Reklam

 
Sidan 9 av 27 FörstaFörsta ... 456789101112131419 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 531

Ämne: Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

  1. #161

    Standard

    Finns ju ganska många bra EPP plan i denna storlek,inte bara RC Factory.
    Men visst är dom bra. Perfekt att ta ut på vilken liten plätt som helst och flyga. Det behöver inte ens vara slätt på backen då man gan gasa iväg dom direkt ur handen.
    Jäkligt bra att lära sig nya manövrar med då dom håller i evighet.

  2. #162


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Petrik59 Visa inlägg
    Finns ju ganska många bra EPP plan i denna storlek,inte bara RC Factory.
    Men visst är dom bra. Perfekt att ta ut på vilken liten plätt som helst och flyga. Det behöver inte ens vara slätt på backen då man gan gasa iväg dom direkt ur handen.
    Jäkligt bra att lära sig nya manövrar med då dom håller i evighet.
    Hej,
    Jodå - men talar vi EPP-inomhuskärror så har det väl mest varit Autopartners Sbach som rekommenderats tidigare om man ville ha hållbart och bra flygegenskaper. Men Crack Lite Yak'en är ruskigt trevlig tycker jag och väldigt rapp på rodren så just nu är det helt klart min inomhus-favorit.
    Hälsningar
    Roger

  3. #163
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    En fråga från en okunnig som blir nyfiken ...

    Kärrorna från RC Factory finns i storlekar: 80, 100 och 120cm

    Skiljer det något i flygegenskaper mellan dessa storlekar ?
    Skiljer det något speciell mellan dom olika modellerna ?
    ( ta inte med dubbeldäckar Pittsen, den är inte aktuell )

    Köper jag så blir det mest flygning nära där jag bor, dvs en fotbolls plan el dyl

  4. #164

    Standard

    Min åsikt utifrån några av 80cm-arna o 1m yaken (gamla orangesvarta) så är förstås större lämpligare för utebruk, men sen hänger nog egenskaperna på hur man sätter ihop den. Fb körde jag setup för 3S1300 ackar men bytte till lättare 800ackar med bibehållet effektuttag och fick den rappare- Tycker den flyger lika bra (eller illa utifrån spakandet) som mindre planet fö, används till "samma" sorts flygning sas. Ska du bara flyga ute så kör på nån av de större, klarar lite mer vind. Den lilla kan flygas på nästan hur liten yta som helst.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #165
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Min åsikt utifrån några av 80cm-arna o 1m yaken (gamla orangesvarta) så är förstås större lämpligare för utebruk, men sen hänger nog egenskaperna på hur man sätter ihop den. Fb körde jag setup för 3S1300 ackar men bytte till lättare 800ackar med bibehållet effektuttag och fick den rappare- Tycker den flyger lika bra (eller illa utifrån spakandet) som mindre planet fö, används till "samma" sorts flygning sas. Ska du bara flyga ute så kör på nån av de större, klarar lite mer vind. Den lilla kan flygas på nästan hur liten yta som helst.
    Flyga på liten yta har hög prioritet ! dvs inte behöva åka till något RC fält
    Men när jag läst lite om 80cm kärrorna så verkar det som om dom också tål lite vind ?

  6. #166


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Små, lätta, långsamma kärror tycker jag aldrig tål vind - sen får andra tycka annorlunda men det är min åsikt. Det ligger i sakens natur att en lätt och långsam kärra aldrig kan vara vindtålig. Allt går att flyga under nästan alla omständigheter men det skall ju vara kul också... Vi har ju bara i denna tråd fått ett par exempel på inomhuskärror som hastigt blåst iväg upp i träd - och det är inte helt ovanligt.
    Jag har flugit en tidig version av RC Factorys 1 m-kärror och 2 olika av av 80 cm-kärrorna - fjolårets Edge och årets Yak Crack Lite. I mina ögon är Crack Lite klart roligare att flyga inomhus - antagligen beroende bl a på att den är lättare men troligen också en bättre konstruktion. Jag har sett den vanliga Cracken utomhus och den såg ju också trevlig ut.
    Är det väldigt trångt och du behöver en extremt vändbar kärra så är en lättbyggd Crack Lite nog den bästa varianten.
    Hälsningar
    Roger

  7. #167
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Nej inte mkt vind, jag menar att det rör sej pyttelite i trädtopparna bara

    Tack för tipset på Crack Yak Lite
    Räcker denna TURNIGY 2204 motor ? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=6547

    Jag är helt grön på elflyg men måste prova
    Kan någon ge mej förslag på allt jag behöver för att få den i luften ?
    Jag köper från HobbyKing: Fartreglage, acc, proppar, servo , kontakter osv
    Så ge gärna länkar dit tack

    Behöver en LiPo laddare också
    Har läst på lite här i forumet och iCharger 106B verkar många rekomendera
    Bästa pris verkar vara här: http://www.giantshark.co.uk/icharger...-p-404527.html

  8. #168

    Standard

    Kika på tillbehörslänkarna under produkten på tex.
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2196
    så har du lämplig setup att översätta till HK,
    kör själv en 2204 kV2100 men tycker den är lite klen på 2S, de andra verkar ha bättre kräm i setuperna, se tidigare i tråden. HXT900 skeven och HXT500 på höjd & sida plus lämpligt reglage (tex turnigy plush 12 el 10A)., mottagare lättast möjliga som finns till din radio och sedan ackar 2S300-500 ungefär; växlar själv mellan RcFlights Gravity 350 och HKs NanoTech 460 på Liten.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #169
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    TURNIGY 2204 tål 3S ser jag, men då ökar vikten ?

    Ökar vikten så lågfarts flygandet blir lidande ? hovrande ?

  10. #170


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du kollar tidigare i tråden så ser du några olika fungerande setuper. Jag kör t ex PowerHD DSM-44 på alla roder och det räcker utan problem. Men försök hålla nere vikten - enstaka gram blir till slut tiotalet gram eller ännu mera.
    Hälsningar
    Roger

  11. #171

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag har prövat Turnigy 2204-14T på min Crack Yak Lite & det funkar väldigt bra!
    Till 2 celler bör du använda GWS SF 8x4,3. Den här motorn funkar inge vidare med GWS DD 8x4 även fast Hobbyking tycks antyda det.
    Jag håller med Roger, 3 celler är för tungt för Crack Yak Lite tror jag, det gäller att hålla ner vikten. Vill du använda 3 celler så bör du nog välja den vanliga Crack Yak istället.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2858.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	96,3 KB 
Id:	34776  

  12. #172
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Tackar för all info !

    Får läsa på lite mera + kolla runt på delar hos HobbyKing ...

  13. #173
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Små, lätta, långsamma kärror tycker jag aldrig tål vind - sen får andra tycka annorlunda men det är min åsikt. Det ligger i sakens natur att en lätt och långsam kärra aldrig kan vara vindtålig. Allt går att flyga under nästan alla omständigheter men det skall ju vara kul också...
    I grund och botten håller jag givetvis med dig, men när jag skulle prova OrangeRX Stabilizer så hamnade den på min Free Air Blade som är hyfsat lätt byggd, och den gick förbluffande bra i vindar upp till 6-7 m/s. Problemet var bara att den med sin 19 gramsmotor och 2-cells ackar hade ganska svårt att ta sig framåt mot vinden.

    Så jag har funderat lite på om man inte kunde köra med en liknande kärra med en lite kraftigare drivlina och stabilisering, och på så sätt få ett plan som klarar sig fint på små ytor och ända klarar av lite normala vindar.

    Den blir såklart inte så bra att flyga inomhus med, men om önskemålet är att ha en hyfsat liten, oöm kärra som tål lite vind så tror jag att det kan fungera ganska bra.
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #174

    Standard

    Jag testade "samma" med rcfactory sbachen, men en såndär 25grams HXT kV1500 och HD8040 på 3S och det fungerar bra i blåst, men ekipaget blev lite tungt med OrangeRxen för små ytor.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  15. #175
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Vad har ni för kontakter mellan batteri och fartreglaget ?
    Om det nu ska vara så lätt som möjligt ...

    Det blir väl detta i mitt plan:
    Turnigy 2204 med GWS SF 8x4,3 propp och 2S 300-500
    Vet inte hur många amp detta drar, och vad det då behövs för kontakter

    Mellan motor och fartreglage lödar ni kablarna ?

    ( Som sagts - jag är helt grön på RC flyg eljox )

  16. #176

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Det drar nog ca 6 A.
    Det är JST som gäller. De flesta batterier i lämplig storlek har denna kontakt. Undantaget är nog endast de som är till för E-flite:s små modeller.

    Jag löder kablarna mellan motor & reglage. Med rätt längd på kablarna & utan kontakter kan man spara upp till 5 gram i vikt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2863.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	88,8 KB 
Id:	34845   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2888.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	95,7 KB 
Id:	34844  

  17. #177

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Observera! Var försiktig med kablarna från motorn. De bör inte kapas för de är nämligen lackade & lyckas man inte få bort lacken helt så blir det dålig kontakt när man löder.

  18. #178
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Observera! Var försiktig med kablarna från motorn. De bör inte kapas för de är nämligen lackade & lyckas man inte få bort lacken helt så blir det dålig kontakt när man löder.
    Yepp ! nej man ska ju skarva som du gjort det

    Miracle - har du någon film på din Crack Yak Lite med Turnigy 2204 ? eller om någon annan ...

  19. #179

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nej, jag har tyvärr ingen video med Turnigy 2204-14T. Den är dock riktigt bra, lite mindre drag vertikalt och något längre flygtid. Skillnaden är marginell & märks mer när man flyger utomhus. Försök dock hålla nere vikten. Turnigy 2204-14T ger bra kraft för 3D flyg upp till en modellvikt av 170 gram, väger modellen mer så kan motorn upplevas som för svag.

  20. #180


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Miracle har helt rätt i att man måste göra så mycket som möjligt för att hålla rimlig vikt på kärran. Min Crack Lite vägde ny rätt exakt 150 g med 2S300 och med den vikten fungerar den utmärkt för en söndagsflygare. "Proffsen" vill ju inte gärna ha tyngre kärror än runt 100 g men så lätta kärror är inget man kan flyga med på våra inomhusflygningar för dom äts snabbt upp...
    Du behöver absolut inte vara orolig för effekten på en Turnigy 2204 på en inomhuskärra och när du flyger inomhus. Det är nog svårare att flyga med för mycket effekt inomhus än med lite mindre för det är så nära till väggar, tak och golv.
    Men som sagt - lätta servon ( 5 g), lätt mottagare (3 g), lätt reglage (jag kör Turnigy 6 A) och var försiktig med mängden lim så blir det nog bra. Vill du läsa om lite mera extrema lättningar så läs denna tråd - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99
    Där finns en del att lära för den som vill banta inomhuskärrorna...
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. RC-factory sbach 48"
    Av kling i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •