Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lipo batteri till Futaba 6EX?

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard Lipo batteri till Futaba 6EX?

    Tjenixen, det är hög tid att byta batteri i min sändare och jag tänkte kolla vad ni använder för batteri, och som gärna får passa utan några modifieringar?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Är det Futaba 6EX A (FM radio) eller 6EX 2.4 GHz radio du har?

    Har du öppnat sändaren/batteriluckan och kollat hur det ser ut där batteripacken sitter?

    Det kan ju vara ett "platt" pack med 8 st battericeller i rad eller 2 x 4 st batteripack antingen ihopsattat till ett pack eller delade i två pack. Kan ju även bara variant med hållare för 8 st batterier som du bara byter batterierna i.
    Jag kollade lite i manualen till Futaba 6EX 2.4 Ghz http://www.minicars.se/service/manua...X_2_4G_SWE.pdf

    Sid 4 i manualen står det för sändaren:
    Strömförbrukning: 9,6 V *1
    *1 Vi rekommenderar att uppladdningsbart batteri används.
    Sidan 6:
    Ladduttag - uttag för att kunna ladda sändarens batterier om sändaren är försedd med laddningsbara batterier.


    Jag hittade nån bild på internet där en 6EX var försedd med batterihållare för lösa celler men på nyare 6EX 2.4 GHz verkar man använda traditionellt NiCd eller NiMh 8 cell platt pack.

    Om det är så att du har ett 8 cell batteripack idag så skulle jag nog byta till ett Sanyo 8 cell Eneloop NiMh batteripack (2000 mAh) som bara är att plugga in med färdig Futaba kontakt på.
    T ex Lindinger i Österike säljer Eneloop batteripack (och även lösa celler om du skulle ha batterihållare i din sändare):

    http://shop.lindinger.at/advanced_se...ywords=eneloop

    OBS - två sidor att bläddra, sid 1 - 2 nere till höger på sidan.

    Ev får du byta kontakt på batteripacken så det passar i din sändare.

    Har du laddare? Vilken?

    Om du enkelt kan ta ur batteriet vid laddning kan du använda LiPo batteri 3 cell med spänningsbegränsare ner till ca 9,6 volt (3 cell Lipo är annars på 11, 1 volt och kan bli för hög spänning för din sändare). Bättre är då att använda LiFe batteri 3 cell som finns färdiga pack 9, 6 volt t ex Hyperion har några du kan kolla på:
    http://www.hyperion-eu.com/products/type/62

    Du kan välja på ett Hyperion LiFe 1600 mAh pack eller ett 2100 mAh pack 9,6 volt beroende på vad som kan passa i din sändare. Går nog att sätta fast med kardborreband i sändaren gissningsvis. Du behöver en laddare med balanseringskontakt som kan ladda LiFe om du skall ladda LiFe batteri (och skall du använda LiPo så behövs laddare som klarar det).

    Du kan ha LiFe batteri sittande kvar i sändaren under laddning till skillnad mot LiPo som du p g av brandrisken skall ta ur sändaren vid laddning.

    Hoppas du får nån nytta av informationen ovan.

    /Bo

  3. #3
    jesse78
    Guest

    Standard

    Hej Bo, det är 2.4 GHZ radio!

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    Är det Futaba 6EX A (FM radio) eller 6EX 2.4 GHz radio du har?

    Har du öppnat sändaren/batteriluckan och kollat hur det ser ut där batteripacken sitter?

    Det kan ju vara ett "platt" pack med 8 st battericeller i rad eller 2 x 4 st batteripack antingen ihopsattat till ett pack eller delade i två pack. Kan ju även bara variant med hållare för 8 st batterier som du bara byter batterierna i.
    Jag kollade lite i manualen till Futaba 6EX 2.4 Ghz http://www.minicars.se/service/manua...X_2_4G_SWE.pdf

    Sid 4 i manualen står det för sändaren:
    Strömförbrukning: 9,6 V *1
    *1 Vi rekommenderar att uppladdningsbart batteri används.
    Sidan 6:
    Ladduttag - uttag för att kunna ladda sändarens batterier om sändaren är försedd med laddningsbara batterier.


    Jag hittade nån bild på internet där en 6EX var försedd med batterihållare för lösa celler men på nyare 6EX 2.4 GHz verkar man använda traditionellt NiCd eller NiMh 8 cell platt pack.

    Om det är så att du har ett 8 cell batteripack idag så skulle jag nog byta till ett Sanyo 8 cell Eneloop NiMh batteripack (2000 mAh) som bara är att plugga in med färdig Futaba kontakt på.
    T ex Lindinger i Österike säljer Eneloop batteripack (och även lösa celler om du skulle ha batterihållare i din sändare):

    http://shop.lindinger.at/advanced_se...ywords=eneloop

    OBS - två sidor att bläddra, sid 1 - 2 nere till höger på sidan.

    Ev får du byta kontakt på batteripacken så det passar i din sändare.

    Har du laddare? Vilken?

    Om du enkelt kan ta ur batteriet vid laddning kan du använda LiPo batteri 3 cell med spänningsbegränsare ner till ca 9,6 volt (3 cell Lipo är annars på 11, 1 volt och kan bli för hög spänning för din sändare). Bättre är då att använda LiFe batteri 3 cell som finns färdiga pack 9, 6 volt t ex Hyperion har några du kan kolla på:
    http://www.hyperion-eu.com/products/type/62

    Du kan välja på ett Hyperion LiFe 1600 mAh pack eller ett 2100 mAh pack 9,6 volt beroende på vad som kan passa i din sändare. Går nog att sätta fast med kardborreband i sändaren gissningsvis. Du behöver en laddare med balanseringskontakt som kan ladda LiFe om du skall ladda LiFe batteri (och skall du använda LiPo så behövs laddare som klarar det).

    Du kan ha LiFe batteri sittande kvar i sändaren under laddning till skillnad mot LiPo som du p g av brandrisken skall ta ur sändaren vid laddning.

    Hoppas du får nån nytta av informationen ovan.

    /Bo

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Då har den från fabrik ett "platt" 8 cell batteri som är på 600 mAh NiCd. Då kan du köpa t ex ett platt likadant fast NiMh och då få över 3 gånger högre kapacitet (och driftstid) med t ex Sanyo Eneloop.
    Eneloop NiMh är en ny generation som har låg självurladdning så du kan ha batteriet fulladdat och sen låta det ligga i månader utan att det självurladdar nämvärt.

    Kan du inte ta ur batteriet och lägga upp en bild på den och kontakten?

    Det är egentligen bara kontakten som du ev behöver byta på batteri du köper nytt men har du tur finns det Eneloop batteripack med den typ av Futaba kontakt du har idag. Jag tvivlar på du hittar Eneloop batteripack i Sverige men jag kan ha fel. Annars har HAB i Sverige ett 8 cell NiMh platt pack (men hör efter vilken typ av kontakt som sitter på, de kanske kan byta till Futaba kontakt du skall ha om du ber dem vad vet jag): http://www.hab.se/sandarack-instant-...507-c-164.aspx

    Själv skulle jag ej köpa Futaba orginal accen på 600 mAh som dessutom är NiCd när det finns så bra nya generationens NiMh batterier idag som Eneloop, ReCyko mfl där man får 2000 mAh kapacitet. Personligen är jag lite mer tveksam till LiPo i sändaren såvida man inte enkelt kan ta ur LiPo batteriet vid laddning (och man begränsat spänningen till 9,6 volt) men LiFe skulle jag utan tvekan använda.

    Har själv Futaba 14MZ med specialbatteri för den radion (Li-Ion batteri 7,4 volt, 2200 mAh). Har ReCyko NiMh i en annan sändare.

    /Bo

  5. #5

    Standard

    Du har en LiPo-tråd här:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...po%20s%E4ndare

    vi kör med 6an som elevsändare så lipo har varit ett bra alternativ, har skurit upp luckan lite och limmat på liten låda (typ sortimentfack om kanske 5x10x1cm) över hålet. Sen har den körts med 3S 600-1300mAh acke, vad som nu följt med i fältlådan. För att batterivarningen ska stämma så har en servoförlängningskabel använts, ena ändan futabakontakten in i radion och andra ändan passande ack-kontakt. Och mitt på sladden en liten klump med 3st likriktardioder, tex.
    http://www.kjell.com/sortiment/el/el...400v-3a-p90034
    i serie med acket gör att sändaren visar ca 2V lägre spänning än batteriet håller. Dvs. när radion piper ackslut på 8.5V så är LiPot fortfarande på ca 10.5V
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6
    jesse78
    Guest

    Standard

    Detta är acket jag använder, alltit bättre om man har längre batteritid.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TX_bat_2100_3-1.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	30,5 KB 
Id:	27856

Liknande ämnen

  1. Lipo till Futaba 8FG
    Av cyberpete i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 20:42
  2. Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 13:20
  3. Batteri till mottagare lipo eller NiMH
    Av PowerPer i forum Bensinmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 23:57
  4. lipo batteri problem
    Av Dick i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 19:40
  5. Död cell i LiPo batteri
    Av silop i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •