Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

mne: RCGF-50CC dr d jag gasar?? Vad gra?

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

    Standard RCGF-50CC dr d jag gasar?? Vad gra?

    Hej p er, min nya RCGF-50CC startar fint men d jag gasar slicknar den.
    Den r helt ny och skall kras in i bnk.
    Tndningen drivs via BEC/ full lipo 3s/ 1200 ma.
    Fick frst fundering fr MFT om att det kunde vara membranet i pumpen som var stelt.
    D jag bad om ett nytt fick jag rdet att frst kolla ett filter som finns i frgasaren.
    Detta borde ju vara rent men bst att kolla nd...
    Det skulle sitta under pltlocket men jag hittar bara tv runda metalldelar inpressade i godset frutom en ventil.
    En kromad och en mssingsfrgad, r det ngon av dessa som avses ?
    Har ftt en sprngskiss via mailen men den bilden har jag svrt att vestta til min motor.
    Hoppas ngon kan komma med nyttiga tipps fr jag r ruggigt sugen p att f up denna maskin i luften nu.
    Mvh

    Mats W

  2. #2
    MattiasPaps avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    57
    Klubb
    Norra Upplands flygklubb

    Standard

    Har en likadan motor och min var inte startad p fabrik. Fick stlla om tndningen och ven justera lg och hgskruven. Jag driver min tndning med 6 v NiMh ack. Filtret dom menar sitter p undersidan. Skulle det ligga skit innanfr membranet skulle den frmodligen g konstant vid start p hgvarv.

    Lycka till!
    "Team Pappen" Junior

  3. #3
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det som brukar avses r ett nt som sitter dr slangen kommer in p insidan om jag inte missminner mig men jag har p mina SW kinesmotorer som det str Walbro p men r av tvivelaktig ursprung och som inte har det..
    Oftast att den stannar vid pdrag beror p att tomgngsnlen r fr snlt stlld, stll upp den ett kvarts till ett halvt varv,ca 2 varv totalt..Sen kan du skruva tillbaks den en smula om den gr p tok fr surt.
    Tomgngen sjunker d s man fr trimma upp bottenlget p gasen d ocks..
    Anledningen r att i brist p ax pump som bilfrgasare hade frr ,kompenseras med ett verskott p brnsle fr att den inte ska bli tom p soppa nr luftmngden kas,gaspdrag (spjllet ppnas).
    Kolla vad hgfartsnlen str,frn brjan r 1 -2 varv lagom.
    Det pverkar en del ocks.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

    Standard

    Mors grabbar, ni r snabba p att svara :-)
    Kollade p nlarna tidigare? Tomgngsnlen r vl den som sitter nrmast cylindern? (svrt att se p sprngskissen).
    Har fipplat lite grann men fick rdet av MFT att inte rra dem, de borde inte behvas tydligen.
    Jag provade att vrida fram och tillbaka men det gav inget resultat.
    Hur mycket r rimligt?
    Har aldrig skruvat p en bensinare s jag vet inte.

    Hur ser man filtret d?

    Hur justerar man tndningen Mattias?

    Mvh

    Mats W

  5. #5
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hej igen,tndningen justeras med att man flyttar hallgivaren framtill p motorn,ju lngre t hger (framifrn sett) du flyttar den ,ju mer hgtnd blir den..Logiskt,tidigare mter den magneten p vevaxeln/medbringaren.
    Prova o ta bort Bec: en och anvnd en vanlig 4 eller 5 cells acke,Bec kretsar kan ibland stlla till det..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

  6. #6
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Glmde det,den yttre nlen r hgfart och den inre (nrmast cylindern) lgfart,tittar du precis bredvid nlarna brukar det st ett H fr high och ett L fr low bredvid.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

  7. #7

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

    Standard

    Ahh, bra svar hr.
    Det brjar klarna i motordjungeln.
    Vad fr skit kan becken gra?
    Kan den krokna s att det blir fr dlig krm?
    Vore ju smutt at anvnda den s slipper man ha en extra ack i samlingen.

    trstr bara att klura p det dr filtret....eller om det r membranet som torkat??
    Vad tror ni?

    Mvh

    Mats W

  8. #8
    MattiasPaps avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlgg
    57
    Klubb
    Norra Upplands flygklubb

    Standard

    Hej igen! Lg nlens fabriks instllning r 1 och halvt varv och hgnlen 1 och 3/4. Nr det gller tndningen s gr s hr fr att kolla att den str rtt. Ta ur tndstiftet och stoppa in en liten mejsel och knn efter nr kolven r max i topplget. D skall magneten st exakt mitt under hallgivarens magnet som sitter mitt under plasten. Det skall vara ca 5 graders frtndning. Nr motorn hoppar igng kan du alltid flytta hallgivaren fram och tillbaka fr att justera gngen p motorn. Lycka till!
    "Team Pappen" Junior

  9. #9

  10. #10

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlgg
    191
    Jobb
    Underhllstekniker
    Klubb
    Bors modellflygklubb

    Standard

    Varit mnga problem nu med RCGF motorer att de dr s fort man gasar. Hade sjlv en 32CC som gjorde det samma, men det r mycket enkelt att lsa, det r inte nlningen som r fel eller membranet utan becet som frstr, testade 2 olika bec, 1 onoff tndswitch med samma resultat. Tog bort becen och direkt inkoppla ett 6V acc, boom, motorn gr klockrent!
    Hoppas detta kan lsa ditt problem! (om det inte r lst)


    //Sebbe

  11. #11

    Standard

    En liten varning fr 6V acc: En 5S NiMH (6V nominellt) kan ha en spnning p drygt 8V direkt efter en snabbladdning och RCGF:s tndsystem tl max 7,0V enligt brux. Jag och en kompis har ftt permanenta fel p systemen som frsvunnit sedan vi bytt till 2S LiPo med 5V bec (som ger 5,5V i verkligheten). Om du inte vill anvnda bec rekommenderar jag 4S NiMH.
    /Leif

  12. #12

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

    Standard

    Tack Leif, det verkar vettigt.
    Skall kpa en sdan snarast.
    Mste f snurr p rovan nu.
    Mvh

    Mats W

  13. #13

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

    Standard

    Nu r jag fanimej desperat!!!
    ntligen passade vder, tid och motivation ihop s jag riggade testbnken i trdgrden och drog i gng.
    Frgasaren har varit ls och legat i bensin lnge.
    Lipo/ beck har bytts mot NiMh av rtt storlek.
    Skiten startar och gr ngra sekunder, sedan dr den.
    Den startar om p varje slag men dr snart i gen.
    Skruvade ut nlarna tills de nstan lossnade och d gr den liiite lngre men dr i alla fall.
    Tanken r monterad med verkant i hjd med verkant frgasare.
    Drar slutsatsen att det r i brnsletillfrseln som felet sitter men hur hittar jag det??
    Bjurling p MFT skrev ngot om att rensa filter men detta hittar jag inte.
    Sitter det p undersidan av frgasaren ? Har ngon en bild p hur det ser ut och tipps p hur man fr ut det?
    Lossade locket p versidan och det membranet ser helt friskt ut.

    (Vet ngon ett bra slle att kpa en ny frgasare eller finns det en i sdra Sthlm att lna?).

    Nu behver jag profshjlp hr....suck.
    Mvh

    Mats W
    Flygsmurfen

  14. #14
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ge mig en bra bild p frgasaren s ska jag se om jag inte har en ligger..Filter skulle jag inte kalla det fr,sitter en sil inne i frgasaren dock,kanske 3 mm rtt ver,man fr lossa p locket p ena sidan.
    Om inget annat hjlper,ta med dig skrllet till mig s slr vi vra kloka huvuden ihop.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

  15. #15

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

    Standard

    Mors Bokis, tack fr det.
    Sitter silen under det "undre" locket ?
    Lttade p det frrut och det sitter 2 st runda prylar inpressade i dodset, en chromad och en mssingsfrgad.
    Var ute en svng till och frskte.
    Den gr ngra ggr efter att man chokat men den vill inte suga soppa verkar det som.
    Startar man p hgre gas s varvar den upp men sedan dr den.
    Frskte skruva ut bda nlarna, d gr den liite lngre men sedan dr den.
    Jag skulle vilja ha tag i det dr filtret och eliminera den felkllan.
    Det verkar ju vara brnslesystemsrellaterat?
    Om det inte hjlper kommr jag grna ver, det vore toppen.
    Har fr mig att du bor nrmare Arlanda?
    Mvh

    Mats W

  16. #16
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har inte en frgasare framfr mig men tror att den sitter dr var soppan gr in i frgasaren "p insidan",
    ser ut som en liten tesil..Och ja,20 min ster om arlanda,det r ppet i helgen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

  17. #17
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Verkar som om frgasaren inte pumpar fram brnslet. Kan d antingen vara blockerat / felvnd packning till vevhustrycket, eller trasigt membran.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  18. #18
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 153
    Klubb
    Sdertrns RFS, Nykpings MK, Sdertlje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlgg
    Nu r jag fanimej desperat!!!
    Hrde p avstnd att den bara gick ngra sekunder. (Mats och jag r "ganska" nra grannar!) Tyvrr har jag noll erfarenhet av bensinare s jag har inte ngra tips att komma med.

    Dremot vet jag var Bokis hus bor, om du behver guidning Mats!

  19. #19
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlgg
    Hrde p avstnd att den bara gick ngra sekunder. (Mats och jag r "ganska" nra grannar!) Tyvrr har jag noll erfarenhet av bensinare s jag har inte ngra tips att komma med.

    Dremot vet jag var Bokis hus bor, om du behver guidning Mats!
    okejr Christer...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

  20. #20

    Reg.datum
    May 2009
    Inlgg
    3
    Klubb
    MFK Albatross

    Standard

    Hej jag har en 26 cc RCGF som jag hade problem med i brjan ville inte suga brnsle
    provade en ny frgasare frn MFT men det blev inge bttre
    men d fick jag se att en kanal under membranet i frgasaren gr ut mot packningen i frgasarhalsen det r inge hl i packningen men den kann nd inte tta fr det finns inget matrial att dra i mot
    ttade denna kanal sedan inge problem startar alltid p frsta slaget
    hoppas du frstod lite svrt att frklara
    mvh LGE

Liknande mnen

  1. Frga om frgasaren p RCGF 50CC
    Av Flygsmurfen i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2013-04-30, 20:01
  2. Heli trillar nr man gasar
    Av fennstam i forum Nybrjare
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2012-09-01, 10:10
  3. RCGF 20cc
    Av tedeman1998 i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2011-10-15, 01:07
  4. Jba till RCGF 20cc
    Av tedeman1998 i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2011-10-14, 22:30
  5. RCGF 26cc Bensinmotor
    Av ronas 22 i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2009-06-01, 23:41

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •