Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Jag har kraschar pga störningar:

Antal röster
103. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Aldrig

    59 57,28%
  • En gång

    17 16,50%
  • 2-3 gånger

    21 20,39%
  • 4-8 gånger

    4 3,88%
  • Mer än 8 gånger

    2 1,94%
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 35 MHz är osäkert

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard 35 MHz är osäkert

    Jag fick ett samtal häromdagen från en kille i Sölvesborg.
    Han flyger på Sebbarp - nära Hörbysändaren i Skåne. Han berättade att en av hans klubbkompisar hade kraschat sin fina segelmodell - tappat kontrollen helt och hållet från hyfsat hög höjd. Det visade sig att flera modellflygare haft samma problem - med störningar på 35 MHz.

    Sölvesborgsmannen är radioamatör och ville kolla lite själv. Han la en Futabamottagare (med det vill jag ha sagt att det var en kvalitetsmottagare) på bordet och kopplade in servon. Med inskjuten antenn och sändaren i rummet intill levde servona rövare och darrade och ryckte. När han slog av sändaren och mottagaren och istället tog en scanner och lyssnade på frekvensen, visade det sig att en massa polska röster hördes. 35 MHz-bandet används till PR-radio av lastbilsförare och radioamatörer i Europa! När han sedan ringde Post & Telegrafstyrelsens Störningstjänst - och kom i kontakt med en kille i Limhamn (Malmö), fick han ytterligare information.

    - Det förekommer kraftiga atmosfäriska störningar i samband med solstormar
    - Javisst, 35 MHz-bandet används flitigt av lastbilsåkare som kör i Europa - inklusive Sverige
    - Radio- och TV-sändarna kan ge speglingar som stör 35 MHz-bandet.

    Dessa upplysningar var ett barskt uppvaknande för dessa klubbmedlemmar.

    Jag minns själv att på skala-VM i Norrköping fick all flygnig ställas in en dag pga atmosfäriska störningar. Det var extremt varmt och det sprutade in radiovågor från hela världen.

    Det kunde vara intressant att se hur stort problem störningar egentligen är?
    Klicka i enkäten, så kan vi kanske få statistik...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    2-3 gånger. Detta med mitt första flygplan, en foam-rtf med billig kinaradio på 35Mhz. Ganska snart investerade jag i en beg Futaba EX 2.4Ghz, problemen borta.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    När jag flög 35Mhz hade jag störningar två gånger.
    Den första var mitt fel för jag drog antennkabeln ut vid ett servo och räckvidden blev dålig.
    Andra gången slutade det med en smäll när jag inte drog ut antennen så jag bytte till 2,4Ghz.

    Tror att många störningar beror mera på att flygkompisarnas kristaller sprider ut sig på närliggande frekvenser.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om man räknar inomhus med kassa single-conversionmottagare har jag haft störningar 1 gång. Sen bytte jag till Multiplex mottagare (RX-6 Synth) och störningarna upphörde.

    Om man räknar där jag inte hade sträckt mottagarantennen utan den låg som ett ormbo inne i modellen har jag haft störning 2 ggr. Jag bytte kristall (som gick sönder i krashen som följde) och sträckte antennen och sen upphörde störningen.

    Om man räknar där jag försökte med räckviddstest utan att ha tagit bort glödklämman, och fick 10 stegs räckvidd med infälld antenn, så har jag haft störningar 3 ggr. När jag tog bort klämman så upphörde störningen och jag fick åter 95 stegs räckvidd med infälld antenn.

    Om man räknar med där jag fick halva sändarantennen i handen när jag skulle lyfta har jag haft störningar 4 ggr.

    Men dessa är inte strikta radiostörningar på grund av störningar atmosfären, utan handhavandefel eller utrustningsfel och krockar från grannkanaler med kassa mottagare.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Malmö radioflygSällskaps fält Kvarnlanda omgärdas på ett par ställen av fårahagar med elstängsel.
    På ett par ställen har vissa piloter upplevt störningar, dock inte av någon större art. Med kärran på lite höjd så går det att "ta sig igenom" störningsområdet.
    Kan detta bero på elstängslet?? F-n vet.

    I min tidiga ´karriär´ bodde jag i Eksjö och flög en del på Ränneslätt. Då fanns bara 27MHz-bandet.
    I ett visst område fanns det enorma störningar, som en korridor på ca 50 x 50 meter, där ingekontakt fanns mellan sändare och mottagare.
    Ryktet sa att regementet I 12 hade en riktad sändare mot telemasten i Nässjö, ca 2 mil därifrån.
    Sant? Inte en aning, men jag tror att störningarna har försvunnit idag.
    Det blev ju inget krig, så regementet är numera nerlagt!
    Retroholic!

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Jag flög på pilängen Örebro för två sommrar sedan och kvaddade trodde att det,var pilotfel som det ju ofta är eller????? lagade på fältet och upp igen lika,pratade med några om det och fick svar att ett visst omr var det flera som hade problem där, två dagar senare drösade min kompis ner på samma ställe oanade konsekvenser,jag har Hitec o Lars värsting Futaba. Vi bytte till assan båda två problemet var löst.Flyger även på flugebyn har fått reda på att det är problem även där.Problem där det finns aktiva flygfält i närheten radiolänk, radar o störsändning.Har arbetat med radiolänk, radio antenner master o störsändning, kan säkert vara ett av problemen.Mvh Bengt-Åke

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tja,det är jag som har flest då..Meetings med nån som "bara" ska motorköra=riktigt dyrt,en som trodde att det som stod på radion var samma som kristallen som satt i,då hade jag tur,fick ner pjäsen..
    Försäljning samt öppnande och testning av RTF plan bland åskådare= dyrt och onödigt.
    Finns ett par till,så det mesta har hänt på meetings för mig vad jag kan minnas..
    Ärligt talat,hade det inte varit för 2.4 så hade jag nog ledsnat..
    Var kul också att läsa allt som skrevs om 2.4 när det kom,olyckor när folk passerade framför m.m.
    Jag tror jag var en av de första som skaffade FAAST och en trist sak det förde med sig var att jag har inte en gång sen dess kunnat skylla på radiostörning,var nog annars den enklaste utvägen när det smällde!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Ett par tre gånger har jag haft störningar, en gång där jag hade en 35 MHz mottagare som fungerade bra när jag var ensam men varje gång jag kom nära de andra piloternas sändare under en Aircombat-tävling ryckte det något hemskt. Elseglare och borst-motor var också problem med krasher ett par gånger. Det blev kortare räckvidder och mindre marginaler. Olja i mottagaren är heller inte bra (läckande tank) och där hjläper inte 2,4. Då räknar jag inte med 27 MHz, då hade vi nog störningar från PR-radio ganska ofta.
    Vi är på väg in i ett solfläcksmaxima 2013 som ger mer atmosfäriska stöningar även på 35 MHz. Det lär vara ungefär 11 års intervaller. Jag vet att det är värst dagtid om det är som för 27 MHz där vi hade jaktradio förr.

  9. #9
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Hlleduttanemej.Störningar!!!
    Minns väl när det var rör, 27 mghz röd grön blå o svart eller vad det var, Sedan kom ju 35 mghz, aldrig en störning, varken då eller nu. Att sedan 2,4 har kommit är väl ändå en utveckling som välkomnas.Däremot så var jag på VM i Norrköping o där talades det om störningar. Vad som blev bevisat i det fallet vet jag inte, men däremot så är det kanske så att det på senare tid förekommer störningar eftersom ett flertal aktörer vill verka inom bandet. Vad vet jag?
    Mogge

  10. #10

    Standard

    2-3 ggr har jag nog kraschat pga störningar.

    Det har ryckt rätt ofta av nån störning (dessa ggr med Single Conversion), men de flesta krascher har berott på ovana och pilotfel.

    Jag tycker Dual Conversion och PCM funkat riktigt bra.

    Det är lite mer att tänka på med 35MHz än med 2.4GHz (frekvenskrockar, billigt skit samt antennen och att tänka på störningskänsligheten när man bygger osv).

    Men det är lite som med TFT-skärmarna när dom kom. Då fick mitt i allt alla problem med sina CRT-skärmar som de haft i evigheter, dom var suddiga, farliga, strålade, gav röda ansikten och utslag, dålig bild, osv... ;-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    35MHz och bensinmotorer skapar nog mera problem för tändningen vill störa om man inte har jordningen rätt. Övrig el måste man också få på längre avstånd från tändningen med 35MHz för den är mera störkänslig än vad 2.4GHz är.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Problemet lär väl vara avtagande för radioflygare på 35 MHz bandet med att "andra" använder det bandet för PR-trafik då jag gissar att få köper en ny 35 MHz radio nuförtiden och de som har 35 MHz kanske konverterar om det är möjligt till 2.4 GHz (med orginalfabrikat modul eller 3:e part modul). Nu vet jag inte om det finns fall där 35 MHz är överlägsen 2.4 GHz så man kan behöva ha ett "säkert" 35 MHz band av den anledningen för de fallen.

    Man kan undra hur det kom sig att det kommit ut PR-radio på 35 MHz bandet - är det inte reserverat för radioflyg i hela Europa?
    Verkar bli samma visa som det var med 27 MHz bandet på 1970- och 1980-talet innan FM och 35 MHz bandet kom, störningar från PR-radio var ganska vanligt på 27 MHz bandet och är väl så än.

    Det var bra att den här informationen kom fram, jag skulle nog passa mig både en och två gånger för att använda 35 MHz bandet om det är så att PR-radio använder det. Har själv 2.4 GHhz radio sen en del år tillbaka så vad som händer på 35 MHz bandet har jag ej hängt med på. Man får väl koppas att våra 2.4 Ghz radio kommer att fortsätta vara ett i stort sett omöjliga att störa ner men det går kanske med rätta "vertkyg" det också.

    /Bo

  13. #13
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är en omöjlig uppgift att få världens alla länder att enas om att använda radiofrekvenserna till bestämda användningsområden. Så det är tydligen inte ovanligt att det sitter bamsiga 35MHz-sändare i lastbilar från våra östra grannländer. Sedan har vi det med solstormar och framför allt reflektioner i atmosfären.
    Jag kommer ihåg att då det var kraftiga störningar på alla frekvenser under VM i Norrköping, då lyssnade man på frekvenserna och det var tydligen ett kacklande på de flesta språk. En spansk sändare dundrade in med samma fälteffekt som om den stod bredvid scannern...
    Dessa atmosfäriska störningar är kraftigast vid extremt varmt väder - som under VM i Norrköping...
    Ett annat problem - som man kanske inte tänker på - är exempelvis mobiltelefonen i bröstfickan. Elektroniken i sändarna är allt mer avancerad och där finns det en möjlighet att en tillräckligt stark signal stör elektroniken så att pulståget till modellen korrumperas. Jag har ett exempels själv. En kille på Mallorca - 35 MHz - hade en Futaba 9Z och påstod med bestämdhet att han tappade kontrollen på sin modell exakt i samma ögonblick som hans mobiltelefon i bröstfickan ringde. Han provade senare - och mycket riktigt - mobilen störde sändarens elektronik. På mitt förra jobb använde vi 450 MHz-Walkie-Talkies. I Malmö konserthus stannade hissen varje gång man sände inne i hissen. Radioapparaterna slog ut elektroniken i knappsatsen för hissen...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  14. #14

    Standard

    det har ju förekommit att det varit några frekvenser på 35 bandet som inte funkat på vissa fält varierade vilka från fält till fält
    har aldrig haft några problem med pcm dock har gasen på ppm hoppat som en ping pong boll vid några tillfällen när man vart på väg in till landning så att det finns problem o har funnits under många år är kännt. man gjorde allt man kunde monteringsvis för o undvika komplikationer mer än så kunde man ej göra.har haft turen att inte vara i backen en enda gång pga störning på 35 bandet sen om det är det är ren tur låter jag vara osagt. men kan säga att jämför man 27 med 35 så blir de minst lika stor skillnad som 35 mot 2.4 utveckling är det som driver denna hobbyn tyvärr finns inget idiotsäkert inte ens 2.4 .

  15. #15

    Standard

    Flera gånger, när det väl började bli störande för några år sen... Val av plats bidrog nog, större gräsyta i tätorten. Nå, lämnade in radion för service, inget fel på den, fick tom uteffekten trimmad lite. Köpte till slut första kinesmodulen till radion och vips, bôrta... Aldrig kunnat skylla på störning sedan dess
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  16. #16

    Standard

    Svårt att veta säkert vad som beror på störning eller på annat. Under mina drygt 30 år med RC-flyg har jag en bergsäker störningskrasch (två på samma frekvens) och två misstänkta, båda med samma ESC, U-bec och borstlösa elmotor. Haverier av andra orsaker har jag massor, slutade räkna för många år sedan och då var jag uppe i 35+
    /Leif

  17. #17
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard frekvens

    Omröstningen borde gälla "Störningar i AM-bandet". Jag har kraschat pga störningar i min 2,4Ghz, där jag till störning räknar defekt BEC och defekt sändare som lade av efter en stund.

  18. #18

    Standard

    FM-bandet väl... ingen flyger väl på AM-bandet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 19:28
  2. LFC gör Gimo osäkert
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 23:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •