Reklam

 
Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 345678
Resultat 141 till 147 av 147

Ämne: UAV projekt med målgång i slutet av Juni.

  1. #141
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Halloj!
    Känner att de börjar vara dags för en upodatering.
    Har pysslat lite med easyglidern och den är nästan klar.
    Fivk lite huvudbry med att få kanalerna att räcka till då planet använder fyra servon och fartreglaget för att styra och kamera pan&tilt kräver två servon.
    Att försöka styra allt detta smidigt från en Futaba 7C visade sig bli svårt.
    Har kommit fram till en setup där jag kör utan sidroder och med gasen på vridknoppen (vr).
    Får se hur detta fungerar. Gasen kommer ju vara konstant 90% av flygningen så det kommer förhoppningsvis fungera bra och då har jag vä spaken fri till pan&tilt.

    Så nu återstår bara att snickra ihop fpv cockpiten, löda några kablar och testflyga med allt installerat sen är planet good to go
    Sträckan som ska tilryggaläggas är densamma på 40km och ska bli spännande att se hur de går.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #142
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Halloj!
    Känner att de börjar vara dags för en upodatering.
    Har pysslat lite med easyglidern och den är nästan klar.
    Fivk lite huvudbry med att få kanalerna att räcka till då planet använder fyra servon och fartreglaget för att styra och kamera pan&tilt kräver två servon.
    Att försöka styra allt detta smidigt från en Futaba 7C visade sig bli svårt.
    Har kommit fram till en setup där jag kör utan sidroder och med gasen på vridknoppen (vr).
    Får se hur detta fungerar. Gasen kommer ju vara konstant 90% av flygningen så det kommer förhoppningsvis fungera bra och då har jag vä spaken fri till pan&tilt.

    Så nu återstår bara att snickra ihop fpv cockpiten, löda några kablar och testflyga med allt installerat sen är planet good to go
    Sträckan som ska tilryggaläggas är densamma på 40km och ska bli spännande att se hur de går.
    Tjena!

    Kul att det snart blir av! Har också en 7C och har hamnat i samma dilemma. Jag tänker köra kamera-pan på CH6 ratten (180grader) och tilt på kanal 7 dvs 2 lägen, ett som är det som du vill ha som normalläge och ett där du nickar ned kameran. Använder du inte 3-stegsbrytaren så har du ju tre lägen där? Ställ in endpoints osv för att optimal vinkel. Att köra throttle på CH6 låter lite vanskligt! Kör du verkligen på 90% gas förresten, är det optimalt?

    Just det, med Easystar så kan du koppla ur eller minska utslaget på rodret och köra PAN där istället och köra TILT på kanal 6?

    Snart lyfter min UAV!

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  3. #143
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Halloj!
    Jo jag har redan funderat både en och två gånger på just den pan&tilt setupen som du beskriver med 3-vägs brytaren och CH6 ratten men kommit fram till att det inte blir behagligt för mig.

    Att mixa sidroder med pan har jag provat men ej fått fram något bra resultat då det alltid kräver att sidrodret rör sig med kameran eller vice versa beroende på hur man kopplar kanalerna. Därför koppla jag sidrodret på kanal 7 så jag har möjlighet att trimma det och kan koppla in det med en mix om jag vill men oftast används det ju inte.

    Nä vi kommer inte köra på 90% gas utan de jag menade var att 90% av sträckan så kommer gasen vara i ett å samma läge så därför fungerar det att reglera den med CH6 ratten. Är bara vid start å landning som det kan bli lite trassel.

    Det enda som bekymmrar mig nu är om planet orkar lyfta och ta höjd då det är lite klent med dragkraft i denna setup men de visar sig vid testflygning.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  4. #144
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Halloj!
    Jo jag har redan funderat både en och två gånger på just den pan&tilt setupen som du beskriver med 3-vägs brytaren och CH6 ratten men kommit fram till att det inte blir behagligt för mig.

    Att mixa sidroder med pan har jag provat men ej fått fram något bra resultat då det alltid kräver att sidrodret rör sig med kameran eller vice versa beroende på hur man kopplar kanalerna. Därför koppla jag sidrodret på kanal 7 så jag har möjlighet att trimma det och kan koppla in det med en mix om jag vill men oftast används det ju inte.

    Nä vi kommer inte köra på 90% gas utan de jag menade var att 90% av sträckan så kommer gasen vara i ett å samma läge så därför fungerar det att reglera den med CH6 ratten. Är bara vid start å landning som det kan bli lite trassel.

    Det enda som bekymmrar mig nu är om planet orkar lyfta och ta höjd då det är lite klent med dragkraft i denna setup men de visar sig vid testflygning.
    Koppla ur sidoroder helt om du ändå har ailerons? Går ju utmärkt att köra utan roder. Kasta hårt!

    Lycka till!

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  5. #145
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jo sidrodret används ju inget så därför kör jag det på kanal 7 bara för att de ska hålla sig i neutralläget under hela flygningen.
    Jo ett ordentligt kast kommer nog behövas.
    Har provflugit det utan fpv setup men då med endast med ett batteri så betydligt lägre vikt och redan då var det lite trött att komma upp med.
    Så kanske får kaststarta det utför en klippa
    Uppdatering kommer.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #146
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hej igen!

    Måste tyvärr meddela att detta projekt ännu en gång ligger vilande.
    Easyglidern hänger färdigt på väggen i hobbyrummet och jag har ett FyDos system som går att använda till autopilot och stabilisering. Att få arduinot som styrsystem med hjälp av en android mobil visade sig bjuda på många utmaningar.

    Easystaren dundra i backen igår ordentligt efter ett missöde, 6timmar senare återfanns dock planet och förutom flygkroppen och vingen så var det kameran och accen som strök med(kameran fysiskt skadad med lösa komponenter och accen djupurladdad).

    Så nu sitter man och funderar på en ny kamera, denna var jag sugen på.
    Den drivs ju från 5V så får använda mig av en Ubec då men de är inga problem.

    Någon som har nåt bättre förslag på kamera att ha i planet?

    Tankarna nu går mot att kanske montera ihop alla grejjer i Easyglidern och då är en långflygning nära
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #147
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fast jag vill ju ha en ccd kamera så då går ju fatsharks bort.
    Hur stor skillnad ser man på 420 och 600TVL kameror?
    Känns som att de bör göra en del skillnad men kanske inte är så mycket i verkligheten?

    Kanske denna istället
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. Ooops, kolla slutet :)
    Av Sickan i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 20:01
  2. Slutet för IMac
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 18:58
  3. :O Ajjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj Kolla till slutet om ni inte är äckelmagade :/ fy faan
    Av kajakmannen i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 07:56
  4. Webside stats för Juni
    Av DrHanke i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 11:50
  5. Barkarby 2008 den 15 Juni
    Av Nexus i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •