Reklam

 
Sidan 18 av 27 FörstaFörsta ... 81314151617181920212223 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 531

Ämne: Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

  1. #341

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Nu är den klar!

    Den blev bra tung, men fin!
    ... så jag fick vikta lite i nosen. ...
    Vad är det för ack? Är det 250:na? Brukar ju bli att jag bygger tegelstenar också, och lär väl få vikta också - brukar bli större ack om det går
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  2. #342

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Det är 300 mAh utan balanskontakter. Så den är den lättaste komponenten.

  3. #343


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Snyggt bygge ! Men originalet har ju inte sidoroder så den modden lär säkert lägga till kanske 15--20 g.
    Hoppas nån här bygger utan sidoroder också så vi får höra hur den flyger i standardutförande.
    Vad har du för prylar i Miracle ?
    Personligen har jag stagat upp min lilla pylon-racer (600 mm spv) som jag så smått började få lite ordning på i söndags så det skall bli intressant att se om den blir bättre att flyga med styvare konstruktion - i början var den ju lite "slapp" eftersom jag byggt den i 5 mm EPP och den enda förstärkningen var en 0,5*3 mm kolfiber-framkantlist. Men nu är den avsevärt "styvare" så det skall bli kul att testa imorrn. Och man får inte ha stora utslag när man skall försöka flyga fort inomhus...
    Roger

  4. #344

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nu är den rejält utprovad!

    En viktig grej är att sätta fast propellern ordentligt med flera O-ringar eller on kraftig en. Om propellern flexar vid kollisioner så tuggar den i sig stora bitar av modellen, å det är ju onödigt!

    Den tappade 3 gram i vikt omgående, för trots att jag trodde jag balanserat enligt instruktion så flög den väldigt framtungt så den stora skruven jag viktade med rök direkt.

    Man kan väll säga direkt, att sidorodrena inte gav så mycket. Trots stora utslag så är sidoroder verkan ganska begränsad. Den liksom mer byter attityd och glider på sidan vid fullt sidoroder, även fast den dock svänger, men med stor radie.
    De ger ju lite stöd vid rollande manövrar, men stallturn fick jag inte att funka och flatspinn var lokalen för liten för.
    Hade jag kunnat flyga innan jag byggde så hade jag hoppat över dem.

    Nu har jag följande i planet:
    3 st Power HD D65HB servon
    Motor Power HD 1910 1700 KV med DD 8x4 propeller
    P.E.M. 10A reglage
    Desire Power V8 2 cell 300 MAH.

    Jag ska flyga den ute först & sedan får jag fundera på om jag ska byta ut något i den för att få ner vikten & plocka bort sidan för att få den lite enklare. Jag har ju en AT2202 med Techone 7A reglage.

    I stort sett så är jag ändå nöjd med detta projekt så långt! Det har varit en intressant erfarenhet!

    Det var några klubbkamrater som filmade så det kommer säkert en video så småningom.
    Senast redigerat av Rille Stark den 2013-02-17 klockan 13:05.

  5. #345


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kul att det gick bra i alla fall. Just detta med att sätta fast proppen riktigt stod ju nånstans - kanske i den mera utförliga anvisningen från Twisted Hobbies. Man kanske t o m borde ha ett fast nav för proppen i denna kärra...
    Sen är jag nog inte så förvånad över att sidrodren hade en begränsad effekt - men det har du säkert redan förstått...
    Ta och banta kärran och kör med AT2202-rovan - det skulle jag tro är rätt melodi. Helst skulle du väl byta servona också till likadana Dualsky-servon som du väl har i den lilla Cracken.
    Roger

  6. #346

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, jag trodde nog ändå att två stora roder skulle ha mer effekt, men det var ett roligt experiment!

    Jo, kvaliten är inte direkt lysande på Power HD servona. Det ena servot sitter ihop tack vare att det är fastlimmat. Båda skruvarna snurrade fritt...
    Dock är jag fortfarande nöjd med mina Dualsky servon.

    Jo, det blir nog som du säger. Ska bara flyga den ute först så jag kan pröva en flatspinn!

  7. #347

    Standard

    Hoy kastar in lite nynörjarfunderingar, men, eftersom du kör på orginal stuket å gör roder av fenorna så blåser proppen luften emellan = dålig styrverkan kanske.... Undrar om man lämnade fenorna och klämmer in ett roder mitt på vad effekten skulle bli ????
    Har inte beställt nån än men nu kliar det lite i byggfingret..

    //Peter


    Sent from my iPad using Tapatalk

  8. #348

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, roderverkan skulle nog säkert bli bättre.

    Nu var jag så fokuserad på sidorodret, så jag glömde berätta att det i övrigt är en härlig flygmaskin! Ser man till att ha stora utslag på rodrena och tyngdpunkten rätt så flyger den härligt! Väldigt vändbar, mycket energi & fart samt flyger nästan lika bra inverterat som upprätt.
    Det tog dock ganska många flygningar innan jag blev kompis med kärran. Det skulle nog gått snabbare om jag int ägnat så mycket energi åt sidorodret.
    Den har ett väldigt distinkt ljud också eftersom propellern sitter mitt i kroppen!

  9. #349

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Data konsult
    Klubb
    srfk

    Standard

    Hmm, provkörde min med ca 6-7 accar kväll, Mycket trevlig liten sak, Kul med vertikala starter oxå.
    Det behövs inga sido roder , Den svänger fint ändå... Flyger fint inverterat oxå, nästan lite lugnare faktiskt
    Går oxå att flyga riktigt sakta med den bara man har lite alfa, En sak som jag noterade med spektrum var att jag var tvungen att använda 2 mixar för att få fulla utslag och det behövs annars blir den faktiskt lite vinglig/trög när man flyger sakta.

    Men det var ett snyggt bygge med roder tycker jag..., Kändes lite ovant i början med bara en spak men man lär sig fort :-)
    Som sagt var sätt fast proppen med 2-3 starka oringar så den inte tuggar sönder när man landar...

    /Johan

  10. #350

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Härligt att höra! Jo, de vertikala starterna är bra coolt!

    Nu har jag nött på 4 accar utomhus i ganska blåsigt väder, vilket inte visade sig vara nå större problem!
    Jag upptäckte att rodrena funkar bättre när man har mindre utslag. Då tajtar de till svängarna fint utan att man tappar fart och man behöver inte banka så mycket, men det är i princip allt de mäktar med. Försökte göra en spinn, men denna vingen tycks vara för snäll och sidorodrena hjälpte int. Knivegg gick inte så bra heller, modellen höll inte höjden även med motorn på fullskaft.

    Nu när jag fått tyngdpunkten rätt så rollar den spikrakt även utan sidoroder. Jag tänker nog plocka bort servot, eller helt enkelt bygga en ny utan sidoroder, med lite lättare servon o motor. Den var ju inte så dyr.

  11. #351

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Härligt att höra! Jo, de vertikala starterna är bra coolt!

    Nu har jag nött på 4 accar utomhus i ganska blåsigt väder, vilket inte visade sig vara nå större problem!
    Jag upptäckte att rodrena funkar bättre när man har mindre utslag. Då tajtar de till svängarna fint utan att man tappar fart och man behöver inte banka så mycket, men det är i princip allt de mäktar med. Försökte göra en spinn, men denna vingen tycks vara för snäll och sidorodrena hjälpte int. Knivegg gick inte så bra heller, modellen höll inte höjden även med motorn på fullskaft.

    Nu när jag fått tyngdpunkten rätt så rollar den spikrakt även utan sidoroder. Jag tänker nog plocka bort servot, eller helt enkelt bygga en ny utan sidoroder, med lite lättare servon o motor. Den var ju inte så dyr.

    Nu vill jag se en film på den där, lite inspiration till monteringen
    Har bara fått i balkar o roderhorn än så länge och funderar på hur mycket jag ska tynga ner den (för utebruk enbart som sagt, så blir ev. såndär kV3000 som fick fart på ena crackyaken...)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #352

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Wingen blir nog roligare ju mer fart man kan få så 3000 KV låter bra!
    Senast redigerat av Rille Stark den 2013-03-18 klockan 07:49.

  13. #353

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Här försöker jag flyga långsamnt. Landningen något mer normal.


  14. #354

    Standard

    Kul filmer. Jag ska inviga min i kväll.

  15. #355

    Standard

    Flite-test laborerade med roder på en vinge i någon film.
    Det som fungerade bäst var tydligen roder längst ut på vingspetsarna med ett servo på varje. De fungerade som luftbromsar, höger broms-höger sväng. Det gäller tydligen att få så lång hävarm från rotationscentrum som möjligt. Denna variant kräver så klart styrfart och lär inte gå att flyga knivsegg med. Men det skulle vara kul att se någon prova detta. Man borde åtminstone kunna få till en sväng utan att banka.

  16. #356

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, jag skulle gjort mina roder mindre & längre bak så skulle de nog funkat lite bättre. De blev för stora, jag tänkte 3D och det funkade ändå inge bra. Så långt från tyngdpunkten så möjligt. Då hade man nog kunnat hålla höjden i kniv i alla fall vilket tydligen ska funka med dessa något mindre roder i videon nedan. Men bidragande orsak är nog också att min modell blev för tung med det drivpaket & de servon jag valde.


  17. #357

    Standard

    Här kommer en video flugen av Johan kul måste ha plan

    http://www.youtube.com/watch?v=oC25GmFmywM

    //Peter

  18. #358

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Härlig flygning! Det är så den ska vara, lätt å vändbar. Den behöver ju inge sidoroder.

  19. #359

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Härlig flygning! Det är så den ska vara, lätt å vändbar. Den behöver ju inge sidoroder.
    Allt ser lätt ut när Johan flyger ...😁😁 när jag flög var det cirklar i hela hallen 😜😜


    // Peter

  20. #360


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Klart att man kan bli avis på duktiga flygaren men numera har man insett sin egen begränsning...
    Dock brukar låg vikt på kärran alltid ha igen sig på inomhuskärror - möjligen pylon-kärror undantagna...
    Roger

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. RC-factory sbach 48"
    Av kling i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •