Reklam

 
Sidan 5 av 27 FörstaFörsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 531

Ämne: Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

  1. #81

    Standard

    Verkar som jag kommit lika långt Fick med en Lite från Falköping och tänkte pröva med pannkaksmotor fram ifall den blir lätt nog för vintersäsongen i vår lilla hall...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CrackLite.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	27,3 KB 
Id:	33115  
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  2. #82

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Coolt! Det är ju roligt att bygga & jag byggde många timmar igår så min ser ut på detta viset nu:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2845e.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	33126  

  3. #83

    Standard

    Blir lite tork o väntetider med PU resp UHU-Poren, men det är nån vecka kvar innan den ska maidas. Vad fick du för totalvikt? (Går den köra 2S? Min andra icke-lite blev trött så den går på 3S ute i stället ju)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #84

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag har stötstänger, motor, landningställ samt lite andra småsaker kvar att göra.
    Förhoppningen är att den ska bli lättare än min Sbach som väger 165 gram med inomhusack (2 cells 300mAh) & LED belysning, men utan landningsställ. Och med 2 cells 500 mAH så väger Sbachen 183 gram.
    Som det känns nu så blir nog min "Crack Yak Lite" några gram tyngre än jag hoppats, men jag återkommer med besked när den är helt klar.
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-10-28 klockan 20:57. Anledning: stavning

  5. #85

    Standard

    Ja sådär lätt verkar Liten inte heller vara, är uppe i 100g redan men då saknas 60g+ i form av motor, reglage, mottagare o litet ack... - så får också återkomma, tullen har lekt med mina mottagare några dagar så hoppas de anländer snart
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #86

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nu är det sista limmat, alla stöstänger monterade & justerade samt motorn är på plats. Endast mottagare, fartreglage, ack & hjulkåpor återstår. Viktmässigt så ser det nu ut som det slutar på 165 gram, vilket är mer än jag hoppats, dock så har Twisted Hobbys satt flygvikten till 160-175 gram så man får vara nöjd!
    Nåja, det avgörande är ju ändå hur den flyger & det får jag reda på vid inomhusträffen i Bergvikshallen på lördag!
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-10-30 klockan 21:13.

  7. #87
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej Richard!

    Har du någon glädjevåg som du väger på, min CRACK Jak väger 195 g. Men jag har en rättstor mottagare på min
    modell men tycker det är mycket vikt ändå. Kommer en ny motor snart hoppas jag och den lär inte bli lättare med den?

    Jag får väl skära bort lite material på kropp o vingar så jag får ner vikten jag också!

    Mvh. Roger.

  8. #88

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nejdå, du ligger helt rätt!
    Crack Yak har den största sidoytan på kroppen av 800 mm modellerna från RC-Factory så den är också tyngst. Enligt Twisted Hobbys skall den väga 7.2 oz = 204 gram flygfärdig med landningsställ. Då räknar de med 24 grams motor, två 5 grams servon, 1 st 9 grams & en mottagare som väger ca 2 gram.
    Det är därför som min nya Crack Yak Lite väger lika mycket som min Sbach. Ser man dem intill varandra så blir det tydligt!
    Crack Yak Lite skall alltså väga 1 oz mindre enligt TH. Det blir då 6.2 oz = 175 gram.
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-10-31 klockan 18:12.

  9. #89

    Standard

    Kan ju lägga till min Sbach som väger 190gram UTAN ack... flygs med 3S460; ok den har även den där OrangeRx stabiliseringsgrejjen som ligger på c:a15g pga enbart för utomhusbruk
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  10. #90

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Nu är den klar!
    170 gram blev vikten. Men fin é den allt ändå!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2851t.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	93,8 KB 
Id:	33236  

  11. #91


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Nu är den klar!
    170 gram blev vikten. Men fin é den allt ändå!
    Hej,
    Det vore trevligt om du kan sammanfatta din setup i "Lättviktaren".
    Hälsningar
    Roger

  12. #92

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Post

    Jovisst det gör jag gärna!

    Skevservo: EMax ES08D
    Höjd & sida: Power HD D65HB
    Fartreglage: Thunderbird 9
    Motor: Power HD 2810 1700 Kv, Modellen är för tung för denna motor.
    Det kommer bli denna istället: Black Widow 2204-KV1850
    Jag har en likadan fast KV 1480 i min Sbach med 9x4.7 prop & det är bra grejor!
    Propeller: GWS SF 8x4.3
    Accar: Desire Power 2 cells 300 mAH
    Mottagare: Futaba R2106GF
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2856e.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	33237  
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-11-08 klockan 13:19. Anledning: motorbyte

  13. #93


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nästa vecka hoppas jag hinna med att montera ihop min...
    Skall bli intressant att se hur tung den blir men inte minst hur bra den flyger.
    Roger

  14. #94

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Den kommer säkert flyga härligt!

    Jag prövade hovra lite inne, men slutade ganska snart för att skona möblerna!
    Jag hann i alla fall konstatera att det är bra med kraft i motorn!

  15. #95
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Nejdå, du ligger helt rätt!
    Crack Yak har den största sidoytan på kroppen av 800 mm modellerna från RC-Factory så den är också tyngst. Enligt Twisted Hobbys skall den väga 7.2 oz = 204 gram flygfärdig med landningsställ. Då räknar de med 24 grams motor, två 5 grams servon, 1 st 9 grams & en mottagare som väger ca 2 gram.
    Det är därför som min nya Crack Yak Lite väger lika mycket som min Sbach. Ser man dem intill varandra så blir det tydligt!
    Crack Yak Lite skall alltså väga 1 oz mindre enligt TH. Det blir då 6.2 oz = 175 gram.

    Hej!


    Aha, då kan vi köra ikapp sen då!

    Mvh. Roger.

  16. #96

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Nu är den klar!
    170 gram blev vikten. Men fin é den allt ändå!
    Nåt galet måste jag gjort; får inte ner vikten - är på 160g inkl ack, men då saknas mottagare, propp o stötstänger... :-P
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  17. #97

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag tror inte att du gjort nå galet, utan att det helt enkelt är så att skumplasten är ganska tung även fast den är tunnare och dessutom varierar den ganska kraftigt i vikt. Jag vägde grejorna direkt ur kartongen och när vågen gick över 80 gram slutade jag lägga på grejor eftersom jag insåg att den nog inte skulle bli så lätt som jag hoppats.

    Jag har kollat på nätet & den lättaste rapporterade vikten är 148 gram flygfärdig utan landningställ. Så här var hans siffror:

    Kit weight with accessories 71 grms (no landing gear parts)
    2204-14T Motor, 8x4.3 prop 25 grms
    3 servos incl arms 18 grms
    rx 3 grms
    esc with connectors 8 grms
    CA 5 grms
    Total Finished Build weight (No Landing gear) 130 grms (4.6 oz)
    Plus battery (Nano Tech 2S 300 35-70C) 18 grms
    = RTF weight (No Landing gear) 148 grms (5.2 oz)

    Alltså så måste ju vikten på skumplasten variera en del mellan olika tillverknings serier eftersom jag inte var i närheten av de 71 gram som han skriver om.


    Vi får helt enkelt landa i att den högst troligt flyger bra ändå!

    Ha en härlig dag!

  18. #98


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men man kan ju fråga sig hur demo-maskinerna som man ser på deras video kan flyga så uppenbart "lätt" om dom väger runt 170 g... Känns nästan som en liten begraven hund...
    Skall vid tillfälle väga även mina bitar innan jag påbörjar monteringen.
    Hälsningar
    Roger

  19. #99
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!

    Man ska nog inte hänga upp sej på dom där extra grammen för min som väger 195 g flyger
    mycket bra!

    Mvh. Roger

  20. #100


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Låg vingbelastning brukar dock vara viktigt för att inomhusare skall kännas trevliga att flyga. Men det är bara att avvakta provflygningen.
    Roger

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. RC-factory sbach 48"
    Av kling i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •