Reklam

 
Sidan 6 av 27 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 531

Ämne: Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

  1. #101

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Smile

    Här är senaste videon jag hittat. Detta exemplar väger 6.3 oz/178 gram. Nu flyger han ju ute, men den verkar flyga ungefär som min Sbach fast mycket krispigare på snaprollar & sånt. Kniveggs spin har jag inte lyckats göra med Sbachen än trots att jag ägnat lite tid åt det.

  2. #102

    Standard

    Har precis provflugit- ute - och den flyger bra med AUW 175g (2S460, skippade landstället); frågan är hur det bli i liten hall... får väl pröva lite baktungt med mindre ackar. Vår innesäsong börjar ikväll så få se om man är lika glad efteråt

    Edit: Typo antal celler...
    Senast redigerat av numnutchris den 2012-11-02 klockan 13:44.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #103

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Härligt att höra! Kommer säkert bli bra med två celler, men du bör nog flytta fram batteriet så du får tyngdpunkten rätt.
    Instruktionerna på RC-Factory/RCFlight:s hemsida är fel. Rätt tyngdpunkt är 81.5 mm från framkant på vingen till TP enligt konstruktören Chris Jewett.

    Kunde inte låta bli att pröva lite i mörkret igår kväll. Jag hadde pannlampa & grannen lös på planet med ficklampa så att jag så vad jag gjorde. Det blåste ganska bra, men jag hann i alla fall känna vilken härlig direkt roderrespons den har!

  4. #104

    Standard

    Vad är fel i manualen? Jag hamnade ca 85mm från vingens framkant enligt manual (fast den anger 200mm från fronten, på kroppen)...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #105

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Då är du nog lite baktung. 81.5 mm från vingens framkant bör det vara enligt snubben som skrivit sitt namn på ditt sidoroder.

    Men det bästa sättet är nog ändå att flyga den & pröva. Sticker den upp nosen i ryggläge så är den ju baktung, dyker den så är den framtung.

  6. #106

    Standard

    Baktung är nog bra i liten hall som sagt, numera ska man ju inte bara akta sej för hoppande väggar, golv o tak utan de där slicande multirotorerna tenderar att vara i vägen också Prövade hovra i vardagsrummet också och det gick några sekunder tills grabben protesterade...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #107

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag har prövat baktungt & gillar det inte. Det har visat sig att neutral modell funkar bäst för mig då jag upplever att den flyger bättre & renare både inne samnt även ute när det blåser lite.
    Hör gärna av dig efter inomhuspremiären!

  8. #108

    Standard

    Inomhus gick över förväntan, 460ackarna orkade med vikten medan de mindre gav trögare plan. Men i liten hall (eller små pilotkunskaper) spelade det ingen roll map tyngdpunkt iaf; vägde ju in med 460 och när jag satte 350ack i "samma hål" så flög den vidare. Jag vill nog ha ~50W+ till sådant här plan/vikt så småackarna får fortsätta tjänst i depronsaker.
    Fast sen var det en depronnisse som trasslade in sej i tailen och eppn tålde inte propeller så bra.... blev lite limjobb trots allt
    Tyvärr blev det ingen film då jag var den enda som filmade.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #109

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Det var uppmuntrande att höra!
    Jo, propellrar är ju vassa doningar, men ack så nödvändiga!

    Jag kommer inte ihåg vilken motor du har, men du skulle ju kunna pröva den nya T-Motor AT-2204 som McRegor rekommenderade tidigare i denna tråd. Den är det nog bra drag i om du vill ha mer kraft. Jag hadde en tidigare modell, T-2006 i min Edge & den var otroligt kraftfull & effektiv.

  10. #110

    Standard

    Motorn räcker till; minns inte heller vilken men nån 220x pannkaka... - det var ackarna, de små, som kroknade lite för tidigt vid hovrandet.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #111

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Ok! Jag känner igen det. Det verkar inte bli riktigt samma drag i de mindre accarna.
    Synd att det inte blev nån film. Det har alltid varit trevligt att titta på dina filmer!

  12. #112

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nu har jag flugit den inne under 2 timmar & kört igenom ca 10 accar. Mycket snabbare roderrespons på skev & sida än Sbachen, men lite oväntat sämre på höjden. Jag fick minska utslagen på sida lite, men behöll maxutslag på skeven. Det är bra att ha när farten är låg. Körde 60 expo på all roder & det funkade bra. Den är så direkt i responsen att klubbkamrat som prövflög den undrade om jag körde utan expo.
    Den var lite framtung så det får jag justera. Vikten var inge problem. Den går otroligt stabilt med hög anfallsvinkel och det går att flyga betydligt långsammare med denna än min Sbach. Måste ha nåt med aerodynamiken att göra.
    Motorn däremot är vacker att titta på, men för svag. Den passar nog inte modeller över 150 gram, så där blir det ett byte. Den går att flyga inne med, men det är på håret.
    Upptäckte dessutom nu att axeln vart krökt. Jag lyckades komma ner lite hårt nån gång så det måste hänt då. Dock inget värre än vad mina andra motorer har fått vara med om en massa gånger. Jag förstår nu att den däringa stödringen under kannan som de andra har är bra viktig!
    Det blir nog en Black Widow som i Sbachen, fast med kv 1850 & 8x4,3 propeller iställer för kv 1480 & 9x4,7. Denna motor funkar så långt bra!


    Den är härlig att flyga så jag är väldigt nöjd!
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-11-04 klockan 09:49.

  13. #113

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nu har jag bytt motor till den klassiska Turnigy 2204-14T som jag hadde liggande. Passade samtidigt på att korta kablarna från reglage till motor & ack samnt lödde ihop det hela utan kontakter mellan motor & reglage.
    Ihop med den lättare propellern, GWS SF 8x4,3 så vann jag 5 gram. Det löste problemet med att den var något framtung & flygvikten är nu nere på 165 gram.

    Jag har precis flugit ett par accar utomhus på min lilla framsida & den flyger helt otroligt! Vänder på en femöring, rollar spikrakt när farten är uppe, tumlar runt om man vill det & kan ändå flyga betydligt långsammare än min Sbach!

    Det säger ju kanske inte Er så mycket, men jag tycker att detta är den roligaste flygmaskinen jag spakat hittills!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2858.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	96,3 KB 
Id:	33429  

  14. #114

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Nu har jag provflugit min Lite utomhus i vindstilla luft. Den känns ännu bättre än storebror 10mm EPP.
    Lågfarten är imponerande och responsen perfekt. Välbalanserad med CG på 85mm från LE.
    Den är limmad med UH-Por till 90% för att öka hållbarheten. Trots det stannade flygvikten på 154,6 gr inkl 2S 300 acc!

    Setup:
    Motor T-motor 2006 1900kv
    Esc 10A lödda kablar utan överskott
    Rx Assan 4 kanal kort antenn
    Skevservo E-Max ES08A 8,5 g
    Höjd/sida T1600 5,5 g
    Acc 300mAh 2S 35C 16,5 g (ny super acc från AutoPartner)
    Snurra GWS 8x4,0
    Landningsställ original utan hjulkåpor
    Flygvikt 154,6 g

    Blir perfekt till inomhussäsongen!
    /Göran
    Senast redigerat av Utmanaren2002 den 2012-11-04 klockan 18:39.
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  15. #115

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Roligt att höra!
    Det var en fin vikt du fick trots den lite tyngre motorn & propellern! Jag drog nog på lite för mycket lim. För övrigt så hadde jag en t2006 i min Edge och det är ju en väldigt kraftig & bra motor med fin verkningsgrad!

  16. #116

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Nu har jag provflugit min Lite utomhus i vindstilla luft. Den känns ännu bättre än storebror 10mm EPP.
    Lågfarten är imponerande och responsen perfekt. Välbalanserad med CG på 85mm från LE.
    Den är limmad med UH-Por till 90% för att öka hållbarheten. Trots det stannade flygvikten på 154,6 gr inkl 2S 300 acc!

    ---

    Blir perfekt till inomhussäsongen!
    /Göran
    Är de bra, ackarna; de saknar ju balanseringskontakt? Verkar trevligt med ~15g acke, skulle kunna banta min 20g genom ackbyte ju
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  17. #117

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag flyger också med Desire Power 300 mAH.
    Till Sbachen kan jag växla mellan dessa & vanliga 500 mAH. Med de små blir det lite mer än halva flygtiden mot de stora & motorn tappar något lite i styrka.
    Jag får ungefär 4-5 minuter i flygtid med 300 mAH när jag flyger inne & ca 3-4 minuter ute.
    De har en brist & de är att de inte gillar minusgrader. De har sådan lite massa så de blir kalla rakt igenom & då blir det inte lång flygtid.
    Jag brukar ladda mina 300 med 3-4C. Tre av mina är inne på sin andra säsong & de funkar bra så långt!

  18. #118

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nu har jag precis fått vikten från Cody på planet i den första videon. Där väger planet 166 gram. Då hade han ändå lagt ner en del jobb på att bygga lätt. Jag tror "Lite" i namnet fick mig att ha lite för stora förväntningar på vikten. Den flyger ju väldigt bra ändå!
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-11-04 klockan 21:27.

  19. #119

    Standard

    Prövade ute igen, annan propp, lätt landställ och 2S460 då för att den skulle orka; de där 300-ackarna tar slut så fort när det blir propphäng. Lite framtung denna gång men den flyger riktigt rent (om jag låter bli spakarna alltså )

    http://www.youtube.com/watch?v=Q1SPMkh67VA

    Sedan vart det en sväng in o värma händerna och flög några ackar till... Har beställt 350ackar från RCFlight i hopp om att det ger bättre balans map vikt o flygtid inne - vår hall är ju lite mindre; tror nästan gräsmattan jag höll mej över har större yta...
    Senast redigerat av numnutchris den 2012-11-06 klockan 12:38. Anledning: Siffertypo
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #120

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Thumbs up

    Flyger ju fint det där! Alltid roligt att se en video! Snyggt fångat på slutet!
    300 accarna funkar inge vidare för mig heller utomhus när temperaturen är låg. Jag lyckas dock få bättre drag i dem inomhus.
    Det var ett intressant landningställ du har designat! Har du några bilder på det?

    Idag fick jag min nya motor, men jag blev ju nöjd med Turnigy 2204-14T som jag bytte till så nu vet jag int riktigt vad jag ska ha den till. Får väll bli en hyllvärmare så länge...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2872_1.JPG 
Visningar:	135 
Storlek:	90,7 KB 
Id:	33469  

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. RC-factory sbach 48"
    Av kling i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •