Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tomahawk Viper Black EDF (Flygning/recension + film)

  1. #1

    Standard Tomahawk Viper Black EDF (Flygning/recension + film)



    Jag börjar med att säga att en bild säger mer en tusen ord!

    Jag köpte mig en EDF modell av typen "Tomahawk Viper" Modellen har en god kvalitè och är lätt att montera. Det går åt fem servon till modellen. två till höjd och två till skev samt ett till sidorodret. Jag valde Hitec HS-65MG servon. Reglaget är ett 60A. Motor HET 2W-20 inrunner samt 70mm fläkt. Ackarna är 2st 4s 4200mAh. (Drivs av en stycken 4s ack).

    Jag valde detta efter det som rekommenderades från tillverkaren och som klart funkar fint!
    I dag så premiär flög jag modellen. Det var sol och svag vind vilket var till fördel då man måste handstarta modellen. På med lite lätt gas och springa några steg sen "kasta" modellen mot vind och på med full gas!. Modellen flöt i väg utan att tippa med vingarna eller några som helst hyss. Med nästan full gas och svag höjd steg jag upp i det blå med solen lysande på vänstersida ganska lågt.

    Väl uppe i luften så flög jag modellen i höger och vänster varv. Rollade nån gång och kände på modellen i hög och låg fart. Den är riktigt snäll även i låga farter och svarar klart bra på gaspådrag. Den ser ut som en jet i luften och flyger underbart. Eftersom den är svart så gäller det att ha lite koll på hur modellen ligger i luften i vissa vinklar. Det var dock inga svårigheter.
    Eftersom det var första gången jag flög en EDF modell var man ju lite nervös men samtidigt inte. Årets inomhus flygningar med propeller plan har givit ganska bra träning på många sätt vilket underlättar vår premiären efter att inte ha flugit på ett tag.

    Detta är klart en modell som jag kan rekommendera då den är otroligt snäll att flyga och den flyger mycket bra. Jag har även stoppat i en spännings sensor i balanserings kabeln för att mäta under flygning för att ha koll på acken och flygtiderna/flygtiden. Jag har räknat ut att man bör kunna flyga ca sju till nio minuter på en ack som ligger på 4200mAh. Vilket är roligt men framför allt bra.

    Jag måste även säga att modellen går fort om man vill!. Dock behöver man inte ha så hög flygfart då den går så lätt och fint i luften på "lagom" mycket fart.
    Jag kommer att skriva mer och lägga ut fler bilder när jag flugit den mera.

    Fråga gärna här om du/ni funderar över något. Det går även bra att ringa eller maila!
    Mvh/Kalle

    Senast redigerat av administrator den 2012-03-22 klockan 23:01.

  2. #2

    Standard

    Eftersom jag klistar in texten blev det en sammahängande text och inte den strukturen som jag hade från början. Ska försöka redigera det!

  3. #3

    Standard

    Bra film kalle Tog mig friheten att fixa till texten samt "bädda" in filmen till inlägget
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4

    Standard

    Tack Hanke!

    Stort tack att du redigera den Hanke! Min tillfälliga dator låser sig o har sig så när man i bland ska redigera så bråkar den!

    Mycket snällt att du fixa det det!

  5. #5

    Standard

    Idag flög jag ett par gånger. Dagen topphastighet låg på 125km/h

  6. #6

    Standard

    Idag blev det ännu mer flygning! Trotts hård blåst flyger modellen riktigt bra. Man märker ytterst lite av blåsten. Att komma i lagom hastighet rakt över fältet på relativt låg höjd med svag gas på motorn för att en bit bort kurva 180 grader i samman band med att man drar av gasen är inga bekymmer då modellen är så pass snäll. Den är i stort sätt o kritisk att starta och landa. Detta var också premiären på hemma fältet i Arboga då jag varit på annat fält och på två ställen där och flygit villket är nyttigt.

    Helt klart en super rolig modell som också går fort om man vill det. Den är dock rätt liten så det gäller att ha bra koll på den samt att ha nån markering under modellen för att kunna se den bra. Att rolla den sakta och liknande går kalas.

    Mer info och bilder komer vid nästa tillfälle!

    /Kalle

  7. #7

    Standard

    Blev mer flygning idag. Det blåste så jag hade sidovind i banan. Som tur var så blåste det inte allt för hårt och vinden var rätt "snäll". Eftersom modellen är snabb och i vissa fall svår att se då den är grå så har jag fixat lite orange tape som jag sätter på undersidan. Bild på detta kommer. Men som sagt snabb, snäll och ROLIG!!!. Måste fixa fler filmer och flera bilder.

    Jag har börjat att lägga modellen i ca 85graders vinkel för att sedan dra höjd i svängarna för att få dem bra. När jag kommit i den vinkeln jag vill rätar jag modellen för planflykt.

    Modellen rollar även rakt och fint. Grymt skoj kärra. Har provat med Multiplex telemetri och ska prova mer. Kör med volt mätare i balanserings kontakten vilket känns bra för att ha lite koll. Även gps har jag provat. Som snabbast när jag hade gps'n i gick det 125km/h. Dock ej Max!

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Hej! Har själv kört min Viper med Pitot-mätare några gånger, och jag kom var nog uppe o sniffade på strax över 120km/h med min kärra. 2W20 motorn, och 4s 35c ackar. Möjligt man kan kräma ut lite mer, är lite sugen på att försöka iaf nå en bra bit fortare.. Blir väl att byta ut både fläkt o motor antar jag, men mot vad vet jag inte

    Flög förresten års premiär i helgen med min.. går liksom inte att låta bli. Mkt kul kärra )

  9. #9

Liknande ämnen

  1. Tomahawk Viper EDF
    Av petera38 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 00:33
  2. FunCub FPV trim, och Tomahawk Viper passes !
    Av Dufniall i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 14:48
  3. Tomahawk design Futura 2,5m Hawk 190 Jet motor
    Av Amir i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 15:00
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 18:19
  5. Antennskit lossna+Recension maiden flight
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •