Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Färdigt FPV från HobbyKing

  1. #1

    Standard Färdigt FPV från HobbyKing

    Hej,

    Ska börja med FPV och har bestämt mig för att montera allt i en Multiplex Easystar (efter tips från er här på forumet, tack!).

    Som elektronik hade jag tänkt använda detta färdiga paket från HobbyKing:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._5_8G_TX_.html

    Har dock läst en massa trådar här på forumet om folk som letar efter ett FPV system men jag har inte sätt någon rekomenderat detta?? Är det ett dåligt system?

    Tacksam för snabba svar, planerar att beställa imorgon



    (PS visst kan man köpa extrabatterier till FPV systemet i en vanlig RC affär här hemma i Sverige?)

  2. #2

    Standard

    Ingen? Tänkte beställa imorgon...

  3. #3

    Standard

    FatShark används av många - hur kameran och videolänken är vet jag inte. det är 5.8Ghz och når inte så långt som 2.4Ghz eller 1.2Ghz

    Men det beror på vad du har för radio. Flyger du med 2.4Ghz lägger man videolänken på något annat.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Jag köpte (från Hobbyking) Fatshark 5,8Ghz 100mW-kit, det nådde ca 25 meter på mina multicoptrar. Upp till 75 meter har jag sett att andra lyckats med på standard-antenner.
    Slutade med att jag fick köpa separat 500mW sändare-mottagare, det fungerar bättre men lär vara olagligt.
    Å andra sidan är nog allt över 25mW olagligt, som jag förstått det.

    Jag föreslår att du köper Fatshark utan inbyggd mottagare och köper en bättre sändare/mottagare för pengarna du tjänar in på att köpa Fatsharp utan inbyggt system.

    /Magnus

  5. #5

    Standard

    25m, de lät inte roligt! =(
    Precis som du sa har jag fjärrkontrollen på 2.4Ghz. Vart kan jag hitta 500mW sändare-mottagare? Finns det i något enkelt system där jag inte behöver löda och koppla så mycket själv?

  6. #6

    Standard

    Satt och kollade lite på Hobbykings hemsida. I deras glasögon ingår 5.8Ghz mottagare (står inte vilken mW styrka), kan jag då bara köpa en starkare sändare, exempelvis denna http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ansmitter.html som är på 200mW eller denna http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...itter_FPV.html som är på 500mW.

    Eller finns det något enklare vis?

  7. #7

    Standard

    Köpa separata delar och välja en starkare(men olaglig) sändare eller köpa deras kit och köpa separat sändare (fortfarande olaglig)

    Tyvärr är uteffekterna hårt reglerade - samtidigt som kontroller verkar vara obefintligt. Olika regler gäller för olika länder dessutom.

    Samma sak är det med 1.2/1.3Ghz - som man bara får använda vissa kanaler på om man har amatörradiocert (men då i styrkor upp till hela 1000W)

    De flesta flyger med sändare under 1W så perspektivet är snedvridet, vår teknik ligger ljusår före regelverken och lagarna som gäller.

    //UndCon
    Senast redigerat av UndCon den 2012-03-30 klockan 15:47.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Standard

    Tråkigt, allt bökande och säkande efter rätt grejer får mig snart att lägga ner min dröm om FPV...

    Men än ger jag inte upp...

    Hur var dte med FatShark brillorna, de har inbyggd 5.8Ghz antenn, kan jag då bara köpa en starkare sändare, säg den på 600mW som jag länkade till tidigare och få det att fungera...

  9. #9

    Standard

    FPV är en hobby som i mångt och mycket består av att söka efter information. Det finns heller inga genvägar, enligt mig. Man måste förstå systemet och hur det fungerar för att kunna felsöka när man har störningar etc.

    Men ge inte upp, det är otroligt kul när man har lyckats lösa problemen och har byggt sin modell som fungerar som den ska.

  10. #10

    Standard

    Nej får inte ge upp nu,,,
    Börjar nog med att köpa ett färdigt FPV från hobbyking, och provar. Så usel räckvidd kan det väl ändå inte vara?
    Finns det några bra tillbehör man kan skicka med i samma beställning?

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    142
    Jobb
    Konsult/programmerare/inbyggda system
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag kör med gamla 922 setet och började med 100mw sändaren, det är inga problem imho. Jag fick utan problem 300-400 meter räckvidd med standard antennerna, men det verkar diffa rejält beroende på hur bra grejerna är matchade mot varann etc. Köp/tillverka ett par skew planar och clover leaf antenner så borde det som sagt är ge bra räckvidd. Med 600mW sändaren har jag mätt upp 800 meter räckvidd utan allt för mycket störningar, en bekant har testat sin utrustning till 1.2km räckvidd.

    Med andra ord, får du 25-75m räckvidd så är något allvarligt fel, typ att antennen inte sitter fast eller slutsteget är utbränt etc.
    --
    Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
    http://fpv.nu

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    .

Liknande ämnen

  1. Kolfiberpropellrar från hobbyking
    Av searay i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 15:45
  2. Funfighter från hobbyking
    Av grand14 i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 14:24
  3. RTF FPV system från HobbyKing
    Av HenrikGG i forum FPV Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 18:27
  4. L4 grasshopper från hobbyking !
    Av addde i forum Elmodeller
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 22:09
  5. FPV från hobbyking
    Av warriorswede i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •