Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Optimal setup EZ* 40km flygning / Single blade propeller funderingar.

  1. #21
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Upptäckte att easyglider vingarna var 148g tyngre utan servon men med vingbalken, ingen överrasskning men hade inte tänkt på det.
    De innebär en flygvikt för min easystar på 833g och vingbelastning 20g/dm^2.
    Tillkommer nog ca 18g för servona i vingarna också.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #22
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Med easyglidern som plattform istället så blir ju motorvalet mer öppet, upptäckte även att 2st hardcase 2S5000mAh lipo passar perfekt i den, funderar på att ha motorn såhär:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00035.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	112,8 KB 
Id:	28258

    Då blir funderingen bara vad jag ska köra för motor/prop med 2S.
    Har kollat på EMax GT 2210/13 tillsammans med 10x6 prop vilket enligt uträkningar verkar ge fina egenskaper, om kraften räcker?

    Förslag mycket välkomna, målet är 40km distans med fart mellan 20-80km/h.
    Och den får inte sluka för mycket ström, kan köpa nya accar, motor och esc bara jag hittar något att gå på.
    Senast redigerat av Skrotiz den 2012-04-14 klockan 15:55.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #23

    Standard

    Ska du minimera luftmotståndet så försök ha motorn i noskonen; har ju funnits seglare med nedfällbar nacell iofs.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #24
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kommer ju köra med motorn igång hela tiden, men att ha den i nosen kanske inte är så dumt ändå.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #25
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Upptäckte att easyglider vingarna var 148g tyngre utan servon men med vingbalken, ingen överrasskning men hade inte tänkt på det.
    De innebär en flygvikt för min easystar på 833g och vingbelastning 20g/dm^2.
    Tillkommer nog ca 18g för servona i vingarna också.
    Räkna på kubisk vinglast i stället
    gram/yta^1.5

    Vinglast är inte enhetsneutralt utan beror på storleken, så den säger inte så mycket.
    kubisk vinglast under 5 (gram/dm3) fungerar för modellsegelplan.
    du får cirka 3 (gram/dm3) och det fungerar väldigt bra.

    Jämför t.ex. en fullskala spitfire har 1512 gram/dm2 vinglast och 32 gram/dm^3 kubisk vinglast.
    en fullskala A380 har 6769 gram/dm^2 vinglast och 24 gram/dm^3 kubisk vinglast.

    Att fullskala kan ha högre vinglast beror på reynolds tal som tillåter icke-turbulent strömning
    vid större korda.

    Här finns en kalkulator
    http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  6. #26
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Okej...
    Utrustningen som ska med i planet väger in på ca 1Kg med 2S10Ah batteri och då tillkommer motor och planets vikt på det.
    Blir väl någonstans i området 1800-2000g innan planet är komplett, detta på 41,6dm^2 vingarea.

    1985g(70oz) och 41,6dm^2(645sq.in) ger 47,7g/dm^2 och 7,4g/dm^3.

    Hur tolkar man detta då? Fullt möjligt?

    Detta räknat på easyglidern då denna verkar som det lämpligare alternativet just nu.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Varför inte satsa på en 2-cells setup?
    Batterivikten minskar ju med en en tredjedel, alternativt fler MAh med samma vikt.
    Tänkte bara rätta till dig lite Mr J. Med ditt resonemangen kan man lika gärna använda 1S-batterier då sjunker ju vikten med hälften i förhållande med ett 2S-batteri för samma Ah. Anledningen till att det inte blir korrekt är att effekten blir olika när man ändrar spänningen. Man bör alltså jämföra Wh istället för Ah, P=U*I.

    För en relativt tungt lastad modell så tror jag dessutom att ett 3S-batteri är betydligt bättre lämpad vid start.

  8. #28
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 098
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Rätta och rätta, det var bara ett förslag...
    Många modeller är ju så övermotoriserade att dom kan hålla sig flygande på 1/3-dels gaspådrag, då används ju inte dom sista volten, då är det kanske bättre att släpa med sig vikten i form av fler mAh.
    Är kärran däremot så nerlastad att man måste hålla full gas med 2 celler så är det nog inget bra alternativ.
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #29

    Standard

    Vad menar du med att den sista volten inte används? Det är ju just detta jag menar, det blir ju fel om man tänker så.

    Spänningen används alltid och skapar tillsammans med strömuttaget effekt. Exempelvis att du har 10A strömuttag med ett 3S-batteri så krävs det 15A strömuttag om du använder dig av 2S. Med andra ord så krävs det att ett 2S-batteri har 15Ah för att jämställas med ett 3S på 10Ah. Så det blir ju knappast lättare.

    Men visst håller jag med dig om att många modeller är övermotoriserade och jag tror då att lösningen sitter i att välja rätt motor och propeller för att styra effektåtgång snarare än att byta batteri som i slutänden ändå inte blir lättare avs effektuttag/vikt.

    Nu verkar det ju lite som att jag förenklar detta med spänning och effekt och det är sant, det gör jag. Bland annat så ger högre ström större förluster i kablar och man måste då även ha kraftigare fartreglage etc, dvs ingenting som blir bättre med ett 2S-batteri. Ville bara få fram att man inte vinner någonting i vikt på att välja 2S istället för 3S. Detta såvida inte man inte väljer en motor som går synnerligt bra på just 2S.

  10. #30
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det skulle vara väldigt enkelt att köra allt på 3S, inkl videolänken och arduino systemet.
    Då behöver jag bara ett filter så jag slipper störningarna från motor/esc.
    Plus att jag måste hitta lämplig motor till planet.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  11. #31
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Okej...
    Utrustningen som ska med i planet väger in på ca 1Kg med 2S10Ah batteri och då tillkommer motor och planets vikt på det.
    Blir väl någonstans i området 1800-2000g innan planet är komplett, detta på 41,6dm^2 vingarea.

    1985g(70oz) och 41,6dm^2(645sq.in) ger 47,7g/dm^2 och 7,4g/dm^3.

    Hur tolkar man detta då? Fullt möjligt?

    Detta räknat på easyglidern då denna verkar som det lämpligare alternativet just nu.
    Den lasten är i övre intervallet av last för segelplan, du bör kunna använda den men inte öka lasten.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  12. #32
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Men ska man fortfarande räkna easyglidern som segelplan då den kommer drivas med motor hela tiden?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  13. #33
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Någon som kan säga på rak arm vilken prop jag ska välja till easyglidern?
    Tänkte prova med min Venom V35/975(kv).
    I dagsläget drar den en 11x5,5 prop i min funcub på 3S.
    Men vågar inte prova med vanlig prop utan tänkte beställa en folding.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  14. #34

    Standard

    Om den motorn går bra med den propellern skulle jag nog välja en folding prop med samma dimensioner, då vet du ju att du får någonting som fungerar bra. Sedan kan du ju testa med olika propellrar för att hitta den som är mest effektiv i det aktuella fartspannet du tänkt använda den i.

  15. #35
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det är ju ett enkelt sätt
    Men jag undrar om det är någon ide att prova den motorn, skulle nog egentligen vela ha en snällare motor.
    Fast å andra sidan kanske den inte drar så mycket om jag glider runt med låg gas?

    Börjar närma mig en testtur med easyglider, tänkte sikta på 10km flygning för att kolla hur mycket ström den förbrukar vid t.ex. 40km/h, bör ta en kvart då.

    Är bara fundersam över hur jag ska få plats med allt sen i ezg...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #36
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nu blev det beställt ny motor, en EMAX GT 2215/12 905kv, denna kommer testas med 10x6 folding prop.
    Ska enligt uträkningar ge på 3S, max 12,52A, 136W, 70km/h pitch speed och 907g static thrust.

    Får se hur det funkar i planet, kommer köra med 30A esc så har god marginal vad gäller förbrukningen.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  17. #37
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fick hem lite prylar så bygget kan fortsätta.

    Motor:


    Propeller folding:


    Och för att minnas vars det begav sig i början:
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #38
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nu har detta bygge fått vila många dagar och då vi fick hem sista komponenten till styrsystemet så har det blivit programmering för hela slanten.
    Men ska ge mig på att bygga ihop planet så gott det går under veckan så det är redo för testflygning.
    Måste ju ta reda på hur mycket batteri som behövs ombord på planet och detta kommer göras genom att flyga sträckan med fpv utrustning och övervakning av batteristatusen.

    Sen måste jag ju fixa så jag kan spela in den flygningen ifall någon skulle vela titta
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  19. #39
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    EZGidern är testflugen och effekten blev lite i minsta laget.
    I helgen ska vi testa räckvidd på batterierna med fpv utrustning om vädret tillåter.
    Då får vi rea på om det räcker 40km.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #40
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Är inte propellern baklänges? Ser så ut på bild av propeller+spinner.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. DJI WKM single waypoint datalink 2.4 ghz
    Av Stiffe i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 22:34
  2. EPP - FPV Funderingar
    Av StarvinMarvin i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 22:04
  3. Flen flygning Blade Kraschar
    Av M.B i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 17:03
  4. Single stick joystick
    Av dr.jeep i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •