Reklam

 
Sidan 21 av 27 FörstaFörsta ... 111617181920212223242526 ... SistaSista
Resultat 401 till 420 av 531

Ämne: Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

  1. #401

    Standard

    Japp, dumt att gissa i stället för mäta; blev lurad av att det inte varvade som det skulle med prestanda därefter... Med tex. 5030 så drar den ungefär 11A (timig medium) om acket levererar; prövade med fulltankat 1800pack för att vara säker på att det inte skulle begränsa...
    Så nu återstår vänta på nya ackarna.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  2. #402


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ojdå - det borde innebära nästan 80 W inmatad effekt i den lilla rovan och lilla inomhuskärran...
    Har kört en relativt liten utomhusvinge med ungefär samma proppdimension och med ca: 200 W inmatad effekt och den gick som sjutton men var inte så poppis beroende på varvtalet (+25.000 vill jag minnas) som verkligen gjorde att den lät väldigt mycket.
    Så jag gissar att fullgasläget inte kommer att behövas många tiondelssekunder för dig...
    Roger

  3. #403

    Standard

    http://www.youtube.com/watch?v=0HctadjOQ0I

    Hade tydligen inhandlat ett par GensAce 450ackar som var fräscha - Nu funkade den som det var tänkt iallafall, ja så länge inte träden överföll den.


    Får väl sätta mej o mäta igenom inneackarna o kassera de som passerat bästföredatumet...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #404


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tänk att man aldrig kan lita på träd...
    Men kul att det gick bra - nu är det bara att köra på (ja, kanske inte köra på träd då...).
    Roger

  5. #405

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Thumbs up

    Va bra att du hittade fräscha batterier!

    Jag tror av videon att döma att vingen kanske är framtung. Höjdroder responsen verkar lite seg & den verkar också dyka ganska bra när du ger mycket sida, vilket är ett säkert tecken på detta.

    Jo, det går åt en hel del batterier. Jag har fått kasser 7 stycken ganska nyligen.

  6. #406

    Standard

    Har jag fel tp - den väger in 12-13mm bakom främre vingbalken med 450packet? (Ganska precis där det finns ett par små "utskärningar"/slottar på resp. sida motorn, som jag trodde var TP markeringar)

    (Edit: blåmarkerade strecken i ena bilden, se post #388)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #407

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag tyckte jag vägde in min 13 mm bakom balken, men då flög den väldigt framtungt. Den blev mycket trevligare när jag flyttade bak tyngdpunkten en bit.
    Jag har märkt att jag helst trimmar in modeller genom att flyga dem. Det brukar aldrig stämma exakt enligt instruktionen utan man får pröva sig fram. Den enda modellen som blev perfekt direkt var Crack Yak Mini.

  8. #408

    Standard

    Jag får kolla på det när man fått fluget o testat i mindre vind. Fick gravityackarna iallafall och den väger in som förut; har möjlighet flytta ack 1-1½cm bakåt iallafall.
    Men har som sagt monterat min för utebruk enbart och teglestensvikt som vanligt med budget $ setup: 3xHXT500, 12A HK, HXT 24g kV3000 med 5030DD och en liten coronamottagare CR4D - Fulltankad visade 158g med gravity 2S450 30C - inkl winglets nu

    Jo, var satte du tyngdpunkten?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #409

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Det var en rejäl klump du byggt! Tycker dock det ser ut som den klarar vikten bra!

    Jo, jag utgick från manualen och när den flög framtungt så tog jag bort vikten jag satt i nosen för att kompensera för det extra servot. Då flög den mycket bättre och höjdrodret blev bra effektivt, men den var fortfarande inte bra när den flög upp & ner. Det var också tungt att få runt den i en bunt så då flyttade jag bak reglaget mot motorn & då blev den perfekt.
    Tyvärr mätte jag inte var tyngdpunkten hamnade när jag var klar så jag vet int.

  10. #410

    Standard

    Idag var det ju mindre vind och framförallt inte så byigt så testade vingen och är beredd hålla med: Tyngdpunkten enl. manual är bra om det går fort, men ska testa flytta acket bakåt om det ger lite mer vändbar vinge; går ju inte gasa fullt ändå mellan träden...
    http://www.youtube.com/watch?v=D3e0z7EHQDY

    Hinner du, Miracle, kolla var din vinge väger in så post gärna måttet.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #411

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nu var det bra fart i vingen!
    Jo, det blir betydligt mer vändbar med tyngdpunkten längre bak, men tyvärr så har jag sålt min, så den finns på annan ort nuförtiden.
    Du får flytta någonting bakåt & pröva dig fram helt enkelt. Det brukar ändå vara bästa metoden när det gäller att få rätt tyngdpunkt.

  12. #412

    Standard

    Det var nästan vindstilla i morse så testade med tp bakåt och den går antagligen flytta lite till. För små utrymmen och icke-fullgasflyg så är det inga problem flytta den till proppskåran, typ 1cm bakom manualens angivna. Med motorn avslagen och en del höjd kunde jag låta den falla ganska plant och lugnt trots övervikten... Och flygningen fö. var inte värre än tidigare.
    Längre bak får jag inte TP utan extra vikt eller att möblera om setupen så nu får vingen vara som den är, lätt att ta med på rastahundtur iallafall
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  13. #413

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Va bra att du är nöjd!
    Den va ganska rolig ändå, men jag är så fokuserad på att lära mig flyga 3D just nu så jag fick ingen ro med vingen.

  14. #414


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan hålla med om att Vingar inte är den allsidigaste typen av kärra och även jag blev rätt snabbt mätt på den typen av kärra. Sen kan ju utseendet också betyda lite för dom är ju inte direkt snygga - inte så många av dom i alla fall. Sen kan de ju ha sina specialområden där dom är bra och dom är t ex enkla att ha med som semesterkärra överst i bagageutrymmet...
    Roger

  15. #415

    Standard

    Håller med helt, men hellre flyga än inte alls. Den är ganska oöm upptäckte jag med i morse efter några ackar, när fingrarna blivit kalla nog att missa spakar och den blev kastad med delgas o nosen mot backen, studsade upp, blev inverterat innan åtminstone gasen nollades o backen tog i nosen igen. Tur kamera inte satt i pannan denna gång
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  16. #416

    Standard

    Flög lite med en kamera på vingen till min Sbach i det fina vädret vid Ängbybadet.

    http://youtu.be/W3aMwHgVrac

    Joakim

  17. #417

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Härligt! Bra inledning med kartan över jorden & bild på flygplanet!
    Jag har också flugit på isen idag med min egen Sbach samt även med min Crack Yak Lite & Extra 330LX.

  18. #418
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joakim_S Visa inlägg
    Flög lite med en kamera på vingen till min Sbach i det fina vädret vid Ängbybadet.
    Joakim
    Nice! Å nära mig oxå! Var bor herrn?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #419

    Standard

    Mälaren runt Stockholm erbjuder fina möjligheter till RC-flyg - några klipp från lite busflyg på Ulvsundasjön:
    http://www.youtube.com/watch?v=PcOOHwmhzew

    /Pelle

  20. #420

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, det var bra busigt! De är inte så stabila kameraplattformar precis. Coolt att hitta en lugn vrå för hobbyn så nära stan!

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 23:15
  2. RC-factory sbach 48"
    Av kling i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •