Reklam

 
Sidan 14 av 27 FörstaFörsta ... 491011121314151617181924 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 531

Ämne: Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

  1. #261


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flyger man inomhus i mindre lokaler typ gympasalar och vill fortsätta att vara kompis med de övriga flygarna så är min rekommendation att välja en kärra som går att flyga långsamt så att inte kollisionsskadorna blir så stora. Men kan man flyga lika långsamt med Minin som med Lite så går väl detta jämt ut..
    Roger

  2. #262

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Flyger man inomhus i mindre lokaler typ gympasalar och vill fortsätta att vara kompis med de övriga flygarna så är min rekommendation att välja en kärra som går att flyga långsamt så att inte kollisionsskadorna blir så stora. Men kan man flyga lika långsamt med Minin som med Lite så går väl detta jämt ut..
    Roger
    Är av motsatt åsikt, totalt! Flyger man för långsamt i vår hall så är det alltid nån som hinner upp en! Stillastående är värst, fråga dem som prövat microhelisar där....
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #263


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen vi i allmänhet började flyga långsammare så har både kollisionerna och skadorna efter kollisioner minskat avsevärt. Men med långsamt menar jag inte att man skall stå still och hovra för det skapar alltid kollisionsrisker. Vi flyger ju ofta ett 10-tal kärror samtidigt och har man då "raketer" som flyger rakt igenom övriga så blir kollisionerna flera och skadorna större (proppar som tuggar sönder kärrorna).
    Hälsningar
    Roger

  4. #264

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Data konsult
    Klubb
    srfk

    Standard

    Japp, Då var min Edge 540 såld, Dags för en Mini :-)

    Dualsky motor + hs35 servon lutar det åt...

    @Peterps Tack för provflygningen på Bosön, Den flög fint, dock var det lite ovant med långa spakar på radion och ingen pult. Alltid kul att prova nya plan och jämföra :-)

    Efter nästan 25 accar med min Techone HCF (Skelett planet) satt mina kniveggs åttor riktigt bra

    /Johan

  5. #265

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Härligt!
    Dualsky motorn är slut på lager hos ML Hobby, men skicka ett mail till Mikael så har han den på lager inom två veckor. Jag tror han har direktkontakt med fabriken.
    Jag har ett HS5035 som jag funderade på att sätta på skevrodret om inte Dualsky DS3101 skulle räcka till. Nu var jag nöjd med DS3101 så det blev int av. Man får anpassa lite för det servot liksom för Dualsky servona eftersom "örona" sitter högre upp, men det ska inte vara något stort problem.


    Nördig som man är så har jag modifierat min Crack Yak Lite med samma vortex generatorer som Mini har!
    Uppskalad ritning finnes att ladda ner som PDF.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2970t.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	113,0 KB 
Id:	35344  

  6. #266

    Standard Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

    Provar att bygga en kopia av minin

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1356769889.838565.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	208,1 KB 
Id:	35355

  7. #267

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Oj, det måste vart lite jobb med att skära ut alla delar!
    Den ser ut att va lite modifierad, ytterdelen på vingen ser längre ut på nått vis.
    Är materialet lika styvt som orginalet eller behöver du staga denna?
    Har du funderat på vad du ska ha för grejor i den?

  8. #268

    Standard Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

    Det är lite pill att skära men det är kul att bygga. Vingen är förlängd 5%, 1,5 cm bara för att jag råkade ha en kolfiberstav i den längden. Räknar med att kapa ner till orginalmått om den inte flyger bra. Det blir en 10 g HXT 1811-2000 som motor

  9. #269

    Standard Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

    Kul att du gilla den @surjohan jag måste säga att den är superkul och tack för att du visa hur minin kan flyga...
    Jag de e snygga kniveveggar du får med Techone....

    //Peterps


    Sent from my iPad using Tapatalk

  10. #270

    Standard Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

    Ett par bilder till från bygget
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1356787009.587403.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	186,5 KB 
Id:	35365Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1356787020.762264.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	125,0 KB 
Id:	35366

  11. #271

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zablar Visa inlägg
    Om man ska välja mellan crack Yak Mini och Crack Yak Lite. Tanken är att flyga inomhus till nästan 100% men kanske nån enstaka gång utomhus vid lugnt väder. Vilken ska man välja?
    Godkväll!

    Nu har jag flugit 3 timmar inomhus och bytt emellan Crack Yak Lite & Mini. Lite är som jag tidigare skrivit något lugnare & saker & ting händer en smula långsammare, medan Mini är mer intensiv. Utöver det så flyger de väldigt lika & det är helt oproblematiskt att växla mellan dem. När det gäller flygfart så är Mini snäppet vassare och går att flyga lite långsammare.
    Det visade sig också att motor/fartreglage kombinationen var bra robust. Den fick sig några rejäla smällar och stod pall.
    Däremot så får jag spjälka ett landnigställsben, med det är lätt fixat.

    Nu till vilken som är bäst inomhus. Som jag ser på saken så är Mini vinnaren. Helt enkelt därför att lokalen blir 33% större med den. Man hittar nya ytor, hinner med 2 fyrpunktsrollar istället för en och en rollande cirkel behöver inte längre ta större delen av lokalen i anspråk.
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-12-29 klockan 18:40.

  12. #272


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det lät ju trevligt Miracle - jag får väl ge mig då i min rekommendation...
    Dock vidhåller jag att det blir mera kritiskt med att bygga lätt och välja lätt utrustning ju mindre maskin man bygger.
    Roger

  13. #273

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, håller med dig, vikten på Mini är nog så viktig. Varje gram får stor betydelse. Jag är nöjd med hur min flyger vid 88 grams vikt. Det känns som en bra balans mellan låg fart & tillräckligt med energi i manövrer.

  14. #274


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du kollat Dualskys mini-variant Miracle ?
    Kanske kan vara ett alternativ...
    Roger

  15. #275

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Den ser trevlig ut den med. Dock så är det konventionell stagning med kolfiber så den blir lite mer spännande att bygga. Den är snäppet större (620x658) än Crack Yak Mini (600x615) så håller man vikten så borde den flyga härligt långsamt!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	breeze10.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	92,9 KB 
Id:	35384  

  16. #276


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - kolfiberstagningar har man fått sin beskärda del av efter många års inomhusflygningar så det är väl det som främst talar emot den kärran. Annars hade det ju varit trevligt att kunna beställa all prylar på ett enda ställe...
    Nåja - just nu finns det ju tillräckligt med flygande maskiner i samlingarna i verkstan...
    Roger

  17. #277

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Video från lördagens inomhuspremiär med Mini!
    Detta var andra flygningen tror jag. Tack Andreas!


  18. #278

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Crack Yak Lite x 3 från Tricopter!
    Tack Thomas & Andreas.


  19. #279
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Jovisst det gör jag gärna!
    Höjd & sida: Power HD D65HB
    Hur funkar dessa servon, tycker du?
    Centrerar de bra? Jämn gång? Snabba?

    Har ju fått en Crack Yak Lite i julklapp av min kära hustru.
    Precis börjat bygga ihop den. Hittade bara några gamla slitna hxt500 i bra-o-ha-lådan..
    De får kanske duga så länge till höjd o sida, har lite ebb i kassan såhär efter alla helger.
    I övrigt blir det en "standard-2204-guld-rova", 10A TechOne-reglage och ett ES08-servo till skeven, samt pirat-dsm-mottagare a´4g.
    Senast redigerat av jocke1963 den 2013-01-09 klockan 14:23.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #280

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Hej Jocke!

    Vilken härlig julklapp!
    Guldrovan kommer att fungera bra! Jag prövade den & skulle behållit den på om jag inte redan hadde beställt en "Black Widow" X2204.

    Jag har inte haft några problem med servona under de ca två månader jag haft modellen.
    Det har blivit 6 inomhusmeeting med ca 10-15 starter per gång & sedan har jag flugit mycket ute ända ner till minus 15 grader. Skulle tro att det är ca 100 flygningar.
    Väldigt snabba, centrerar perfekt & varje klick på trimmen ger rörelse hos servot så upplösningen är bra. De är också starka eftersom full fart & full höjd ger tvärstopp direkt. Eventuellt så skulle man kunna använda ett sådant till skeven också utan att det blir för segt & spara ett par gram.

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. RC-factory sbach 48"
    Av kling i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •