Reklam

 
Sidan 8 av 27 FörstaFörsta ... 34567891011121318 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 531

Ämne: Tema: RC-Factory:s flygplan i EPP

  1. #141

    Standard

    Håller med, freeairs plankor har, haft iallafall, glasfiberhorn och även inkluderat ett CF lättviktsställ i blade o blitz. (http://www.freeair.cz)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  2. #142

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    ...sbachen som flugit mycket ute i kyla har ju spruckit en del i "gångjärnen" så satte ihop guld-yaken som dess ersättare
    Motorn du valt låter agggresivt!
    Jo, jag har också funderat på att ersätta min Sbach med en Crack Yak Gold. Men än så länge så håller den ihop trots att kanterna börjar bli bra nötta. Jag förstärkte gångjärnen i ändarna med lim & än så länge funkar det bra.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Flög igen igår - kärrans "roll rate" är ju nästan hysterisk jämfört med tidigare inomhuskärror och skapar ju ett begär att rolla, rolla, rolla.....och skapar ju ett begär att rolla, rolla, rolla......
    ...Just roderhorn och lite annat som är tillverkat av tunn ply borde istället vara tillverkat av glasfiberlaminat tycker jag - det är väl den största svagheten...
    Jo, den rollar bra snabbt & dessutom vänjer man sig ju så nu är min Sbach plötslig seg. Jag som var så nöjd...
    Håller med dig om roderhornen. Jag har haft sönder sidoroderhornet på två av mina RC-Factory plan.

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Håller med, freeairs plankor har, haft iallafall, glasfiberhorn och även inkluderat ett CF lättviktsställ i blade o blitz. (http://www.freeair.cz)
    Å den här från Free Air var ju bra cool!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fish1.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	34,6 KB 
Id:	34236

  3. #143

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Motorn du valt låter agggresivt!
    ---
    En lite underskattad 24-grammare, listas på HK som HXT men kom inte åt sidan nu men finns på fler ställen, tex:
    http://www.giantshark.co.uk/blue-won...-p-404460.html

    Behöver 12A reglage på 2S och 5-6" propp (brukar klippa ner GWS 7x3,5 eller 6x3). Klarar 3S och har kört med 4.1x4.1 men då behövs 25A regl. och försiktigt på gasen, motorn ryker vitt o fint när man grillar den... Ger if bra blås när man hänger - i gengäld måste man snabbt dra av när man planar ut så planet inte sticker iväg. Märkte en fördel nu när det är kallt, det var lätt hålla ackarna varma och plötsligt hade jag 4min+ flygtid igen

    ---

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Å den här från Free Air var ju bra cool!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fish1.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	34,6 KB 
Id:	34236
    Har inte handlat från tjeckerna direkt, men deras alster har funnits på Schweighofer av o till och tex. på Robotbirds också (http://robotbirds.com/)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #144


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Motorn "Blue Wonder" var rätt vanlig för ett antal år sedan men då en variant med lägre KV. Har säkert ett par sådana liggandes men den blev förhållandevis tung med motorfäste. Vill minnas att den var rätt effektiv dessutom.
    Det var nog en första Kina-motorn som var riktigt bra - inte minst för att den bara kostade 12 $ på den tiden när man annars körde med Axi och liknande för ca: 500 kr.
    //Roger

  5. #145

    Standard

    GiantShark har en trevlig plastpinne till motorfäste, i stället för att bara sitta på nosen så går pinnen en bit in i nosen ju. Och i stället för plattan så trycker man i ringklockan direkt o drar åt skruven.
    http://www.giantshark.co.uk/small-ba...-p-402820.html
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #146

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    ---
    En lite underskattad 24-grammare, listas på HK som HXT men kom inte åt sidan nu men finns på fler ställen, tex:
    http://www.giantshark.co.uk/blue-won...-p-404460.html

    Behöver 12A reglage på 2S och 5-6" propp (brukar klippa ner GWS 7x3,5 eller 6x3)...
    Ok! Kv 3000 och den lilla propellern. Det förklarar ljudet!
    Jag har ju gjort ett uppehåll helt & hållet med hobbyn i 9 år & började igen i fjol så jag har missat historiken & utvecklingen. Man liksom vaknade upp till en ny värld där alla motorer var borstlösa & effektiva samt drevs av LiPo accar som var lätta & kraftfulla.
    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-11-19 klockan 21:14.

  7. #147


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Plastfästet" använde jag också till både denna rova och nån annan i depronbyggena för några år sedan. Men nu när fästet är integrerat i motorn så blir det nog lättare totalt sett. Allt var lyckligtvis inte bättre förr...
    //Roger

  8. #148

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Thumbs up

    Det finns en bild nu på Twisted Hobbys Facebook, jag tror det är en Crack Yak Mini!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Crack Yak Prototyp.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	34349  

  9. #149

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Två bilder från träffen i Bergvikshallen igår!
    Det var ganska många som dök upp trots att det hade kommit över halvmeter snö på sina ställen.
    Andreas W har tagit bilderna.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121201_145244e.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	53,8 KB 
Id:	34580   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121201_145243e.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	147,8 KB 
Id:	34579  

  10. #150

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    En video från lördagens första flygning.
    Tack Andreas!

  11. #151

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nu finns den på video, Crack Yak Mini! 22" eller 560 mm i spännvidd.

    Senast redigerat av Rille Stark den 2012-12-03 klockan 09:50.

  12. #152


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min kära Yak blev brutalt överfallen igår när den stod på golvet av en folkilsken gammal risig RC Factory Pitts med mindrevärdeskomplex (ja, ni har väl sett hur Pittsen flyger...) så det blev många sårskador och ett trasigt roderhorn på ett skevroder. Men återigen - varför ha tunn skitplywood som bl a roderhorn... Synd på en i övrigt mycket lyckad konstruktion.
    Nåja - husse får väl plocka fram limtuben och ett bättre roderhorn och operera den lilla älsklingen under veckan så det kan bli flygning igen på söndag.
    Frånsett denna malör så är jag fortfarande lika nöjd med kärran...
    Hälsningar
    Roger

  13. #153

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hejsan! Ja du det händer även den bäste,tur det finns stuff,flygarhälsningar B-Å

  14. #154

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Härligt att höra att du också är nöjd! Jag har märkt att jag lär mig nya saker väldigt fort med detta flygplan.
    Jo, jag fick också laga lite under lördagens övningar. Jag flög in i en basketkorg så det blev en reva i vingen & sedan landade jag på ena vingspetsen så den fick jag limma fast igen. Den vanliga varianten är nog lite tåligare än LITE ändå.
    Lycka till med lagningsarbetet!

    Twisted Hobbys säljer för övrigt ett "carbon fiber upgrade kit" för standard varianten, så det är tydligen fler som önskar bättre roderhorn.
    Tyvärr är det nog något de tagit fram själva i USA så det blir dyrt att få hem det.

  15. #155


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag skulle vara fullt nöjd med ett tunt glasfiberlaminat i st f denna skit-plywood.
    En mycket vänlig flygarkompis gav mig nåt liknande dessa roderhorn - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1448 så det löser sig nog. Ville mest bara retas lite med min kompis Herr K som står som ägare till den risiga Pittsen...
    Hälsningar
    Roger

  16. #156

  17. #157

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    ---
    Jag har märkt att jag lär mig nya saker väldigt fort med detta flygplan.
    ---
    Fick lära mej plocka plan ur träd idag; glömde kolla väderrapporten och startade i lä... Gick bra ett par minuter tills det kom riktiga kast och gick inte hålla planet utan backade in i trädkrona, Tur det inte var hur högt som helst och epp, inget limmande mer än självförtroendet....
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #158


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En klubbkompis fick lära sig hur man skall få ner en Crack från ett högt träd förra helgen. Men det blev inget inomhusflyg senare under helgen med den kärran tyvärr...
    Hälsningar
    Roger

  19. #159

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, jag vet också hur det går till. Jag kan inte räkna alla de gånger jag hamnat i träd & buskar. Flera gånger har jag använt en vindsurfingmast för att får ner planet. En gång hamnade jag i en topp, men björken var så mjuk så jag lyckades skaka ner den till sist.
    Å den coolaste var när jag precis som för dig, Christian, missbedömnde vindstyrkan & gled baklänges in i toppen på en annan riktigt stor björk. Det var lite bekymersamt för höjden var nog 12-15 meter. Först var propellern låst mot en gren, men sedan kom det en ordentlig vindby & propellern blev fri så då chansade jag & gav fullgas. Otroligt nog flög den ut för egen maskin!
    Jag köpte 3 cells 500 mAH accar till min Sbach. Det ska bli kul att testa dessa när vädret bjuder till!

  20. #160

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    ---
    Jag köpte 3 cells 500 mAH accar till min Sbach. Det ska bli kul att testa dessa när vädret bjuder till!
    Ja, det dumma var att jag körde med innesetupen på 2S, med 3S brukar det funka ute också så man slipper lömska träd etc som hoppar fram.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. RC-factory sbach 48"
    Av kling i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •