Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Piper J3 cub....

  1. #1

    Talking Piper J3 cub....

    Tja har länge funderat på vilket plan jag ska köpa och så men sen blev det inte av alls men nu SKA jag köpa ett plan ! är inne på en sån här : http://www.megamods.se/RC-Flygplan/J...nnvidd-1400mm/ Vad tycks om den ? Är det en starmax eller ? 140cm spänvidd och allt ingår så tycker jag att det var rätt billigt Radion kanske inte är så bra men den duger väl att bara ha till det här planet tillfälligt ?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Den ser ju trevlig ut för att vara en EPO-kärra. Har ingen aning om hur just denna variant av Cub är som flygmaskin men generellt så måste du flyga en Cub aktivt med sidoroder, höjd och skev vilket kan vara lite småknepigt för en nybörjare. De flesta andra nybörjarkärror klarar man ju av att flyga på enbart högerspaken (skev/höjd eller sida/höjd) men Cubbar i allmänhet brukar kräva att man viftar med båda spakarna vid svängar...
    En Cub-liknande kärra som jag dock vet fungerar utmärkt som nybörjarkärra är Multiplex Easycub - http://www.autopartner.se/multiplex-...ternalsearch=1
    Inte alls lika skalalik och snygg men en bra nybörjarkärra. Sen finns ju även Multiplex Easycub som har lite mera avancerade flygegenskaper.
    Har du flugit mycket simulator och då inte minst med en Cub så kan du antagligen klara även din snyggare Cub - i alla fall med lite hjälp i början av någon erfaren flygare. Sen är det ju så att vingstag och annan snygg detaljering alltid gör det lite svårare att laga den dag den går sönder - vilket nybörjarkärror förr eller senare brukar göra. Enkla konstruktioner brukar vara att föredra när man är nybörjare.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Det är med säkerhet en starmax.Jag har den gula varianten som jag köpte hos MFT utan radio.Mycket nöjd, men landningställs infästningen med dito fjädring fick jag förstärka.Jag mixade in sidorroder på skevspaken och då svänger den bra utan doppa vingspetsen,men man kan ju även styra sidorodret med vänster tassen om man vill
    Tobbe

  4. #4

    Standard

    Oj förlåt jag glömde att nämna att jag inte är helt nybörjare jag har både flugit simulator och så har jag även en egen Kyosho Calmato 40 trainer med metanol motor i, men den har jag tyvärr sålt nu , den klarade jag att flyga och även lite akrobatik såsom loop , roll och flyga inverterat sen lärde jag mig nåt som jag tror hette stall turn tror jag det hette .... Vad menade du att det var svårare att laga om den är detaljerad ? Vill inte lägga mer än ca 2000 kr på plan och allt ska ingå i det, även radio ! Det är pga att jag måste ha pengar till moped....

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    OK - har du flugit förr så borde det väl fungera bra nu med.
    Jag drog slutsatsen att du var nybörjare eftersom du köpte en kärra som inkluderade radio.
    Ja - vingstöttor, olika staglinor, kanske motor-attrapper m m brukar innebära mera jobb vid reparationer men är du inte helt nybörjare så kan du väl satsa på att hålla modellen hel istället...
    Sen kanske du skall kolla lite mera renodlade/etablerade RC-hobbyaffärer och köpa därifrån istället - om inte prisskillnaden är alltför stor. De översatta texterna på den länkade kärran gav inte nåt övertygande intryck på mig i alla fall.....
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    tjena ! varför ska man köpa från mer etabelrade rc affärer ?? det är ju oftats dyrare När jag mailade dom på affären så sa dom att dom inte rekomenderade det planet för att den endast var att flyga skala likt med och hade inte så mycket andra möjligheter Vad tusan ska jag ha då ? jag vill kunna flyga på en fotbollsplan allt ska kosta max ca: 2000 kr det måste inte vara rtf men för 2000 ska radio och allt ingå, går det ens att hitta ett sådant flygplan ? :!

  7. #7

    Standard

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...nt&CartID=7885- kom på att jag har en sån radio som jag länkade till här hemma, även mottagaren... Går den använda till något flygplan ?

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av addde Visa inlägg
    Tja har länge funderat på vilket plan jag ska köpa och så men sen blev det inte av alls men nu SKA jag köpa ett plan ! är inne på en sån här : http://www.megamods.se/RC-Flygplan/J...nnvidd-1400mm/ Vad tycks om den ? Är det en starmax eller ? 140cm spänvidd och allt ingår så tycker jag att det var rätt billigt Radion kanske inte är så bra men den duger väl att bara ha till det här planet tillfälligt ?
    Har flugit den ett tag, Starmax L4 Grasshopper, men ser ut som en J3 Cub, fantastisk kärra. Funkar i alla väder, perfekt för nybörjare, enkel att ta med i bilen... V50. haft mycket kul med den.


Liknande ämnen

  1. Piper Cub L4 skala 1/3
    Av kjni i forum Byggdagboken
    Svar: 187
    Senaste inlägg: 2020-09-24, 11:24
  2. FMS J3 Piper Cub
    Av Danka i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-07, 21:23
  3. Söker Piper PA-28!
    Av Ålänning i forum Skalamodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 17:20
  4. Piper Cub 1/6 setup?
    Av Ferm i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 06:12
  5. Piper J-3 Cub 50 EP
    Av PÖ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •