare) - och inte minst egna intresset och motivationen.
    Faktiskt kan det ha sina fördelar att gå direkt till en lågvingad kärra rent principiellt - du har ju inte vant dig vid nåt annat än och det faller sig naturligt att ett flygplan beter sig som ditt plan. Blir väl start och landning som blir lite mer utmanande för dig att behärska ordentligt med din lågvingade modell. Men ligger du i och verkligen tar hjälp av erfaren flygare vid behov tills du är ärlig och verkligen känner att du behärskar planet så tror jag det kan gå vägen för dig och jag hoppas modellen överlever hela nybörjarstadiet (men kanske inte räkna med det).
    Hade du haft en sändare till så du kunnat ha lärare-elev kabel så hade det varit ännu smidigare och effektivare träning med en erfaren flygare.

    Att en nybörjare kan starta, flyga och landa en lågvingad kärra som din på egen hand första flygningen i verkligheten är nog ganska unikt men jag antar du malt ganska hårt i simulator innan så du fått in "reflexerna" bra den vägen. Annars brukar det i början vara så att nybörjaren inte riktight hinner med i början och ibland rycker i spaken i panik osv. Men du höll dig lugn.

    Själv gick jag den traditionella vägen (i början på 1970-talet) - först högvingad modell med sida-höjd-gas som jag lärde mig på (i en klubb, tillsammans med en erfaren flygare) och underligt nog överlevde modellen nybörjarstadiet, sen en högvingad skevrodermaskin (som också överlevde) och först därefter en lågvingad skevrodermaskin. Efter den blev det en lågvingad skevrodermodell, s k multikärra (en Mach 1), med infällbara ställ - oj vad den gick fort och fint. Det var så nästan alla nybörjare lärde sig gradvis på den tiden. Hade vi då sett nån sitta vid en simulator och öva radioflyg hade vi nog trott vi sett i syner. En nybörjare har nog aldrig haft bättre förutsättningar än idag att lära sig vad gäller radiostyrning, plan, motorer (eldrift osv) och övriga hjälpmedel.

    Lycka till och hoppas allt går bra och att du forstätter i hobbyn! (såg i din tråd på rcgroups.com att du redan fungerar på två större modeller... du verkar fått blodad tand)

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-03-24 klockan 11:36.

Liknande ämnen

  1. Första FPV-flygningen avklarad!
    Av Bertone i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 00:35
  2. Första FPV-flygningen för min del.
    Av DennanHMFK i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 10:22
  3. Första flygningen avklarad!
    Av LokusPokus i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 16:03
  4. första flygningen
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 17:27
  5. första flygningen med en Calmato
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •