Reklam

 
Sidan 26 av 27 FörstaFörsta ... 1621222324252627 SistaSista
Resultat 501 till 520 av 531

Ämne: Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

  1. #501
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard

    dubbel

  2. #502


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jämför med en servokontakt som kanske har bättre färgmärkning. Dom skall ju vara vända åt samma håll i mottagaren oavsett om det är kontakter för fartreglage eller servo. Och dom är ju inte likadana på båda sidorna.
    Roger

  3. #503
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard

    Sådärja, nu fick jag det att funka. Ett par överraskningar fick jag dock:
    1. Jst-kontakten som var installerad på motorn är kass, den glappar något makalöst. Hyggligt enkelt åtgärdat.
    2. Skevservots kuggar gör att det inte går att montera den U-formade "hävarmen" så att den sitter hyggligt rakt. Jag var tvungen att använda väldigt mycket subtrim för att få den rak. Finns det några nackdelar med detta? Ser ju inte direkt att jag kan bända upp det här pytteservot och "kugga om", liksom..

    ?
    /Johan

  4. #504


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Använd ett runt servo-ok och sätt fast det förlängda på det istället. Sen kan det hända att du genom att sätta servo-oket 180 grader förskjutet kan få ett lite annorlunda läge.
    JST på motorn ? Var det en motor med inbyggt reglage ?
    Roger

  5. #505

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Data konsult
    Klubb
    srfk

    Standard

    Så här kan du göra med servo kablarna om du vill ha det snyggt, Tvinna dom försiktigt runt ett kolfiberrör, Fäst med en droppe smältlim

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-01-19 18.22.39.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	42481

    /Johan

  6. #506

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Interessant tråd! Verkar ju riktigt bra dessa modeller, någon som testat RC Factory Inferno Superlite?

  7. #507


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en Inferno på byggbrädan men mycket annat har kommit emellan så den har tyvärr ännu inte byggts klar och provflugits. Hoppas dock på provflygning under Trettondagens flygningar i Systemair-hallen i Skinnsberg.
    Roger

  8. #508

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Okej! Vad tror du om den? Kommer den flyga ungefär som Yaken? En liten fågel viskade i mitt öra att tomten kanske kommer med en sådan.

    Finns ju väldigt lite information om den jämfört med Yak, skulle vara kul om det fanns någon byggbeskrivning eller video.

  9. #509

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Dessa är de enda jag hittat.







    Senast redigerat av administrator den 2013-12-22 klockan 17:31.

  10. #510


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Chulie - mycket svårt att säga innan man flugit kärran. Min gamla Yak Crack Lite är lite av en favorit fortfarande även fast jag senare byggt en AP Extra 300 EPP som faktiskt blev något lättare trots att kärran är lite större. Men på nåt sätt är Yaken mera harmonisk att flyga - i alla fall för mig men jag är ju å andra sidan bara en vanlig söndagsflygare.
    Infernon har dock (tyvärr) några kolfiberstag i motsats till de flesta övriga RC Factory-kärror. Får se vad det innebär för kärrans "tålighet".
    Roger

  11. #511

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Ja precis! Tycker det är lite konstigt att den inte omnämns så mycket, är den så pass ny?

  12. #512


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - det är nog den nyaste modellen. Men den har ju en tvilling i Crack Yak Superlite som kom ungefär samtidigt i höstas och den finns det en byggtråd om på RC Groups - http://www.rcgroups.com/forums/showt...ferno+superlit
    Dom är ju i stort sett identiska till konstruktionen. Man har tagit bort vingrören och använder en vanlig kolfiberstav tillsammans med ett par stag ifrån vingen mot kroppen. Dessutom inga hjul utan en konstruktion a'la AP's kärror.
    Måste testa servona innan jag limmar in dom så det inte går som på Extran härom månaden. Sen gillar jag inte riktigt konstruktionen av stötstängerna inkl de tunna små ply-stagen. Där är det lite robustare och enklare på AP-kärrorna så jag får ta en fundering på om jag skall modifiera detta på Infernon.
    Roger

  13. #513

    Standard

    Liten film på en Inferno från idag

    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #514


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mycket snyggt fluget av "Byrådirektörn" - som vanligt alltså. M a o är det inte kärran som kommer att sätta begränsningarna...
    Roger

  15. #515

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Data konsult
    Klubb
    srfk

    Standard

    Jo han är duktig på att flyga, Den videon skulle RC-Factory använda sig av Har både Crack Yak Superlite samt Infernon och tycker att CYS är busigare att flyga med, Infernon är mycket stabil i knivsegg och har större roder som bettar bättre, I övrigt är det exakt samma konstruktion på båda planen, skiljer sig ungefär 10 gram i vikt så infernon är betydligt snällare och går att flyga riktigt långsamt med , Följer man Cody:s rekomendationer om förstärkningar med UHU-Por samt blenderm i alla hörn så håller dom bra tycker jag, Enda skador jag har haft är när jag krokat i någon annans plan, Tar med mig bägge planen till Bosön på annandagen om någon vill klämma lite på dom , Ser ni nån som flyger lågt och rollar nästan hela tiden så är det jag :-)

    Vikten på CYS landade på 119 gram efter ett motorbyte (114g innan) och infernon ligger på 129g, Bägge dessa värden utan batterier, Kör med Nano tech 300 på bägge

    God Jul
    "RollJohan"

  16. #516
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard

    Mitt "minibygge" framskrider så smått, det är lite pilligt när det är det första jag bygger överhuvudtaget.. Har upptäckt att min investering i debonder var smart ;-) Fråga: - ska det in någon annan pryl mellan motorn (dualsky combon) och proppen, eller passar GWS 6x3 rakt på?

    /Johan

  17. #517


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Limma med UHU Por så slipper du CA på fingertopparna och dessutom en hållbarare kärra. Visserligen får du lite UHU Por på fingrarna istället med jag föredrar detta framför CA...
    Nyare GWS-proppar brukar ju kräva en liten adapter-ring emellan men dessa brukar i så fall följa med proppen. Känner dock inte till Dualsky-rovan för jag kör med Tiger eller Hacker på mina inomhuskärror - och har fortfarande rätt många "gamla" GWS-snurror kvar så jag slipper böka med plastringarna...
    Roger

  18. #518

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jo - det är nog den nyaste modellen. Men den har ju en tvilling i Crack Yak Superlite som kom ungefär samtidigt i höstas och den finns det en byggtråd om på RC Groups - http://www.rcgroups.com/forums/showt...ferno+superlit
    Dom är ju i stort sett identiska till konstruktionen. Man har tagit bort vingrören och använder en vanlig kolfiberstav tillsammans med ett par stag ifrån vingen mot kroppen. Dessutom inga hjul utan en konstruktion a'la AP's kärror.
    Måste testa servona innan jag limmar in dom så det inte går som på Extran härom månaden. Sen gillar jag inte riktigt konstruktionen av stötstängerna inkl de tunna små ply-stagen. Där är det lite robustare och enklare på AP-kärrorna så jag får ta en fundering på om jag skall modifiera detta på Infernon.
    Roger
    Okej! Det blir nog bra, längtar till premiären, var ett tag sedan jag flög inomhus modeller så nu kliar det i fingrarna

  19. #519
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Limma med UHU Por så slipper du CA på fingertopparna och dessutom en hållbarare kärra. Visserligen får du lite UHU Por på fingrarna istället med jag föredrar detta framför CA...
    Nyare GWS-proppar brukar ju kräva en liten adapter-ring emellan men dessa brukar i så fall följa med proppen. Känner dock inte till Dualsky-rovan för jag kör med Tiger eller Hacker på mina inomhuskärror - och har fortfarande rätt många "gamla" GWS-snurror kvar så jag slipper böka med plastringarna...
    Roger
    Jodå, jag limmar allt som går med UHU, men z-ändar mot kolfiberstav kräver CA. Och debonder då i mitt fall, för att få bort ett pekfinger ur ekvationen;-)

  20. #520


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jomo Visa inlägg
    Jodå, jag limmar allt som går med UHU, men z-ändar mot kolfiberstav kräver CA. Och debonder då i mitt fall, för att få bort ett pekfinger ur ekvationen;-)
    Hej,
    Nja - jag limmar även dessa med UHU Por och lite krympslang utanpå.
    Så CA är väldigt sällan använt i min "bygg-bod"...
    Roger

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 23:15
  2. RC-factory sbach 48"
    Av kling i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •