Reklam

 
Sidan 20 av 27 FörstaFörsta ... 101516171819202122232425 ... SistaSista
Resultat 381 till 400 av 531

Ämne: Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

  1. #381

    Standard

    Tack M för info och trådlänk! ja modellen ser ju lågbudget ut i sin enkelhet men verkar tåla en del manövrar. 5mm brandvägg/motorspant räcker till bra o även trådstället ser ju stifft ut. Nån som opponerade sig i tråden och menade att karbon är bättre men som Frank menade att det var overkilll på mindre än 48" såååå.. är nog "böjd" och hålla med där vh/m

    ps; inte längre RC-Factory det handlar om..om man nu talar märkesrelaterat/m
    Senast redigerat av multipass den 2013-02-26 klockan 07:00.

  2. #382


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Pianotrådställ är mycket skonsammare mot infästningen i kroppen jämfört med kolfiberställ eller aluställ så det är väl egentligen bara utseendet som talar emot denna typ av ställ. Jag är lite förvånad att vi så ofta föredrar utseende framför funktion och så kul är det ju inte när kolfiberstället bryts ur kroppen vid en landning på ett tuvigt gräsfält. Så jag personligen applåderar de tillverkare som vågar leverera med ett pianotrådställ. Sen gäller det ju givetvis att ha en vettig infästning även av ett pianotrådställ.
    Roger

  3. #383

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Första delen, stabben, på plats efter att först förstärkt alla åtkomliga skarvar i kroppen med tunnflytande aliphatic. Innan jag limmade så justerade jag till fasningarna på stabbe & fena litegrann med en vass hobbykniv & en slipbräda för att få önskade utslag.
    Efter lite bearbetning, blev den horisontell mot vingbalken och efter kryssmätning så har nu lugnet lägrat sig och en lagom dos glädje erfars för att ha kommit igång med projektet!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3098.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	81,7 KB 
Id:	37135  
    Senast redigerat av Rille Stark den 2013-02-26 klockan 08:31. Anledning: komplettering

  4. #384

    Standard

    Spännande....

    //Peter

  5. #385

    Standard

    Med tanke på att tråden ballat ur, från rcfactory-flaken, så återför jag den lite....

    En kort maiden med crackvingen
    http://www.youtube.com/watch?v=5MXnB7Pn2k8

    Acket var laddat.... igår.... Men så satt jag och skulle lista ut hur radion funkade och körde nog lite för mycket motor inne med... Efter kort flygtur visade olastat 2S-pack 7.5V så där var orkeslösheten
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #386

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Kort och kärnfull video!

    Din modell verkar svänga bättre än min gjorde! Visa gärna några bilder på hur du konstruerade sidorodrena.

  7. #387

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    ...
    Din modell verkar svänga bättre än min gjorde! Visa gärna några bilder på hur du konstruerade sidorodrena.
    Bilder bifogas, ingen magi i den konstruktionen mer än att jag "glömde" wingletsen...
    Har provat den igen med fullt ack men, sûck, ganska kort flygtid ändå pga setupen drar för lite o ackarna är kalla... Tog tydligen fel motor, blev kV1300. Och med allt limmat för "engångsplan" så blir det inte så mycket mer fart, får byta upp till ett par tum större propp i stället. Det luktar ju vår ändå


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CrWingOver.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	37144

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CrWingUnder.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	30,5 KB 
Id:	37145

    Så stora utslag som möjligt förstås, och tanken var från början högvarvig motor med mycket blås o mindre drag; brukar ge bra roderverkan (förutom hjälpa till värma ackarna när snö/is ligger kvar).


    Edit: Undersidan lite mod pga ville köra 2S460 som sticks in på tvären.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #388


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    1300 i KV och 2S är nog ingen bra kombination, tyvärr... Med så lågt KV får du nog köra 3S...
    Roger

  9. #389

    Standard

    Jadu domendagsprofeten - men jag är lat och ger inte dej rätt än, även om du garanterat har det...
    Gick den såpass på 6x3 så hoppas jag en 7x6 eller vad som finns i gwssortimentet ger den lite mer knuff, annars blir det la till o skära upp i limningen/foamen med mott/esc/motorkablargröten. (Ärligt ljuget vet jag inte säkert vilken av 13, 15, 1700 det kan vara; mer än att jag tagit fel iallafall; den går inte som yakgolden, vtolen och vad mer jag satt kV3000 i...)

    Men den var väldigt transportvänlig, det var tanken med det hela för min del.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  10. #390


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - har du plats för lite större propp kan det ju funka men jag inbillade mig att det var lite trångt:-)
    Roger

  11. #391

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag hörde inte ljudet på jobbet, men nu har jag sett rullen igen!
    Låter gott med motorn i mitten på planet!
    Om den tar dåligt på höjden och du har mycket upp trim så är den nog framtung. Det var min med från början, fast jag trodde jag vägde av den enligt ritning. Den blev bra mycket roligare med tyngdpunkten längre bak.

  12. #392

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag har skapat en ny tråd för Extran.

  13. #393

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    ...
    Om den tar dåligt på höjden och du har mycket upp trim så är den nog framtung.
    ...
    Flyger man med trött ack är allt framtungt...


    8x4DD ser ut att passa precis i mitthôlet.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ja - har du plats för lite större propp kan det ju funka men jag inbillade mig att det var lite trångt:-)
    Roger
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  14. #394

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, 8x4 DD var vad jag körde på min. Det är bra att du har en riktig propeller adapter för min tuggade gärna bitar ut planet trots tre O-ringar.

  15. #395

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Data konsult
    Klubb
    srfk

    Standard

    Lite flygning med vingen, Det går att flyga långsamt med den oxå
    Vikt 87g + 17g batteri (Nano-tech 300mA)


  16. #396

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    ...ingen magi i den konstruktionen mer än att jag "glömde" wingletsen...
    ....
    Undra om det är det som gör att ditt sidoroder ser ut att vara effektivare, för de ser ut att vara lika stora som mina var, ungefär. Du får ge en liten rapport om du prövar med wingletsen monterade.



    Citat Ursprungligen postat av SurJohan Visa inlägg
    Lite flygning med vingen, Det går att flyga långsamt med den oxå
    Härlig flygning!
    Jo den verkar ha en genomtänkt aerodynamik för fartregistret är bra stort!

  17. #397

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Undra om det är det som gör att ditt sidoroder ser ut att vara effektivare, för de ser ut att vara lika stora som mina var, ungefär. Du får ge en liten rapport om du prövar med wingletsen monterade.

    ...
    Ok, ska göra det vid tillfälle, blir det inte bra går de ju alltid klippa ner... Och att gissa är inte alltid så bra, mätte min setup igår och upptäckte att mina ackar som borde kunna lämna 12A var nera på 6-7A så de har gjort sitt efter ett par innesäsonger och en del runthörnetflygande... Inte konstigt setupen inte varvade eller lät som den borde. Beställde 3-pack av de där Gravityna
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1538
    så får vänta en dag eller två innan man kan pröva på nytt.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #398


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Ok, ska göra det vid tillfälle, blir det inte bra går de ju alltid klippa ner... Och att gissa är inte alltid så bra, mätte min setup igår och upptäckte att mina ackar som borde kunna lämna 12A var nera på 6-7A så de har gjort sitt efter ett par innesäsonger och en del runthörnetflygande... Inte konstigt setupen inte varvade eller lät som den borde. Beställde 3-pack av de där Gravityna
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1538
    så får vänta en dag eller två innan man kan pröva på nytt.
    Vad är det för rova som du har i kärran ?
    12 A på en inomhusrova och på 2S har jag nog aldrig lyckats med...
    Snarare låter 6-7 A mera normalt.
    Men som sagt - det beror ju på motor och propp.
    Roger

  19. #399

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vad är det för rova som du har i kärran ?
    12 A på en inomhusrova och på 2S har jag nog aldrig lyckats med...
    ...
    Roger
    Det är den där HXT 24g kV3000 jag nämnt nånstans i tråden, som får ett inneplan att funka ute när/om jag inte orkat ändra till 3S. 5-5.5" propp ger bra fläkt, 6x3 är nog taket; kör med 12/15A reglage.
    Och meningen är inte att flyga slut acket på 1½ minut utan ha blås när det behövs.
    http://www.youtube.com/watch?v=IIjSWf1vVcg
    i crack yak gold - o vinge som väger mindre borde orkat mer med "samma" setup"
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #400


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ok - 3000 i KV är ju lite annat än de 1300 du nämnde tidigare i tråden...
    Normalt borde väl ca: 2000 i KV passa den kärran men det är väl bara att mäta och provflyga.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. RC-factory sbach 48"
    Av kling i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •