Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Varför hackar min motor?

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Unhappy Varför hackar min motor?

    Motorexperter, snälla hjälp mig!

    Min DLE-55 som är relativt ny (gått ca 4 liter) har något konstigt för sig. Vid halvgas och på full gas så "hackar" motorn.

    Följande information finns: När jag gjorde premiären har jag i efterhand efter att ha sett videon uppmärksammat att när uppvarvningen inför första starten skedde så hackade motorn till. Tror det var mina premiärnerver som gjorde att jag inte reflekterade över detta. De fyra flygningarna som skedde på premiären gick smärtfritt, motorn hade inga konstigheter för sig.

    Idag så trotsade jag vinden och drog till fältet. Upplevde att motorn var lite mer svårstartad än vanligt. Varvar upp, den hostar till två gånger, går sedan bra. Väl i luften går motorn som skit. Landar efter uppskattningsvis 2 min.

    Plockar av kåpan för att se om det är något som inte stämmer. Får för mig att motorn får för lite på högfarten, därav tvekan. Hade den fått för mycket hade den ju fyrtaktat (detta är min lekmannamässiga fundering)

    Startar, motorn går bra nu, flyger en runda utan kåpa. Inga som helst problem.

    Landar och monterar kåpan. Startar och flyger en runda till. Samma problem. Motorn går orent och hackar.

    Landar för sista gången. Stänger av motorn, hämtar min GoPro för att få video på det hela. Filmen är från när jag startat och motorn fått stå ungefär 10 sek på tomgång.

    http://vimeo.com/39576683

    Mina egna funderingar:

    1. Tändrelaterat. Tändboxen är kass med andra ord
    2. Sopparelaterat. Får för lite/för mycket
    3. Felaktigt tryck vid förgasaren.

    Splitterny powerbox killswitch (fyra flygningar) och nyladdad fräsch Lipo till tändningen var monterat vid filmtillfället

    Som sagt, se filmen och kom med era funderingar!

    http://vimeo.com/39576683

  2. #2

    Mange Lundins avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    95
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    ENGELHOLMS MFK, ÅHUS MFK

    Standard

    Tjenare Göransson.
    Har för mig att bensinare är känsliga med tändstiften.
    Prova att byta det och se vad som händer, låter som
    tändmissar.
    Mange

    Jet-Skåne

  3. #3

    Standard

    Bara en fundering jag fick efter att sett filmen. Den gick bra utan kåpa sedan skit med. Kan kåpan komma åt tändbox eller tändkabeln? tex kommer tändkabeln åt cylindern? Låter som överslag i mina öron. Sitter tändhatten riktigt fast? På min DLE kunde man sätta fast tändhatten eller sätta fast den ordentligt.. dvs först ett klick sedan kunde man ta i hårdare så satt den ordentligt.

  4. #4

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    visst låder det som överslag,eller att den missar..hur är accen till tändningen??räcker den till?bränslerelaterat är det inte i mina öron.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Hej alla!

    Plockade ur stiftet och kollade, det är mjölkchokladbrunt, vilket jag har lärt mig tyder på en ok blandning. Är det vitt så går det för snålt.

    Jag frågade på IMAC forumet och fick lite tips.

    Kommer att köra en grundinställning av nålarna.

    Byta till ett nytt stift.

    Koppla förbi killswitchen.

    Lundin, tjena förresten!, stift är bytat som sagt

    Tommy, jo, jag har satt på tändhatten så att den sitter. När jag började med bensinare så gjorde jag misstaget att inte klämma på hatten det där lilla extra. Nu sitter den. Kabeln i sig har ju plast spiral runt sig, men jag ska fästa upp den så att det inte ligger emot någonstans.

    Lennart, acken är splitterny, men jag var också inne på den banan, kommer kolla med en annan acke för att utesluta det.

    Tack för era bidrag!

  6. #6
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    kolla så inte givaren till tänningen har flyttat sig. den hade du oxså justerat väl?
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dick Visa inlägg
    kolla så inte givaren till tänningen har flyttat sig. den hade du oxså justerat väl?

    Ja, jag flyttade den så att motorn tänder liiiiite senare. Den ville slå tillbaka innan.

  8. #8
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Kan det inte vara så att det blir övertryck i kåpan (dvs för lite luft ut bland annat) så att det blir för mycket mot-tryck på membranet. Många brukar ju löda i en liten rörstump i locket för membranet till bränslepumpen på förgasaren och dra en slang därifrån o in i kärran för att det ska tryckutjämna oberoende av lufttrycket i kåpan?!
    Våga vägra Powerbox!

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Per´s inlägg verkar rimligt,det kan hända pga att membranet inte pulserar pga för högt tryck på "utsidan" av förgasaren.
    Annars så känns det väldigt som tändningen missar,anledningen kan vara var som helst i ledet.
    Skumt dock i så fall att den funkar utan kåpa såvitt vida inte kåpan trycker på tändkabeln så den hamnar i nån mystisk position.. Bara en grej,hur ser luft in/ut på bild? En sån säger mer än bokstäver..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Standard

    Såvitt jag kan höra på videoklippet så handlar det om missade tändningar. Skumt att kåpan påverkar!?
    /Leif

  11. #11
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Kan det inte vara så att det blir övertryck i kåpan (dvs för lite luft ut bland annat) så att det blir för mycket mot-tryck på membranet. Många brukar ju löda i en liten rörstump i locket för membranet till bränslepumpen på förgasaren och dra en slang därifrån o in i kärran för att det ska tryckutjämna oberoende av lufttrycket i kåpan?!
    Man kan inte ta hål på pumpsidan, på nålsidan sätter man en nippel i vent hålet alt tätar det och tar upp ett nytt där man sätter nippeln.
    //Tobbe

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    17
    Jobb
    Kör skotare.
    Klubb
    Team x-wind

    Standard

    Hej. Har en DLA som hackade nåt liknande, visade sig att motorn gick lite för varmt med kåpan på, räckte med att öppna högfarten 10 min så var det borta.
    Frågan här är ju hur varm motorn var på filmen.
    Låter även likadant som för låg spänning till tändsystemet, (men det har ju inte med kåpan att göra).

  13. #13

    Standard

    Ett sätt kan vara att köpa en IGNITION TESTER så ser man var/när tändningen slutar att fungera.
    Dom kostar bara ca 60kr så de kan vara värt ett inköp.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Liten uppdatering; åkte ut på fältet och startade motorn som hade fabriksinställda nålar.

    Svår startad som f-n, när den väl tände gick den bara i någon sekund, sedan dog den.
    Såhär höll den på tills mjölksyran i armen kom. När jag var nära att ge upp går den igång. Går bra, inga "hackningar"

    Stänger av och kopplar in en acke rakt in i tändsystemet för att utesluta killswitchen som problemkälla.

    Lika svårstartad som innan, men går efter en massa flippande i gång. Går bra, "hackar" inte.

    Stänger av återigen. Tar en paus och bestämmer mig sedan att få igång motorn igen.

    Nu är den minst lika omöjlig som innan att få igång, men startar. Upplever att jag kan inte få lika låg tomgång som innan.

    Det börjar bli mörkt och jag packar in grejerna i bilen.

    Jag är helt uppgiven. Vad är det nu? Kan tändningen vara sönder?
    Har en CRRC 26cc liggande i gömmorna. Kan jag ta tändsystemet från den och testa om det funkar?

    Vad tror ni?

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Testar också att byta tillbaka till ett annat stift, samma problem.

    Under samtliga tester var kåpan på.

    Apropå värmeproblem har jag gjort större kylhål än vid förra motorkörningen

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag är alltid misstänksam mot kineständsystemen men DL ska ju vara en av de bättre.. Du kan ,om du också byter hallgivaren,testa med det andra tändsystemet,dock så kan tändstiftsskallarna vara olika,kolla det först..
    Annars blir det knas när du ska trycka dit hatten..
    Det där med fabriksinställningar? Hänger på proppen på fullgas,mer örat och en varvräknare som ska avgöra när det är OK..
    Har du testat att skruva ut tomgångsnålen, ett kvarts varv kan vara lagom ?
    Annars kan du testa det för får den för lite soppa på tomgång så blir den minst sagt grinig o starta..
    Den där sista svängen ut till fältet låter lite olycksbådande,kan vara så att den vid något tillfälle värmenypt.
    Jag vet att jag låter som en olyckskorp men känns kompet OK?
    Det här är inte lätt utan att ha motorn i handen,så allt blir lixom gissningar..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Ingen fara bokis, men jag tror inte den har värmenypt. Kompet känns precis som innan, dvs bra.

    Måste jag byta hallgivaren?

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Vad har du för tändstift på den?

    Är den så svårstartad som du beskriver så vill den i regel ha mer soppa likt Bokis rekomendation.

  19. #19
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    Jag har en underbar starter så slipper du få träningsvärk Magnus
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  20. #20
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag är 90% säker på att det är trycket i motorkåpan som "fladdrar" och spökar. Motorn går ju klockrent när den körs utan motorkåpa. Jag har själv samma problem i en YAK-54 och ett par andra modeller OM man inte löder på ett mässingsrör och drar en slang in i "kabinen" i ostörd luft.
    Sedan blir en del motorer otäta efter någon/några timmars körning och kan då bli lite mer svårstartade. Det tätar till sig igen.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Motor som hackar
    Av Vindfrisk i forum Elektronik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 13:42
  2. Elmotor som hackar efter kortning av kabel?
    Av jesse78 i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 04:08
  3. Servon hackar när motorn är igång!?
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 11:24
  4. WMV-filmerna jag gör hackar!?
    Av Ålänning i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 19:18
  5. Varför
    Av Plange13 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •