Reklam

 
Sidan 1 av 8 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 147

Ämne: UAV projekt med målgång i slutet av Juni.

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard UAV projekt med målgång i slutet av Juni.

    Halloj!
    Jag och lillebror min har planerat in ett UAV projekt med slutdatum i juni.
    Planen är att bygga ett UAV plan själv där vi kommer programmera autopiloten själva(finns färdiga att köpa men inte lika roligt/utmanande).
    Planet som ska genomföra resan är en Easystar och det ska tillryggalägga en sträcka på ca 4mil.
    Vi kommer hela tiden följa efter med bil för att hela tiden kunna ta över kontrollen via RC länk och avbryta försöket om något går fel. Kommer alltid befinna oss inom LOS(Line Of Sight).
    Planet kommer vara märkt utvändigt med kontaktuppgifter utifall att det skulle försvinna.

    Planet kommer ha RC länken som "master controller" vilket betyder att kommandon från sändaren går först.
    I andra hand så styrs planet över internet likt ett UAV plan där vi endast behöver välja kurs så följer planet den.
    Skulle båda ovanstående fela så kommer det finnas inprogrammerat nödlandningsplatser där planet landar av sig själv i nödfall(dessa kommer befinna sig i obebyggt område).
    Vi kommer även kunna spåra planet live på t.ex. Google earth.

    Mer info kommer snart. Denna tråd kommer uppdateras med bilder och filmer löpande eftersom projektet pågår.

    Vi har säkerheten högt prioriterat, så detta ska kunna genomföras så säkert som möjligt.

    Uppdatering:
    Vi har börjat bygga en Easy Glider PRO som vi tänkt testa ut långflygning med.
    Denna får en EMAX GT2215-12 905kv snurra i nosen och rymmer 2st 3S3700mAh accar, vilket bör räcka hela sträckan.
    Senast redigerat av Skrotiz den 2012-04-19 klockan 18:16.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2

    Standard

    Låter spännande !

    Hur har ni räknat dem 4 mil med Easystar ? Altså hur skall ni komma så långt på et batteri, eller gör ni stop under vägen ?
    Fråger för jag själv har LR system i en Easystar, som inte har flyget ännu. Den har RTH som färdigt system. Har inte tänkt mig flyga 4 mil men kanske 1 mil, om det är möjligt (incl främ & tillbaka).
    Senast redigerat av Dufniall den 2012-04-05 klockan 11:11. Anledning: Ja

  3. #3
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Vi ska testa hur mycket batteri vi kommer behöva, hoppas kunna klara oss på 4400mah(2st 2200/3S) vilket räcker till över 1tim flygtid men då måste vi hålla ett snitt på 40km/t.
    Vi ska testa vars bästa hastigheten i förhållande till strömförbrukningen ligger så fort vädret tillåter.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #4

    Standard

    Jag TROR inte ni kommer kunna ha en så hög hastighet med en Easystar. Plus att det skulle ta för mycket amps och batteri skulle hålla väldigt kort tid.
    På FPVLAB finns där en som har en flight på 46 km (23 ut/23 hem)på et 3 cell 5000mah. Där är dog inget svar på setup, vind, snit hastighet och tid i luften. Men verkar kunna göras iallafall. Så go for it !

    Har gjort en fråga där, för se vad dem svarar.

  5. #5
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Vi får se vad testerna visar.
    Det blir nog kämpigt att klara utan stopp men vi ska försöka.
    Har hört att easystaren ska kunna bära med sig ganska mycket vikt, det jobbiga är bara att ha vikt i nosen.
    Kanske blir att bygga om och ha batterierna i kroppen under vingen istället.
    Vi får se. Har 2st 3S3700mAh accar också men dom väger endel.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #6

  7. #7
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    När vädret tillåter så ska vi göra lite tester, vet att jag brukar vara uppe ca 30min på en 3S2200 acc när jag kör med fpv.
    Det är dock i "cruise mode" så det blir inga höga hastigheter.
    Vi ska köra med en gps i planet så vi kan mäta total sträcka och förbrukning vid olika hastigheter för att ta reda på vars mest ekonomiska farten ligger.
    Sen ska den tilltänkta sträckan flygas med fpv(och följebil) för att konrollera hur mycket batteri vi förbrukar.

    Målet är att UAV planet ska klara sig utan stopp, vi får se hur mycket batteri det krävs för de.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  8. #8
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Vi har nu suttit och programmerat autopilot hela kvällen igår, det är mycket att göra för att få allt å fungera.
    Än sålänge är funktionerna bara testade genom simulering i datorn och vi har nog många veckor kvar innan vi kan testa i luften.
    Finns intresse så kommer vi lägga upp en server där det kommer gå att streama live från flygningen, från åtminstonde en av kamerorna ombord.
    Kommer givetvis även gå att se filmen från försöket i efterhand då alla kanske inte är uppe den tid vi tänkt flyga.
    Nu åter till ritbordet för att ta reda på lite mer uppgifter om hur mycket batteri vi kan tänkas behöva.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dufniall Visa inlägg
    Jag TROR inte ni kommer kunna ha en så hög hastighet med en Easystar. Plus att det skulle ta för mycket amps och batteri skulle hålla väldigt kort tid.
    På FPVLAB finns där en som har en flight på 46 km (23 ut/23 hem)på et 3 cell 5000mah. Där är dog inget svar på setup, vind, snit hastighet och tid i luften. Men verkar kunna göras iallafall. Så go for it !

    Har gjort en fråga där, för se vad dem svarar.
    Va, 40km/h är väl inte så fort med en EZ*? Titta på den här flygningen avseende hastighet och strömförbrukning. Drar ca 4A vid 40km/h.


  10. #10
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Batteri kapacitet visar sig bli besvärligt.
    Antingen måste vi lasta på mycket(3S10Ah/980g) batteri i planet eller så måste vi hitta en effektivare motor/prop kombo.
    Återstår dock att ta reda på vilken fart planet håller vid 5A förbrukning(50% gas).
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Har beställt lite grejjer och förhoppningsvis får vi testat hur långt vi tar oss per mAh nästa helg.
    Det som behövs nu är något sätt att räkna ut sträckan vi flyger, kan hända att vi skickar upp en gps som spelar in turen vilket känns enkelt.
    Mer svar kommer efter nästa helg.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #12

    Standard

    Ett alternativ kan ju vara att välja ett annat flygplan. Kan nog bli svårt att lasta en EZ* med 10Ah + elektronik och få den att flyga effektivt. Välj en större modell alternativt ett segelflygplan som exempelvis Easyglider som borde vara bra mycket effektivare än EZ*.

    EDIT: Var fick ni siffran 3S10Ah ifrån? Som sagt min EZ* drar ca 4A vid 40km/h och då är det lastat med ett 3S3Ah batteri.

  13. #13
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Har beställt en easyglider pro mest för vingarnas skull, tyvärr verkar ju den vara ganska trång i kroppen för att lasta full med prylar.
    3S10Ah är 2 parallell kopplade 3S5000mAh accar, kollade på det bara för att få veta vikten med mycket batteri.

    Ska kolla hur mycket min drar vid vilken hastighet så blir det lättare att räkna sen.
    Beställde även en wattmeter som kom hem och den kommer nog till användning.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  14. #14

    Standard

    Om du lyckas att få plats med utrustningen i EZG så tror jag att den är bra mycket mer effektiv, dels pga utformningen av flygkroppen samt att den har en dragande propeller som du dessutom kan ha anpassa mer i storlek än på EZ*. Men för att få plats så blir det nog att skära och greja en hel del med flygkroppen.

  15. #15
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det är sant. Tyvärr är ju propellern just dragande vilket innebär att att den hamnar mitt i bilden när man har kameran "i cockpit".
    Det hade ju gått att bygga om till pusher prop alternativt ha kamera under planet i kombination med landställ.
    Ska kolla lite hur det ser ut med möjligheter att montera servon bak i kroppen för att frigöra plats för utrustningen.
    Det som ska rymmas i planet är; kamera med videosändare, mottagare, en mobil, ett arduino kort och batteri nog för att klara 40km flygning.
    Känns som att det kan bli trångt i easyglidern.
    Men det är ju ett alternativ värt att kolla upp.
    En stor pusher prop är väl inte sämre än en dragande med samma mått?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #16
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kom att tänka på en till sak.
    Jag har ju planerat att använda neodium magneter till att fästa kamera pod och lastlucka.
    Kommer dessa störa ut elektroniken jag har i planet?
    Vore ju trist om de blir knas pga magneterna, tror inte att dom ska störa radiostyrningen och radiolänken iaf.
    Någon som har erfarenhet av att ha magneter nära gps och annan utrustning?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  17. #17

    Standard

    Det är bara om du ska ha magnometer(Kompass) som du får strul mod magneter.
    Jag fäster upp fotoriggen(650g) på min Quad med en 16 kg magnet utan problem.

  18. #18

    Standard

    Äh, så länge man inte har en CMOS-kamera så tycker jag att en propeller i bilden kan ge lite mer känsla. Fråga er vad som är viktigast, en bättre presterande plattform för er UAV eller en propeller i bild?



    En pusher prop har sämre effektivitet på ett flygplan än en tractor prop. Den största anledningen till detta är att flygkroppen stör luftflödet som kommer till propellern vid pusher-konfigurering. Propellerns uppgift är ju att accelerera luften och det blir mindre effektivt vid ett stört/turbulent luftflöde. Det finns dock vissa fördelar men vad jag förstår är det endast i mycket låga hastigheter, exempelvis kan nog pusher-konfigurering på en multirotor vara mer effektiv.

    Bla kan man ju fråga sig varför de flesta fullskalaflygplan har tractor- och inte pusherkonfigurering.

  19. #19
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Värt att fundera på, dessutom blir inte propellern ivägen när man kollar åt sidorna(vilket jag gör en hel del).
    Då var de ju bara dedär med att veta om vad de är för kamera jag använder, har för mig att det är en cmos kamera men är osäker.
    Vet att de är en kina kopia på sony 1/3" chipkamera i pal format.
    Vad händer om man använder cmos kamera, är det då propellern får svängda, konstiga blad??
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #20
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Efter att ha kollat jämförelser på nätet så tror jag att jag använder en ccd kamera, men är lite osäker.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Ooops, kolla slutet :)
    Av Sickan i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 20:01
  2. Slutet för IMac
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 18:58
  3. :O Ajjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj Kolla till slutet om ni inte är äckelmagade :/ fy faan
    Av kajakmannen i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 07:56
  4. Webside stats för Juni
    Av DrHanke i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 11:50
  5. Barkarby 2008 den 15 Juni
    Av Nexus i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •