Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bubblor/ veck i folien

  1. #1

    Standard Bubblor/ veck i folien

    Hej.

    Har sökt runt lite för tips men tycker mig inte hitta något (ber om ursäkt om detta redan skulle vara diskuterat)...

    Har köpt och byggt ihop en E-Flite Piper Pawnee. Fint bygge med fantastisk passform och kvalitet, inga konstigheter.

    Nu till min fråga: Den har några bubblor/ veck i folien vid nosen (UltraCote). Inga biggies, men ser lite tråkigt ut när allt annat är så fint. Under folien finns en böjd solid balsa bit, inte fackverk, så det borde gå att få den att fästa mot detta... Finns det någon med erfarenhet som har något skönt tips?

    Kan man värma?

    PS. Inte mitt plan på bilden, men samma modell ;-)...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1275.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	36,2 KB 
Id:	28119

  2. #2

    Standard

    testat o värma med ett strykjärn? om det blir bubblor samtidigt som du värme så kan man göra ett litet hål med en knappnål för o pressa ut luften .

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av helifanatic Visa inlägg
    testat o värma med ett strykjärn? om det blir bubblor samtidigt som du värme så kan man göra ett litet hål med en knappnål för o pressa ut luften .
    Inte testat, (men föreställde mig något i den vägen).

  4. #4

    Standard

    Strök med strykjärn direkt på folien. Blev otroligt bra. Som ett trumskinn. Känns fel att sätta ett hett järn mot plastfolie, men det funkar.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    En sak som man kanske tycker är konstigt på en ARF som är klädd med t ex UltraCote (=Oracover) är att det kan finnas en del skrynkligheter redan när man packar upp modellen ur kartongen. Den såg säkert bra ut när den blev klädd på fabriken (i Kina typ) och packades ner i kartongen. Vid den temperatur, luftfuktighet osv som rådde där såg nog klädseln fin ut. Sen letar sig en sån ARF hit till vår lilla del av världen med lite annan temperatur, fuktighet osv. Klädseln ser kanske inte riktigt lika fin ut längre med lite skrynkler och lite slak i plastfilmen här och där. Då blir det naturligt att sträcka upp klädseln igen här hemma med t ex ett litet klädselstrykjärn, gärna med en lite strumpa på och stryk efter med en vante (finns speciella vantar för sånt) kan man också göra. Det kan gälla dels att sträcka upp slak klädsel dels få klädseln att fästa bättre mot balsan. De ARF jag har som är klädda med Oracover har jag det första jag gjort strykt fast all klädsel ordentligt. Tar kanske 2-3-4 timmar lite beroende på storlek på planet förstås. Det har varit mödan värt för det har senare blivit väldigt lite skrynklighet som kommit tillbaka.

    Tips hur man sätter samman en ARF inkl tips om klädselns sträckning/fastsättning finns t ex i denna video nedan från Hangar 9 om deras nya P47D-40 Thunderbolt. Många bra tips i dessa video för förstagångsköpare av, men även för mer erfarna, (lite större) ARF. 12 videos varav del 2 handlar om plastfilmsklädseln och tips om den (i nedre kanten i fönstret kan man klicka på de 12 filmerna).

    http://www.youtube.com/watch?v=TQ44B...F69CF2ECAABA54

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-05-09 klockan 14:24.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •