Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Optimal setup EZ* 40km flygning / Single blade propeller funderingar.

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Optimal setup EZ* 40km flygning / Single blade propeller funderingar.

    Hejsan!
    Skulle nu vela bolla lite ideér med er all på detta fantasktiska forum.

    Jag och lillebror har startat ett projekt där vi ska tillryggalägga en sträcka på 40km med en easystar, projektråd finns hära.
    Därav kom vi att fundera på optimal setup i planet för denna uppgift.
    I dagsläget flygs planet med en 3S motor(vet ej spec på denna för tillfället) och orginal propellern(modifierad för att passa axeln), då räcker ett 3S2200mAh batteri i ca 30min.
    Då är det med låg fart och fpv utrustning.

    Till denna flygning vill vi nog ha en snitthastighet på minst 20km/h, men när jag tänker efter så skulle 40km/h passa bättre ur tids synpunkt då resan skulle ta 60min istället för 120min.

    Vet inte vad easystaren har för högsta lämpliga hastighet utan att förbruka allt för mycket ström?

    Vi började ifrågasätta om en 1-bladig propeller är bättre att använda sig av, lite googlande har visat att det råder delade meningar om detta.
    Vi har ju möjligheten att hålla ett konstant varvtal under nästan hela resans gång, detta verkar vara något som är viktigt för enkelbladiga propellrar.
    Däremot är vi inte det minsta intresserade av vibrationer då planet ska bära med sig kamera utrustning.
    Någon med erfarenhet inom detta område som kan hjälpa till?

    Har räknat med att kunna bära med 2st 3S5000mAh batterier under resan och det vore fint att klara sig hela vägen på dom, ännu bättre om vi klarar oss med mindre.

    Ska väga utrustningen som ska vara med på planet för lite mer exakta uppgifter, även planet ska vägas.

    Någon som har några ireér, vi har mindre än 3mån på oss att testa fram setupen(slutet på juni genomförs flygningen) så det vore fint att redan nu kunna börja planera in vad vi behöver.

    Nu ska jag väga plan, fpv utrustning och kolla upp spec på motorn som sitter i planet i dagsläget.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kan tillägga att detta är motorn jag använder i dagsläget;
    Turnigy Inrunner 2835 2200kv

    Vore väldigt bra om det gick att använda den till detta projekt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #3

    Standard

    Har inte haft funderingar på optimera men lekt lite med tanken att försöka lägga sej i bättre verkningsgradsområdet för motor och börjat sätta ihop en EZ* till (den gamla förbrukar 3S2200 på 2 minuter full tuta .
    Tänkte köra på 6S i stället och då
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=927
    fanns i braohalådan blev det en sådan och reglage som klarar 6S. Bara bänkprövad än så länge med 6x6 drog 11A på 3S lär dra för mycket på 6S så satte på 5x5 så länge som drog 4-5A på 3S och ligger på drygt 11A på 6S. Kanske kan vara en väg att gå?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EZ6S.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	28005
    Senast redigerat av numnutchris den 2012-04-06 klockan 16:54.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mätte du rätt? Den borde dra cirka 4 ggr mer med 6S i stället för 3S. Om du går ner mycket i propeller förlorar du effektivitet då små propellrar är sämre än stora. Jag tror utan att veta att du inte bör understiga 6x4, och hellre borde ha 2st parallellkopplade 3S 2200mAh än en 6S 2200mAh. Sen ska du veta att om du lastar mycket tungt får motorn jobba hårdare. Om jag har en 1050mAh acke i min Parkmaster får jag 7.15 min flygtid, stoppar jag i en 1550mAh så får jag 9.15 min flygtid, inte så stor skillnad som energiinnehållet gör troligt. Problemet är att jag måste köra motorn hårdare med det stora batteriet då det väger mycket, 160 gram i stället för 105.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  5. #5

    Standard

    3S-värdet kan vara fel, var ju mer intresserad av 6S och ja, tänkte köra 3S1300-or i serie om det räcker som motvikt. Tyvärr måste man modda mer om det ska i större propp; den tar precis 6" utan att bakkroppen ska beskäras. Sen är tanken inte att ligga på toppvarv eller ens försöka hovra; lite annan flygstil att segla än parkmastra tror jag
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Någon som vet av någon vettig "power calculator" där jag kan få ut bästa verkningsgraden?
    Jag har planerat att köra med turnigy motorn som sitter i och en APC Thin Electric 6x5,5.
    Min fundering är ju givetvis hur mycket batteri jag behöver ta med för att komma 40km?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Sök på elektro motor calculator.Där kan man lägga in olika motorer och accar och reglage för att hitta rätt kombination
    Tobbe

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    1) Jag tror du ska se över motorvalet. Du behöver mycket verkningsgrad för att nå långt. En mega inrunner t.ex. 16/15/4 med 3S och 6x4.

    2) Jag tror du ska mäta i stället för att räkna. Skaffa en logger du har i planet.

    Jag har en logger i min parkmaster.

    Jag har jag genomsnittlig förbrukning på 74W om jag fisflyger för att filma i stället för hovrar. Jag bibehåller flyghöjd och flyger i cirka 40 km/h.
    Om jag antar att det drar 74W (säkert en stor överskattning, då jag loopar och rollar lite grann) och jag har ett batteri på 1550mAh@11.1V, så blir snittströmmen 7A.
    Batteriet är tömt efter 1,550 Ah/7 = 0,22h.
    Om min hastighet är 40 km/h så kommer jag sträckan 40 km/h * 0,22h = 8 km. D.v.s 40/8 = 1/5 av önskad sträcka

    Jag skulle behöva 5 ggr större batteri, om man antar att planet drar lika mycket effekt med 7750mAh batteri som med 1550mAh. Jag tittar på 3S 6000mAh 25C på hk som väger 481 gram i stället för 135gram. Denna vikt mår inte parkmastern bra av och jag gissar att jag måste höja effekten för att kunna fisflyga.

    Hade du kunnat mäta hade du kunnat mäta vad hastigheten blir med sånt batteri och vad snittförbrukningen blir. Du kan ju t.ex. parallellkoppla alla dina batterier och se om easystaren mår bra av det.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  9. #9
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Flög 7min idag på halvgas och förbrukade då 580mAh.
    Detta bör betyda att min motor drar ca 5A.
    Tyvärr vet jag inte hastigeten men det ska jag ta reda på under nästa flygning.
    Planet vägde 680g under denna flygning vilket också är viktigt att komma ihåg eftersom det ska i mera utrustning.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  10. #10
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hobbyking har 3S5000 accar som väger 490g styck.
    Accen jag flög med idag vägde 185g vilket innebär 795g viktpåslag om jag ska köra med 3S10Ah (2st 3S5000).
    Då väger planet 1495g, och då har jag inte lastat på övrig utrustning ännu...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hmm, en norrman har lastat sin easystar tungt.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=822678
    Men han har bytt ut vingarna till vingarna från easyglidern.
    fredrik

  12. #12
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Byta vingar kan ju vara klokt.
    Men denna norrman verkar ju köra med väldigt låg strömförbrukning om inte jag missuppfattar det han skriver? 2st 2S2200??
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  13. #13
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Blir att beställa en easyglider pro och testa med dom vingarna, blir ordentligt mycket bättre vingbelastning än orginal vingen iaf.
    Sen om det visar sig fungera dåligt så har man ju en elseglare också att flyga runt med

    Med 3S10Ah och all utrustning vi räknar med att ha så blir det 74g/dm^2 med easystarens orginalvinge, känns inge vidare.
    Med samma utrustning och easyglider vinge blir det 43g/dm^2, det bör ju vara flygbart?

    När jag kört easystaren med fpv utrustning har jag legat på 36g/dm^2.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Varför inte satsa på en 2-cells setup?
    Batterivikten minskar ju med en en tredjedel, alternativt fler MAh med samma vikt.
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Intressant tanke som inte jag har funderat någonting på...
    Har fått för mig att 3S skulle vara bättre men 2S kanske passar bättre?
    Behöver något att räkna på, vill helst inte byta motor då det innebär att jag måste köpa nytt plan alternativt slakta easystaren.
    Men får göra några räkne exempel på lämplig 2S setup med befintlig motor.
    Har ESC som klarar 30A så det ska nog inte vara några problem. Rymmer inge större än 6" propeller.
    Detta ska kollas upp.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #16
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Blir inte riktigt klok på denna, förstår ej vad detta innebär " * Prop may stall -> static thrust may not be reached! (see Prop Stall Thrust) ** static Thrust < Drive Weight * "?

    Har använt denna och räknat på:
    Metric units.
    LiPo 5000mAh 20/30C 2S2P (totalt 10000mAh).
    ESC max 30A.
    Turnigy B2835.16(2200)
    APC Electric E 6x5.5

    Om någon vänlig med lite mer förståelse skulle orka knappa in dessa värden och kolla resultatet vore det snällt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  17. #17
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Går även att räkna med 3S2100 20/30C(använder 3S2200 idag) och en 5x5 prop, detta kör jag med idag.
    Då står det "Prop may stall -> static thrust may not be reached! (see Prop Stall Thrust)".
    Vad innebär detta? Har jag för liten propeller? Misstänker nämligen det.

    Och vad betyder "Propeller Stall Thrust"?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #18
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Intressant tanke som inte jag har funderat någonting på...
    Har fått för mig att 3S skulle vara bättre men 2S kanske passar bättre?
    Behöver något att räkna på, vill helst inte byta motor då det innebär att jag måste köpa nytt plan alternativt slakta easystaren.
    Men får göra några räkne exempel på lämplig 2S setup med befintlig motor.
    Har ESC som klarar 30A så det ska nog inte vara några problem. Rymmer inge större än 6" propeller.
    Detta ska kollas upp.
    Det var bara en tanke, på innomhusmodeller där man gärna vill spara vikt men inte bryr sig så mycket om hastigheten kör man ju ofta med 2 celler.

    Men man brukar ju köra med större prop ju lägre spänning, så om du är låst till Easy Star kan det ju bli ett problem, möjligen kan en 3-bladig prop funka...
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #19
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Då var de beställt en EasyGlider PRO och lite "bra-att-ha" grejjer, bl. annat en wattmeter för å kunna kolla hur det funkar.
    Känner att det mäts alldeles för lite.
    Beställde även 3-bladig 6x3 prop och en 2-blad 6x4, har 6x5,5 sen tidigare.
    Om jag fattade den där ecalc:en rätt så verkar den trebladiga inte vara så tokig.
    Hade helst haft en vanlig 2-blad 6x3 prop men fanns ej där jag beställde.

    Nästa helg blir det att testa lite olika setuper, kan prova 2S med en bilacc jag har(4500mAh) fast den är ju rätt tung&otymplig.
    Vikten spelar iofs inte så stor roll eftersom det ändå kommer lastas mycket i planet.

    Ska bli intressant å se hur det kommer bete sig med nya vingar
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #20
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fick just hem min easyglider pro och lite tillbehör, shit vilka vingar
    Easystaren har 136cm i spännvidd och dessa nya fina mäter hela 180cm.
    Törs jag ens prova utan skev/spoileron med en flygvikt på ynka 680g? Eller får jag aldrig ner planet på backen igen då?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. DJI WKM single waypoint datalink 2.4 ghz
    Av Stiffe i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 22:34
  2. EPP - FPV Funderingar
    Av StarvinMarvin i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 22:04
  3. Flen flygning Blade Kraschar
    Av M.B i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 17:03
  4. Single stick joystick
    Av dr.jeep i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •