Reklam

 
Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 147

Ämne: UAV projekt med målgång i slutet av Juni.

  1. #41
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Och flygningen kommer äga rum i norrbotten, detaljer och resväg kan vi gå in på senare
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #42
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Har nu stött på lite funderingar.
    Ska montera navigationsljus och landningsljus på planet vilket inte är några problem.

    Däremot så kommer jag vela ha landningsställ på planet, detta dels för att jag gillar att kunna starta och landa från marken men även för att kunna ha en kamera monterat under planet.

    Jag tror att det kommer bli infällbara ställ eftersom dom då inte blir ivägen för kamerans synfält under flygning också vore det ju kul att ha infällbara då jag inte har det på någon modell i dagsläget.

    Men jag funderar om jag kommer tvingas sätta ställen i vingarna så att planet inte blir vingligt på marken?

    Sen har jag inte riktigt listat ut hur jag ska få plats med ställen i kroppen för jag vill ju inte att dom hindrar luftflödet under flygning då planet ska flygas långt och måste ha bra effektivitet, men det kommer jag nog på.

    Har tänk köra med 3-punkts ställ med ett hjul i nosen och två bak, om någon har tips så är de bara säga till
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #43

    Standard

    Det blir alltid en kompromiss med landningsställ. Ta en rejäl funderare om ni verkligen vill ha det. Det innebär mer vikt och större luftmotstånd. Har ni någon priolista på vad som måste finnas och vad som inte är lika viktigt, dvs "need to have" och "nice to have"?

  4. #44
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Vi måste ju inte ha landningsställ men jag vill gärna ha det.
    Först och främst för att jag vill kunna lyfta och landa från marken.
    Sen för att det gör kamera installation under planet enkelt.
    Och sen för att jag tycker de hade varit roligt att ha.

    Så de blir väl en vill, en behöver och en bra att ha.

    Ska fundera på det...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #45
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tror landningställen får stå över på detta plan, blir nog mycket jobb utan för att klara deadline så kändes onödigt att ge sig in på att konstruera landningsställ som fungerar riktigt bra i luften.

    Vi har nu börjat programmera lite med arduino kortet som vi kommer använda som kontroll system i planet och ganska fort visade det sig att det kommer mest bara vara extra vikt att släpa med en mottagare i planet för att flyga det via rc länk.

    Vi får se hur det blir men det lutar mer och mer mot ett helt autonomt plan, eller inte riktigt hel autonomt då vi kommer kunna styra det hela tiden fast målet är ju att det ska flyga av sig själv.
    Som det är nu så är det nog bara landningen vi kommer styra då vi knappast hinner programera in ett landningsprogram eftersom det kräver en hel del finlirande med koden för att klara landningen perfekt oavsett väder.
    Men man ska aldrig säga aldrig, vi kanske får tid att fixa det också, utan landningsställ blir landnings ögonblicket inte lika känsligt eftersom planet kan ta ett lite hårdare nedslag då det buklandar.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #46

  7. #47
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Vi kommer köra med en android mobil där vi plockar ut gyro och accelerometer värden.
    Vi får även ut gps och kan ha internet uppkoppling via mobilen.
    Mobilen kopplas till arduinot och kommer agera styrenhet, så alla uträkningar sker i mobilen och sen skickar den kommandon till arduino kortet som i sin tur styr servon och utrustning.
    Vi kollar på möjligheterna att sända video via samma länk för att på så vis slippa ha med oss vtx och därför bli begränsad i räckvidd.
    Sålänge internet uppkopplingen är stabil kommer planet gå att styra helt och hållet från en dator.
    Då en internetuppkoppling kan fela så kommer vi programmera in så planet bibehåller höjd och cirkulerar runt platsen där länken bryts.
    På så vis slipper vi otrevliga överraskningar ifall det felar.
    Vi kanske dock bör köra med gyro på höjden ifall mobilen lägger av för då tappar vi ju även gyrosensorerna i.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  8. #48

    Standard

    Intressant projekt! Hur har ni löst kommunikationen mellan mobilen och arduinokortet?

  9. #49
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Litar ni verkligen på android

  10. #50

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Litar ni verkligen på android
    Finns väl till dags dato inget bättre alternativ.

  11. #51

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Finns väl till dags dato inget bättre alternativ.
    +100

  12. #52

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Maemo är bättre =)

  13. #53
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tror inte android kommer bli något större problem bara vi finslipar programmet så slipper vi nog bekymmer.
    Börjar närma sig testflygning för kontroll av batteriåtgången, vi planerar att köra med fpv och vanlig rc-länk med följebil under testflygningen så nu gäller det bara att hitta ett lämpligt ställe att prova på.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  14. #54
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andreas77 Visa inlägg
    Intressant projekt! Hur har ni löst kommunikationen mellan mobilen och arduinokortet?
    Med en usb kabel emellan bara.
    Vi kör med arduino mega adk rev3 och då finns ju en usb port att koppla mobilen till.
    Däremot verkar det vara nå tjall med just Samsung Galaxy S2 som gör att det inte fungerar men det verkar finnas lösningar på det problemet.

    Om vädret tillåter blir det testflygning av planet på lördag, fast då enbart med rc utrustningen.
    Sen blir det att slänga in allt annat och planera för testflygning av autopilot systemet.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #55
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Här befinner projektet sig i dagsläget.

    Då har det byggts lite och kommer fortsätta bygga ikväll.

    Vingarna är klara och kroppen med servon i stjärten ihoplimmad.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0091[1].jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	29077

    Har även kollat in utrymmes möjligheterna i nosen för att rymmas med arduino kortet, mobilen och bägge accarna och det ser lovande ut tack vare monteringen av höjd&sidroder servon i stjärten.
    Den monteringen kommer även hjälpa till med TP då det blir extra vikt i nosen med all utrustning, men 2st servon i stjärten väger mycket som tur är.

    Kameran kommer monteras där cockpit kåpan skulle ha suttit i en hemma byggd kamera pod, den ska ha pan&tilt funktion och kommer skicka bilden via arduinot-mobilen-internet till kontroll datorn.
    Sen ska ju rc mottagaren in dära också som backup.

    Autopiloten kommer testflygas i easy staren eftersom denna klarar en krasch bättre och dessutom vill vi inte riskera att förstöra det planet som ska användas senare.

    Min enda fundering nu är vars tusan jag ska rymmas med fartreglaget men det löser nog sig.

    Ikväll ska vi börja programera arduinot och mobilen för fjärrstyrning över internet och tanken är att sedan testa det tillsammans med kamera i en radiobil för att kolla hur det fungerar rent praktiskt att köra radiobil med en kameralänk över internet och över långa avstånd.
    Då får vi även svar på om det blir mycket fördröjning alternativ många avbrott i uppkopplingen och vad som händer vid ett avbrott, ifall det kopplar upp igen eller om de hänger sig.
    Känns tryggare att testa detta på marken

    Så snart kommer det bli test dags för ny planet, köra rc-bil över internet och prova autopilot i easystaren.
    Mycket roligt att se fram emot
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #56
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fick nu ihop planet så det är redo för testflygning, bara TP justeringen kvar genom att flytta accen till rätt läge.
    Mätte effekten och det blev 11.8A och 149W vid mjukstart och max 14,8A och 169W.
    Ska bli intressant att prova planet på lördag men jag funderar om jag ska använda 3S2200 eller 3S3700 accar då.
    Kanske får prova med bägge...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  17. #57

    Standard

    Ta med båda, den flyger nog lite stabilare med ett tyngre batteri om det är blåsigt.

  18. #58
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jo det stämmer ju och dessutom är den ju tänkt att flygas med 2st 3S3700 accar(om det behövs) så lika att vänja in sig på lite tyngre plan.

    När jag testkörde motorn hemma med wattmetern inkopplad fick jag känslan av att vi kanske inte kommer behöva så mycket batteri med oss i planet.
    12A vid fullgas och stillastående plan med teoretisk pitchspeed på 70km/h.
    Det bör betyda att vi kan hålla ganska hög fart på flygningen och utan att behöva ha med så mycket batteri.

    Teoretiskt så klarar vi 30min på 12A förbrukning med 2st 3S3700 accar och 20% kvar i batterierna.
    Dock så tror jag ju att förbrukningen kommer sjunka när planet väl är i luften.

    Testresultaten kommer bli intressanta att granska.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  19. #59

    Standard

    Det är dock sällan mest ekonomiskt att köra på fullgas, lägre hastighet ger lägre luftmotstånd. Jag skulle räkna på 50% i reserv om ni har den möjligheten.

  20. #60
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jo vi kommer inte flyga på fullgas.
    Vi ska testa fram och försöka lägga oss på den mest ekonomiska hastigheten.
    Har planerat att hålla minst 40km/h i snittfart så vi får se vad det visar sig ge för resultat.

    Uträkningen var bara en fingervisning om ungefär vilken aktionsradie vi kommer få med planet.
    Efter testflygningen av sträckan vet vi exakt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Ooops, kolla slutet :)
    Av Sickan i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 20:01
  2. Slutet för IMac
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 18:58
  3. :O Ajjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj Kolla till slutet om ni inte är äckelmagade :/ fy faan
    Av kajakmannen i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 07:56
  4. Webside stats för Juni
    Av DrHanke i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 11:50
  5. Barkarby 2008 den 15 Juni
    Av Nexus i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •