Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Futaba 14SG och tvåmotorigt el-flyg

  1. #1

    Standard Futaba 14SG och tvåmotorigt el-flyg

    Har en el driven tvåmotorig sjökärra där jag vill kunna taxa på vatten med hjälp av motorerna. Sitter och kämpar med mixningen på min Futaba 14SG med roder som master och trottel som slav- får inte till det riktigt. Någon som har ett bra råd - så jag slipper sitta uppe hela natten!??

  2. #2

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Behövs mer info egentligen, men kanske detta kan ge dig lite uppslag hur det kan göras.

    Jag tror inte T14SG har multimotor som färdig mixer som i 12Z,14MZ, 18MZ.

    Du behöver 2 kanaler till motorer kopplade till separata fartreglage. En kanal(3) är motor 1, den andra är motor 2(valfri kanal)
    Du behöver mixa trottel (motor 1, )(master) till motor 2 (slav). Detta blir din trottel för båda motorerna.

    Sen använder du ytterligare 2 mixrar för att styra respektive motor med roder, samt en switch för att aktivera
    Roder är master , mixer 1 är slav vänster motor, mixer 2 är slav höger motor, båda mixrarna aktiveras med samma switch

    När du har detta kan du ställa in hur många procent respektive mixer skall ge vid roderutslag. kan tex vara noll vid mittläge och upp till maxvarv vid fullt utslag.
    Senast redigerat av Kenny den 2014-05-03 klockan 23:41.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  3. #3

    Standard

    Snyggt, nu får jag till det - det var det med två mixrar till resp motor som skulle till!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •