Reklam

 
Sidan 2 av 27 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 531

Ämne: Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

  1. #21

    Standard

    Snöstorm idag, så får vänta!

    Jag har ett Turnigy Plush 10A inställt på medium timing. Har inte sett någon tendens till att de inte skulle gilla varandra än så länge!

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Trist att höra... Här blåser det hårt så ingen flygning här heller.
    Min motor har svårt att starta upp med HW 10A reglaget, jag har prövat igenom timing inställningarna men det hade ingen effekt. Det kan ju vara nå lurt med just det reglaget eller motorn.
    Den går bra nu så jag behöver nog inte fundera så mycke mer på det.

  3. #23

    Standard

    Lite slöflygning med Sbachen på kvällen, tog lite tyngre ack, 3S610, pga att det blåste lite.

    http://www.youtube.com/watch?v=CQlwL_q6N7Y

    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Härlig flygning!
    Jag flög ovanför huvudet på grannens boxer igår. Han ville bra gärna tugga på planet, men fick inte!

    Sbachen med sin långa huv ser häftig ut. Såg att den fanns i grönt nu också.
    Jag har bara stora 3-cells ackar så det har jag inte prövat än. Det är väldigt bra drag på 2 celler med T-motor T2006.
    Jag har dock grunnat på att pröva en 9x4.7 propeller, men livet har kommit emellan hittils.

  5. #25

    Standard

    Mitt problem är la att man lärde Wachteln att apportera plan som liten, "hjälpredan" skulle se till att det inte blev någon vallning men glömde bort det helt...

    vägde mitt och 172g plus ack. Föredrar nanotech 3S460 ute och redan då är stallhastigheten lite för hög. Med 610 blir det värre förstås, men blåser det så går den flyga, HXT 24g ringklocka kV1700 med GWS 8x4DD och 12(15A) reglage samt EMax + 2xHXT servon.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, då är den lite tyngre, men inte på värsta viset. Min motor väger 23 gram & jag har ett digitalt EMax ES08D på skeven & två Power HD 1600 på höjd & sida. Jag kör också med 8x4 DD och det funkar riktigt bra! 8x4.3 SF har jag prövat med, men den funkar bäst inne med den lätta acken.

    Min modell börjar bli lite grå & sliten i färgen nu för jag ha flygit var & varannan dag sedan jag skaffade den för ca 7 veckor sedan.

  7. #27

    Standard

    Jo - ska erkänna att jag köpt den där crack yaken också; har en idé om att köra tvåmotorigt. Men Sbachen verkar vara svår att slita ut och annat har kommit mellan så det får antagligen bli nästa vinters projekt. Har fö. inte behövt laga planet så mycket mer än att gångjärnen på skeven började spricka upp när man flög i minusgrader så där blev det glasfibertejp som hållit.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #28
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Köper ni dessa kärror på RcFlight?
    Förstår jag det rätt om 80cm-versionerna har helt platt vinge, medan > 1m-versionerna har profilvinge?
    Hade en MS Composit Unique för några år sen, men blev aldrig riktigt kompis med den.
    Kanske skulle prova den där Yak-55:an, den ser ju ut att flyga trevligt...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #29

    Standard

    Jätteskillnad mellan RCFactory o MS-compost - förutom att sistnämnda gillar depron som stabbe så är de också mer acrobater än 3D - RCFactory är 3D om man klarar det De är flatouts, medan de större har vingprofil. Mycket bra flygegenskaper (säjer en medioker pilot...) Jag har byggt min lilla sbach för utebruk helt och hållet då EPP är tyngre än depron, men 2S setuper funkar ju gôrbra enligt de andra i tråden. Kan nämna att jag har kvar min mskompost unique, den lilla (finns nån 1m+ också) och den började likna 3D efter att stabbens framkant åkt ner ett par mm. Första turen med den trodde jag det var fel på den pga hunden sprang över den, men det visade sej att den inte var som jag trodde utan modd.

    Och, jo, mina små RC Factory kommer från RCFlight, den stora yak55:an kom nog från engelsk butik via klubbkompis...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag har behövt laga småskador på min. En & annan liten reva & ena höjdroderhalvan. Jag har bland annat flugit in i träd snart 10 gånger så det har blivit ett visst slitage.

    Min flög inte riktigt rent heller, men efter ett tag kom jag på att den ena vingen var lite tyngre än den andra så jag prövade ut en lagom tung skruv som jag skruvade in i den lätta vingspetsen. Nu flyger den som på räls.

    Min är också köpt på RC-Flight. Jag vet inte om det är nån mer som säljer dessa i Sverige?

    Den ser bra cool ut Crack Yak & flyger bra häftigt. Den här videon kändes helt overklig första gången jag såg den för över två månader sedan, men nu börjar hoppet gry att jag också ska kunna flyga så här inom en snar framtid!
    Här är det konstruktören själv som flyger:

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Vilken video! Denna Extra Slick är nog något övermotoriserad!
    Piloten är ju grymnt duktig.


  12. #32
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    De lär ju ha ändrat hastighet på filmen...? När mannen i början går förbi flyger han mkt saktare...före och efter hysteriskt fort..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #33

    Standard

    Jag tror på filmen, måhända naiv, men den går tokflyga; har ju motsv. setup på Sbachen (har för mej den drar ~11-12A full tuta) men brukar inte gasa förrän det är flera meter mellan mark/trän o plan
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag håller med att det ser lite skumnt ut, men samtidigt pratar de hela tiden i bakgrunden, och motorljudet synkar perfekt med planets fart och manövrer. Ändrar man hastigheten borde pitchen på ljudet ändras. Har tittat igenom den några gånger & tror nog att den är i naturlig hastighet ändå, men jag kan ju ha fel.
    Piloten är i alla fall någe alldeles extra, vilket går att se på andra videos som bär hans namn.

  15. #35

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Data konsult
    Klubb
    srfk

    Standard

    Köpte mig en liten nyckelrings kamera 808#16 och satte på min edge 540
    Lite blåsigt och mörkt, Körde igenom videon i virtualdub + deshaker och det blev mycket bättre
    Vikten på kameran + depron fästet blev 20.5 gram, Vikten märktes knappt...



    Ska tänka på kamera placeringen nästa gång :-) alt. ta bort landningsstället
    /Johan

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Coolt!

  17. #37

    Standard

    Så har min Crack Yak efter några sekunder av okoncentration suttit i en trädtopp i över en veckas tid. Över 20 meter upp, nästan omöjligt och alldeles för riskabelt att försöka klättra upp. Bara att hoppas att den snart blåser ner och att något av elektroniken har överlevt allt snöfall och regn som varit här under veckan. Bara att bygga en ny förmodligen, sneglar lite lätt mot den gröna S-Bachen som finns nu!

    /Staffan

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Ajdå, tråkigt!
    Det var nära för mig också efter att planet blåst in baklänges i en björk på bra hög höjd, men det kom ganska snart en vindby som flyttade planet så propellern blev fri så jag kunde flyga därifrån!
    Annars har jag petat ur planet ur björkar vid två ytterligare tillfällen med en vindsurfingmast, men den är ju bara ca 5 meter då.

    Den gröna SBachen är bra fin! Jag har själv sneglat på den, men nu väntar jag nog till Edgen är utsliten & det dröjer nog.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-04-22_14-22-24_972.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	193,5 KB 
Id:	28486  
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-04-22 klockan 21:24. Anledning: lagt till bild

  19. #39

    Standard Mer RCFactory film

    Blev en filmsnutt till; de är ju ganska lätta transportera och går ju flyga nästan varsomhelst om det inte blåser för mycket. Ikväll var det helt vindstilla:
    http://www.youtube.com/watch?v=BqotyYeQork


    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #40

    Standard

    Hur har det gått förresten, sågat ner trädet eller frågat brandkåren om hjälp, typ...

    Citat Ursprungligen postat av smetarn Visa inlägg
    Så har min Crack Yak efter några sekunder av okoncentration suttit i en trädtopp i över en veckas tid. Över 20 meter upp, nästan omöjligt och alldeles för riskabelt att försöka klättra upp. Bara att hoppas att den snart blåser ner och att något av elektroniken har överlevt allt snöfall och regn som varit här under veckan. Bara att bygga en ny förmodligen, sneglar lite lätt mot den gröna S-Bachen som finns nu!

    /Staffan
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. RC-factory sbach 48"
    Av kling i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •